E-oppimisen haasteet ja mahdollisuudet kehittyvien maiden koulutuksessa

Kehittyneissä maissa e-oppiminen nähdään jo itsestään selvänä koulutuksen osana ja e-oppimista pidetään yleisesti oppimista tehostavana toimintona. Sen sijaan useissa kehittyvissä maissa e-oppimista ei ole otettu käyttöön yhtä laajamittaisesti, vaikka sen käyttöönotto herättääkin kiinnostusta. Tämän...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Aro, Marianne
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69346
_version_ 1826225814779199488
author Aro, Marianne
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Aro, Marianne Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Aro, Marianne Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Aro, Marianne
datasource_str_mv jyx
description Kehittyneissä maissa e-oppiminen nähdään jo itsestään selvänä koulutuksen osana ja e-oppimista pidetään yleisesti oppimista tehostavana toimintona. Sen sijaan useissa kehittyvissä maissa e-oppimista ei ole otettu käyttöön yhtä laajamittaisesti, vaikka sen käyttöönotto herättääkin kiinnostusta. Tämän tilanteen pohjalta nousee esiin kysymys siitä, miksi e-oppimista ei ole vielä otettu laajasti käyttöön kehittyvissä maissa ja toisaalta myös mitä hyötyjä e-oppiminen voisi tarjota kehittyvien maiden koulutukselle. Tässä kandidaatintutkielmassa perehdyttiin tarkemmin e-oppimiseen kehittyvien maiden koulutuksen näkökulmasta. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia haasteita ja mahdollisuuksia e-oppimiseen liittyy kehittyvissä maissa. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja tuloksena löydettiin sekä isompia että pienempiä haasteita ja mahdollisuuksia. Yleisimpinä haasteina löydettiin laitteiden ja verkkoyhteyden puute sekä kielen ja asenteen tuomat ongelmat. Suurimpina mahdollisuuksina taas pidettiin koulutuksen saavutettavuuden ja laadun parantamista. Tutkimuksessa huomattiin myös, että maakohtaiset eroavaisuudet ovat suuria ja käyttöönoton kannattavuutta on tämän takia pohdittava tapauskohtaisesti. E-learning is already an essential part of developed countries’ education and it is considered as a function that enhances learning. However, e-learning has not been implemented on the same level in developing countries even though interest towards it has grown. Due to this situation, it is relevant to consider why e-learning hasn’t been implemented in developing countries and how the implementation could benefit the education of developing countries. This bachelor’s thesis is focused on e-learning in developing countries’ education. The purpose of this study was to find out what kind of challenges and opportunities are related to e-learning in the context of developing countries’ education. The research was carried out as a literature review and the results were diverse. The lack of suitable devices and Internet connection as well as the problems concerning language and attitudes were recognized as the most common challenges. On the other hand, better quality and accessibility of the education are seen as possibilities. The study also stated that the features between countries are different and consequently the e-learning implementation has to be considered case-by-case.
first_indexed 2020-06-01T20:00:47Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Aro, Marianne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-01T12:15:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-01T12:15:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69346", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kehittyneiss\u00e4 maissa e-oppiminen n\u00e4hd\u00e4\u00e4n jo itsest\u00e4\u00e4n selv\u00e4n\u00e4 koulutuksen osana ja e-oppimista pidet\u00e4\u00e4n yleisesti oppimista tehostavana toimintona. Sen sijaan useissa kehittyviss\u00e4 maissa e-oppimista ei ole otettu k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n yht\u00e4 laajamittaisesti, vaikka sen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto her\u00e4tt\u00e4\u00e4kin kiinnostusta. T\u00e4m\u00e4n tilanteen pohjalta nousee esiin kysymys siit\u00e4, miksi e-oppimista ei ole viel\u00e4 otettu laajasti k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n kehittyviss\u00e4 maissa ja toisaalta my\u00f6s mit\u00e4 hy\u00f6tyj\u00e4 e-oppiminen voisi tarjota kehittyvien maiden koulutukselle. T\u00e4ss\u00e4 kandidaatintutkielmassa perehdyttiin tarkemmin e-oppimiseen kehittyvien maiden koulutuksen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia haasteita ja mahdollisuuksia e-oppimiseen liittyy kehittyviss\u00e4 maissa. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja tuloksena l\u00f6ydettiin sek\u00e4 isompia ett\u00e4 pienempi\u00e4 haasteita ja mahdollisuuksia. Yleisimpin\u00e4 haasteina l\u00f6ydettiin laitteiden ja verkkoyhteyden puute sek\u00e4 kielen ja asenteen tuomat ongelmat. Suurimpina mahdollisuuksina taas pidettiin koulutuksen saavutettavuuden ja laadun parantamista. Tutkimuksessa huomattiin my\u00f6s, ett\u00e4 maakohtaiset eroavaisuudet ovat suuria ja k\u00e4ytt\u00f6\u00f6noton kannattavuutta on t\u00e4m\u00e4n takia pohdittava tapauskohtaisesti.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "E-learning is already an essential part of developed countries\u2019 education and it is considered as a function that enhances learning. However, e-learning has not been implemented on the same level in developing countries even though interest towards it has grown. Due to this situation, it is relevant to consider why e-learning hasn\u2019t been implemented in developing countries and how the implementation could benefit the education of developing countries. This bachelor\u2019s thesis is focused on e-learning in developing countries\u2019 education. The purpose of this study was to find out what kind of challenges and opportunities are related to e-learning in the context of developing countries\u2019 education. The research was carried out as a literature review and the results were diverse. The lack of suitable devices and Internet connection as well as the problems concerning language and attitudes were recognized as the most common challenges. On the other hand, better quality and accessibility of the education are seen as possibilities. The study also stated that the features between countries are different and consequently the e-learning implementation has to be considered case-by-case.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-06-01T12:15:50Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-01T12:15:50Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "24", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kehittyv\u00e4t maat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "E-oppimisen haasteet ja mahdollisuudet kehittyvien maiden koulutuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006013603", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkko-oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69346
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:01Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cbdd52f2-3516-4d54-b15e-f120e1b358db\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006013603.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Aro, Marianne E-oppimisen haasteet ja mahdollisuudet kehittyvien maiden koulutuksessa kehittyvät maat Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 verkko-oppiminen oppiminen koulutus
title E-oppimisen haasteet ja mahdollisuudet kehittyvien maiden koulutuksessa
title_full E-oppimisen haasteet ja mahdollisuudet kehittyvien maiden koulutuksessa
title_fullStr E-oppimisen haasteet ja mahdollisuudet kehittyvien maiden koulutuksessa E-oppimisen haasteet ja mahdollisuudet kehittyvien maiden koulutuksessa
title_full_unstemmed E-oppimisen haasteet ja mahdollisuudet kehittyvien maiden koulutuksessa E-oppimisen haasteet ja mahdollisuudet kehittyvien maiden koulutuksessa
title_short E-oppimisen haasteet ja mahdollisuudet kehittyvien maiden koulutuksessa
title_sort e oppimisen haasteet ja mahdollisuudet kehittyvien maiden koulutuksessa
title_txtP E-oppimisen haasteet ja mahdollisuudet kehittyvien maiden koulutuksessa
topic kehittyvät maat Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 verkko-oppiminen oppiminen koulutus
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede kehittyvät maat koulutus oppiminen verkko-oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69346 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006013603
work_keys_str_mv AT aromarianne eoppimisenhaasteetjamahdollisuudetkehittyvienmaidenkoulutuksessa