Mistä on lahjakkaiden opetus tehty? eriyttämisestä, rikastuttamisesta, nopeuttamisesta vai jostain muusta?

Tässä pro gradu- tutkielmassa tutkittiin lahjakkaiden oppilaiden opetuksen toteutumista peruskoulussa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää peruskoulussa opettavien opettajien ja lahjakkaiden lasten vanhempien kokemuksia lahjakkaiden oppilaiden opetuksesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin tekijöitä,...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hirvonen-Blomqvist, Kati
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69343
_version_ 1826225699184181248
author Hirvonen-Blomqvist, Kati
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hirvonen-Blomqvist, Kati Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hirvonen-Blomqvist, Kati Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hirvonen-Blomqvist, Kati
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu- tutkielmassa tutkittiin lahjakkaiden oppilaiden opetuksen toteutumista peruskoulussa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää peruskoulussa opettavien opettajien ja lahjakkaiden lasten vanhempien kokemuksia lahjakkaiden oppilaiden opetuksesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin tekijöitä, jotka edistivät tai heikensivät lahjakkaiden oppilaiden oppimista ja koulunkäyntiä sekä etsittiin kehittämisnäkökulmia lahjakkaiden opetukseen. Tutkimus on laadullinen fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus, joka toteutettiin Webropol-kyselylomakkeella. Opettajille (n=16) ja vanhemmille (n=19) oli luotu omat kyselylomakkeet, jotka sisälsivät kysymyksiä samoista aihepiireistä. Kyselylomakkeen kysymykset olivat avoimia, koska aineistosta oli tarkoitus saada näkyviin vastaajien ajatukset ja kokemukset. Tutkimuksessa tuli esille, että lahjakkaiden oppilaiden opetusta edistävät mm. koulun ja kodin välisen yhteistyön sujuminen, yksilölliset opetusmenetelmät ja opettajan ammattitaito sekä asenne lahjakkaiden opetusta kohtaan. Opetusta heikentävät mm. kodin ja koulun välisen yhteistyön puute, suuret opetusryhmät, heterogeeninen oppiaines ja opettajien lisääntynyt työmäärä opetuksen ulkopuolella. Lahjakkaiden opetuksen kehittämisen mahdollistajana molemmat ryhmät näkivät yhteiskunnan asenteen muutoksen myönteisemmäksi ja tukevammaksi lahjakkaiden opetusta kohtaan
first_indexed 2020-06-01T20:00:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Perkkil\u00e4, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hirvonen-Blomqvist, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-01T12:08:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-01T12:08:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69343", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu- tutkielmassa tutkittiin lahjakkaiden oppilaiden opetuksen toteutumista peruskoulussa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 peruskoulussa opettavien opettajien ja lahjakkaiden lasten vanhempien kokemuksia lahjakkaiden oppilaiden opetuksesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin tekij\u00f6it\u00e4, jotka edistiv\u00e4t tai heikensiv\u00e4t lahjakkaiden oppilaiden oppimista ja koulunk\u00e4ynti\u00e4 sek\u00e4 etsittiin kehitt\u00e4misn\u00e4k\u00f6kulmia lahjakkaiden opetukseen.\nTutkimus on laadullinen fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus, joka toteutettiin Webropol-kyselylomakkeella. Opettajille (n=16) ja vanhemmille (n=19) oli luotu omat kyselylomakkeet, jotka sis\u00e4lsiv\u00e4t kysymyksi\u00e4 samoista aihepiireist\u00e4. Kyselylomakkeen kysymykset olivat avoimia, koska aineistosta oli tarkoitus saada n\u00e4kyviin vastaajien ajatukset ja kokemukset.\nTutkimuksessa tuli esille, ett\u00e4 lahjakkaiden oppilaiden opetusta edist\u00e4v\u00e4t mm. koulun ja kodin v\u00e4lisen yhteisty\u00f6n sujuminen, yksil\u00f6lliset opetusmenetelm\u00e4t ja opettajan ammattitaito sek\u00e4 asenne lahjakkaiden opetusta kohtaan. Opetusta heikent\u00e4v\u00e4t mm. kodin ja koulun v\u00e4lisen yhteisty\u00f6n puute, suuret opetusryhm\u00e4t, heterogeeninen oppiaines ja opettajien lis\u00e4\u00e4ntynyt ty\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4 opetuksen ulkopuolella. Lahjakkaiden opetuksen kehitt\u00e4misen mahdollistajana molemmat ryhm\u00e4t n\u00e4kiv\u00e4t yhteiskunnan asenteen muutoksen my\u00f6nteisemm\u00e4ksi ja tukevammaksi lahjakkaiden opetusta kohtaan", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-06-01T12:08:43Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-01T12:08:43Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lahjakas oppilas", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetuksen yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Mist\u00e4 on lahjakkaiden opetus tehty? : eriytt\u00e4misest\u00e4, rikastuttamisesta, nopeuttamisesta vai jostain muusta?", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006013600", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lahjakkuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eriytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69343
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:56Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9d017701-e469-4e4e-94b8-38ec226f18dc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006013600.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hirvonen-Blomqvist, Kati Mistä on lahjakkaiden opetus tehty? : eriyttämisestä, rikastuttamisesta, nopeuttamisesta vai jostain muusta? lahjakas oppilas opetuksen ylöspäin eriyttäminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajat peruskoulu lahjakkuus opetus eriyttäminen koulut
title Mistä on lahjakkaiden opetus tehty? : eriyttämisestä, rikastuttamisesta, nopeuttamisesta vai jostain muusta?
title_full Mistä on lahjakkaiden opetus tehty? : eriyttämisestä, rikastuttamisesta, nopeuttamisesta vai jostain muusta?
title_fullStr Mistä on lahjakkaiden opetus tehty? : eriyttämisestä, rikastuttamisesta, nopeuttamisesta vai jostain muusta? Mistä on lahjakkaiden opetus tehty? : eriyttämisestä, rikastuttamisesta, nopeuttamisesta vai jostain muusta?
title_full_unstemmed Mistä on lahjakkaiden opetus tehty? : eriyttämisestä, rikastuttamisesta, nopeuttamisesta vai jostain muusta? Mistä on lahjakkaiden opetus tehty? : eriyttämisestä, rikastuttamisesta, nopeuttamisesta vai jostain muusta?
title_short Mistä on lahjakkaiden opetus tehty?
title_sort mistä on lahjakkaiden opetus tehty eriyttämisestä rikastuttamisesta nopeuttamisesta vai jostain muusta
title_sub eriyttämisestä, rikastuttamisesta, nopeuttamisesta vai jostain muusta?
title_txtP Mistä on lahjakkaiden opetus tehty? : eriyttämisestä, rikastuttamisesta, nopeuttamisesta vai jostain muusta?
topic lahjakas oppilas opetuksen ylöspäin eriyttäminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajat peruskoulu lahjakkuus opetus eriyttäminen koulut
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education eriyttäminen koulut lahjakas oppilas lahjakkuus opettajat opetuksen ylöspäin eriyttäminen opetus peruskoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69343 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006013600
work_keys_str_mv AT hirvonenblomqvistkati mistäonlahjakkaidenopetustehtyeriyttämisestärikastuttamisestanopeuttamises