Jaettu vastuu, puolitettu stressi samanaikaisopetuksen yhteys opettajien työhyvinvointiin.

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tutkia opettajien samanaikaisopetuskokemuksia sekä niiden yhteyttä heidän työhyvinvointiinsa. Tutkimuksen perusjoukon muodostavat samanaikaisopetuskokemuksia omaavat kielienemmistöltään suomenkielisten Suomen kuntien alakoulujen opettajat. Tutkimukseen ar...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Jussila, Aapo, Nyholm, Johanna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69334
_version_ 1826225682451005440
author Jussila, Aapo Nyholm, Johanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Jussila, Aapo Nyholm, Johanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Jussila, Aapo Nyholm, Johanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Jussila, Aapo
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tutkia opettajien samanaikaisopetuskokemuksia sekä niiden yhteyttä heidän työhyvinvointiinsa. Tutkimuksen perusjoukon muodostavat samanaikaisopetuskokemuksia omaavat kielienemmistöltään suomenkielisten Suomen kuntien alakoulujen opettajat. Tutkimukseen arvottiin systemaattista otantaa soveltaen 40 kuntaa, joiden alakoulujen opettajille lähetettiin tutkimuskutsuja rehtorien tai sivistysjohtajien välityksellä. Aineisto kerättiin syyskuun 2019 ja helmikuun 2020 välisenä aikana verkkokyselylomakkeella. Havaintoaineisto koostui 79 opettajan vastauksista, joita analysoitiin määrällisin tutkimusmenetelmin sekä sisällönanalyysimenetelmällä. Valtaosalla vastaajista oli hyviä kokemuksia samanaikaisopetuksesta, jonka he kokivat työhyvinvointiaan parantavaksi tekijäksi. Samanaikaisopetuksen keskeisiksi eduiksi koettiin vastuun- ja työnjako, työtoverilta saatu tuki, ammatillinen kehittyminen, parempi työrauha sekä mahdollisuus omien vahvuuksien käyttöön ja eriyttämiseen. Samanaikaisopetuksen haasteina nähtiin yhteissuunnittelun puute sekä mahdolliset epäkohdat työparien välisessä vastuunjaossa, yhteistyössä ja vuorovaikutuksessa. Työhyvinvointiaan parantaakseen opettajat kaipaavat lisää yhteissuunnitteluaikaa, jonka löytämiseen toivotaan esimiehenkin tukea. Saadut tutkimustulokset tukevat aiempia tutkimuksia. Onnistunut samanaikaisopetus ei ole itsestäänselvyys, ja pohja onnistumiselle ja työhyvinvoinnille luodaan työyhteisötasolla. Tämän tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää samanaikaisopetusta kehitettäessä. Samanaikaisopetuksen ja työhyvinvoinnin yhteydestä kaivattaisiin kuitenkin lisää määrällistä tutkimusta, jossa huomioitaisiin myös ne opettajat, jotka eivät käytä samanaikaisopetusta.
first_indexed 2020-06-01T20:00:47Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hakala, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jussila, Aapo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nyholm, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-01T05:37:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-01T05:37:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69334", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tutkia opettajien samanaikaisopetuskokemuksia sek\u00e4 niiden yhteytt\u00e4 heid\u00e4n ty\u00f6hyvinvointiinsa. Tutkimuksen perusjoukon muodostavat samanaikaisopetuskokemuksia omaavat kielienemmist\u00f6lt\u00e4\u00e4n suomenkielisten Suomen kuntien alakoulujen opettajat. Tutkimukseen arvottiin systemaattista otantaa soveltaen 40 kuntaa, joiden alakoulujen opettajille l\u00e4hetettiin tutkimuskutsuja rehtorien tai sivistysjohtajien v\u00e4lityksell\u00e4. Aineisto ker\u00e4ttiin syyskuun 2019 ja helmikuun 2020 v\u00e4lisen\u00e4 aikana verkkokyselylomakkeella. Havaintoaineisto koostui 79 opettajan vastauksista, joita analysoitiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisin tutkimusmenetelmin sek\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysimenetelm\u00e4ll\u00e4. \n\nValtaosalla vastaajista oli hyvi\u00e4 kokemuksia samanaikaisopetuksesta, jonka he kokivat ty\u00f6hyvinvointiaan parantavaksi tekij\u00e4ksi. Samanaikaisopetuksen keskeisiksi eduiksi koettiin vastuun- ja ty\u00f6njako, ty\u00f6toverilta saatu tuki, ammatillinen kehittyminen, parempi ty\u00f6rauha sek\u00e4 mahdollisuus omien vahvuuksien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ja eriytt\u00e4miseen. Samanaikaisopetuksen haasteina n\u00e4htiin yhteissuunnittelun puute sek\u00e4 mahdolliset ep\u00e4kohdat ty\u00f6parien v\u00e4lisess\u00e4 vastuunjaossa, yhteisty\u00f6ss\u00e4 ja vuorovaikutuksessa. Ty\u00f6hyvinvointiaan parantaakseen opettajat kaipaavat lis\u00e4\u00e4 yhteissuunnitteluaikaa, jonka l\u00f6yt\u00e4miseen toivotaan esimiehenkin tukea. Saadut tutkimustulokset tukevat aiempia tutkimuksia. Onnistunut samanaikaisopetus ei ole itsest\u00e4\u00e4nselvyys, ja pohja onnistumiselle ja ty\u00f6hyvinvoinnille luodaan ty\u00f6yhteis\u00f6tasolla. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 samanaikaisopetusta kehitett\u00e4ess\u00e4. Samanaikaisopetuksen ja ty\u00f6hyvinvoinnin yhteydest\u00e4 kaivattaisiin kuitenkin lis\u00e4\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 tutkimusta, jossa huomioitaisiin my\u00f6s ne opettajat, jotka eiv\u00e4t k\u00e4yt\u00e4 samanaikaisopetusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-06-01T05:37:40Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-01T05:37:40Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "102", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Jaettu vastuu, puolitettu stressi : samanaikaisopetuksen yhteys opettajien ty\u00f6hyvinvointiin.", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006013591", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "samanaikaisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69334
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:03Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jussila, Aapo Nyholm, Johanna Jaettu vastuu, puolitettu stressi : samanaikaisopetuksen yhteys opettajien työhyvinvointiin. Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 peruskoulu samanaikaisopetus työhyvinvointi opettajat opetus
title Jaettu vastuu, puolitettu stressi : samanaikaisopetuksen yhteys opettajien työhyvinvointiin.
title_full Jaettu vastuu, puolitettu stressi : samanaikaisopetuksen yhteys opettajien työhyvinvointiin.
title_fullStr Jaettu vastuu, puolitettu stressi : samanaikaisopetuksen yhteys opettajien työhyvinvointiin. Jaettu vastuu, puolitettu stressi : samanaikaisopetuksen yhteys opettajien työhyvinvointiin.
title_full_unstemmed Jaettu vastuu, puolitettu stressi : samanaikaisopetuksen yhteys opettajien työhyvinvointiin. Jaettu vastuu, puolitettu stressi : samanaikaisopetuksen yhteys opettajien työhyvinvointiin.
title_short Jaettu vastuu, puolitettu stressi
title_sort jaettu vastuu puolitettu stressi samanaikaisopetuksen yhteys opettajien työhyvinvointiin
title_sub samanaikaisopetuksen yhteys opettajien työhyvinvointiin.
title_txtP Jaettu vastuu, puolitettu stressi : samanaikaisopetuksen yhteys opettajien työhyvinvointiin.
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 peruskoulu samanaikaisopetus työhyvinvointi opettajat opetus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education opettajat opetus peruskoulu samanaikaisopetus työhyvinvointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69334 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006013591
work_keys_str_mv AT jussilaaapo jaettuvastuupuolitettustressisamanaikaisopetuksenyhteysopettajientyöhyvinvointiin