Jaettu vastuu, puolitettu stressi samanaikaisopetuksen yhteys opettajien työhyvinvointiin.

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tutkia opettajien samanaikaisopetuskokemuksia sekä niiden yhteyttä heidän työhyvinvointiinsa. Tutkimuksen perusjoukon muodostavat samanaikaisopetuskokemuksia omaavat kielienemmistöltään suomenkielisten Suomen kuntien alakoulujen opettajat. Tutkimukseen ar...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Jussila, Aapo, Nyholm, Johanna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69334
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tutkia opettajien samanaikaisopetuskokemuksia sekä niiden yhteyttä heidän työhyvinvointiinsa. Tutkimuksen perusjoukon muodostavat samanaikaisopetuskokemuksia omaavat kielienemmistöltään suomenkielisten Suomen kuntien alakoulujen opettajat. Tutkimukseen arvottiin systemaattista otantaa soveltaen 40 kuntaa, joiden alakoulujen opettajille lähetettiin tutkimuskutsuja rehtorien tai sivistysjohtajien välityksellä. Aineisto kerättiin syyskuun 2019 ja helmikuun 2020 välisenä aikana verkkokyselylomakkeella. Havaintoaineisto koostui 79 opettajan vastauksista, joita analysoitiin määrällisin tutkimusmenetelmin sekä sisällönanalyysimenetelmällä. Valtaosalla vastaajista oli hyviä kokemuksia samanaikaisopetuksesta, jonka he kokivat työhyvinvointiaan parantavaksi tekijäksi. Samanaikaisopetuksen keskeisiksi eduiksi koettiin vastuun- ja työnjako, työtoverilta saatu tuki, ammatillinen kehittyminen, parempi työrauha sekä mahdollisuus omien vahvuuksien käyttöön ja eriyttämiseen. Samanaikaisopetuksen haasteina nähtiin yhteissuunnittelun puute sekä mahdolliset epäkohdat työparien välisessä vastuunjaossa, yhteistyössä ja vuorovaikutuksessa. Työhyvinvointiaan parantaakseen opettajat kaipaavat lisää yhteissuunnitteluaikaa, jonka löytämiseen toivotaan esimiehenkin tukea. Saadut tutkimustulokset tukevat aiempia tutkimuksia. Onnistunut samanaikaisopetus ei ole itsestäänselvyys, ja pohja onnistumiselle ja työhyvinvoinnille luodaan työyhteisötasolla. Tämän tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää samanaikaisopetusta kehitettäessä. Samanaikaisopetuksen ja työhyvinvoinnin yhteydestä kaivattaisiin kuitenkin lisää määrällistä tutkimusta, jossa huomioitaisiin myös ne opettajat, jotka eivät käytä samanaikaisopetusta.