Emotional appeals as persuasion techniques in non-profit organization Greenpeace’s Twitter account

Tämä kandidaatintutkielma käsittelee tunteisiin vetoavia ja tunteita herättäviä retorisia keinoja, joiden pyrkimyksenä on vakuuttaa yleisöä. Tutkimus kohdistui voittoa tavoittelemattoman järjestön Greenpeacen Twitter-julkaisuihin ja siihen, millaisten tunteisiin vetoavien retoristen keinojen avulla...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Harju, Veera
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69319
_version_ 1826225801073262592
author Harju, Veera
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Harju, Veera Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Harju, Veera Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Harju, Veera
datasource_str_mv jyx
description Tämä kandidaatintutkielma käsittelee tunteisiin vetoavia ja tunteita herättäviä retorisia keinoja, joiden pyrkimyksenä on vakuuttaa yleisöä. Tutkimus kohdistui voittoa tavoittelemattoman järjestön Greenpeacen Twitter-julkaisuihin ja siihen, millaisten tunteisiin vetoavien retoristen keinojen avulla järjestö mahdollisesti pyrkii vakuuttamaan kohdeyleisönsä. Kohdeyleisöksi tutkimuksessa katsottiin Greenpeacen Twitter-tilin seuraajat. Aineisto sisälsi 65 Greenpeacen vuonna 2019 julkaisemaa Twitter-postausta ja niitä analysoitiin kvalitatiivisesti. Aineiston analyysissä keskityttiin tunnistamaan tunteita herättäviä vakuuttamiseen pyrkiviä keinoja sekä löydettyjen keinojen käyttötapoja. Tutkimusmenetelmä sovellettiin kahdesta aikaisemmin toteutetusta tutkimuksesta, jotka tarkastelivat voittoa tavoittelemattomien järjestöjen vakuuttamisstrategioita ja -keinoja kirjoitetun kielenkäytön näkökulmasta. Connorin ja Gladkovn (2004) tutkimus keskittyi voittoa tavoittelemattomien järjestöjen varainkeruukirjeisiin ja Nelzenin (2017) tutkimuksessa puolestaan tarkasteltiin eri järjestöjen vakuuttamiskeinoja sosiaalisen median alustoilla. Tutkimuksessa todettiin Greenpeacen pyrkivän vakuuttamaan kohdeyleisöään vetoamalla heidän tunteisiinsa. Käytetyimmiksi keinoiksi paljastuivat yleisön arvoihin sekä uskomuksiin vetoaminen sekä retoristen kysymysten käyttäminen julkaisuissa.
first_indexed 2024-09-11T08:49:58Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Harju, Veera", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-29T06:14:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-29T06:14:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69319", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 kandidaatintutkielma k\u00e4sittelee tunteisiin vetoavia ja tunteita her\u00e4tt\u00e4vi\u00e4 retorisia keinoja, joiden pyrkimyksen\u00e4 on vakuuttaa yleis\u00f6\u00e4. Tutkimus kohdistui voittoa tavoittelemattoman j\u00e4rjest\u00f6n Greenpeacen Twitter-julkaisuihin ja siihen, millaisten tunteisiin vetoavien retoristen keinojen avulla j\u00e4rjest\u00f6 mahdollisesti pyrkii vakuuttamaan kohdeyleis\u00f6ns\u00e4. Kohdeyleis\u00f6ksi tutkimuksessa katsottiin Greenpeacen Twitter-tilin seuraajat. \nAineisto sis\u00e4lsi 65 Greenpeacen vuonna 2019 julkaisemaa Twitter-postausta ja niit\u00e4 analysoitiin kvalitatiivisesti. Aineiston analyysiss\u00e4 keskityttiin tunnistamaan tunteita her\u00e4tt\u00e4vi\u00e4 vakuuttamiseen pyrkivi\u00e4 keinoja sek\u00e4 l\u00f6ydettyjen keinojen k\u00e4ytt\u00f6tapoja. \nTutkimusmenetelm\u00e4 sovellettiin kahdesta aikaisemmin toteutetusta tutkimuksesta, jotka tarkastelivat voittoa tavoittelemattomien j\u00e4rjest\u00f6jen vakuuttamisstrategioita ja -keinoja kirjoitetun kielenk\u00e4yt\u00f6n n\u00e4k\u00f6kulmasta. Connorin ja Gladkovn (2004) tutkimus keskittyi voittoa tavoittelemattomien j\u00e4rjest\u00f6jen varainkeruukirjeisiin ja Nelzenin (2017) tutkimuksessa puolestaan tarkasteltiin eri j\u00e4rjest\u00f6jen vakuuttamiskeinoja sosiaalisen median alustoilla. \nTutkimuksessa todettiin Greenpeacen pyrkiv\u00e4n vakuuttamaan kohdeyleis\u00f6\u00e4\u00e4n vetoamalla heid\u00e4n tunteisiinsa. K\u00e4ytetyimmiksi keinoiksi paljastuivat yleis\u00f6n arvoihin sek\u00e4 uskomuksiin vetoaminen sek\u00e4 retoristen kysymysten k\u00e4ytt\u00e4minen julkaisuissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-29T06:14:41Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-29T06:14:41Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "24", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "emotional appeal", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pathos", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Greenpeace", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Emotional appeals as persuasion techniques in non-profit organization Greenpeace\u2019s Twitter account", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005293575", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yleishy\u00f6dylliset yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suostuttelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Twitter", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "retoriikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "non-profit corporations", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "emotions", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "social media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "persuasion", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Twitter", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rhetoric", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69319
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:23Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/02be0193-3d4e-4f5e-87cb-b4daddc0cc02\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005293575.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Harju, Veera Emotional appeals as persuasion techniques in non-profit organization Greenpeace’s Twitter account emotional appeal pathos Greenpeace Englannin kieli English 301 yleishyödylliset yhteisöt tunteet sosiaalinen media suostuttelu Twitter retoriikka non-profit corporations emotions social media persuasion rhetoric
title Emotional appeals as persuasion techniques in non-profit organization Greenpeace’s Twitter account
title_full Emotional appeals as persuasion techniques in non-profit organization Greenpeace’s Twitter account
title_fullStr Emotional appeals as persuasion techniques in non-profit organization Greenpeace’s Twitter account Emotional appeals as persuasion techniques in non-profit organization Greenpeace’s Twitter account
title_full_unstemmed Emotional appeals as persuasion techniques in non-profit organization Greenpeace’s Twitter account Emotional appeals as persuasion techniques in non-profit organization Greenpeace’s Twitter account
title_short Emotional appeals as persuasion techniques in non-profit organization Greenpeace’s Twitter account
title_sort emotional appeals as persuasion techniques in non profit organization greenpeace s twitter account
title_txtP Emotional appeals as persuasion techniques in non-profit organization Greenpeace’s Twitter account
topic emotional appeal pathos Greenpeace Englannin kieli English 301 yleishyödylliset yhteisöt tunteet sosiaalinen media suostuttelu Twitter retoriikka non-profit corporations emotions social media persuasion rhetoric
topic_facet 301 Englannin kieli English Greenpeace Twitter emotional appeal emotions non-profit corporations pathos persuasion retoriikka rhetoric social media sosiaalinen media suostuttelu tunteet yleishyödylliset yhteisöt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69319 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005293575
work_keys_str_mv AT harjuveera emotionalappealsaspersuasiontechniquesinnonprofitorganizationgreenpeacestwitteraccoun