Viihdettä ja vaikuttamista sarjakuvasisältöjen tehtävät ja diskurssit suomen kielen ja kirjallisuuden yläkoulun oppikirjasarjoissa Särmä ja Tekstitaituri

Maisterintutkielmassani selvitän, millainen kuva sarjakuvasta rakentuu suomen kielen ja kirjallisuuden yläkoulun oppikirjasarjoissa Särmä (2013–2016) ja Tekstitaituri (2017–2019). Tarkastelen oppikirjojen tekstiympäristöissä sarjakuvalle annettuja tehtäviä suhteessa muihin oppisisältöihin, minkä lis...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tikkanen, Pinja
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69313
_version_ 1828193071146205184
author Tikkanen, Pinja
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tikkanen, Pinja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tikkanen, Pinja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tikkanen, Pinja
datasource_str_mv jyx
description Maisterintutkielmassani selvitän, millainen kuva sarjakuvasta rakentuu suomen kielen ja kirjallisuuden yläkoulun oppikirjasarjoissa Särmä (2013–2016) ja Tekstitaituri (2017–2019). Tarkastelen oppikirjojen tekstiympäristöissä sarjakuvalle annettuja tehtäviä suhteessa muihin oppisisältöihin, minkä lisäksi kartoitan aineistossani vallitsevia aineisto- ja kontekstilähtöisiä sarjakuvaa koskevia diskursseja. Tarkasteluni keskeisimpiä yhteiskunnallishistoriallisia konteksteja ovat sarjakuva- ja oppikirjatutkimuksen perinteet, jotka muodostavat myös tutkielmani teoreettisen viitekehyksen. Tutkimusotteessani yhdistän valikoivaa lähilukua diskurssianalyysin monikerroksisiin konteksteihin. Sarjakuvan keskeiset tehtävät tarkastelemissani oppikirjoissa ovat toimia opetuksen kohteena, havainnollistavana opetusvälineenä sekä kuvituksena. Kuvitustehtävä on yleisin, kun taas sarjakuvan käyttö opetussisältönä on varsin harvinaista ja vaikuttaisi keskittyvän seitsemännen luokan oppikirjoihin. Sarjakuvasisältöjen käsittelyn taso on melko yhtenäinen Särmän ja Tekstitaiturin välillä sekä suhteessa muihin oppisisältöihin, mutta käsittelytavoissa on eroja. Särmässä painottuu sarjakuvan implisiittinen ja integroiva käsittely, kun taas Tekstitaituri luottaa sarjakuvan itsenäiseen eksplisiittiseen käsittelyyn. Sarjakuvasisältöjen osalta hahmottuu vallitseva näkemys yläkoululaiselle sopivan yleistiedon tasosta ja määrästä. Aineistossani sarjakuvaa koskevat diskurssit vaikuttavat toisiinsa ja kietoutuvat yhteen, mutta antavat sarjakuvalle erilaisia arvotuksia. Huoli- ja huumoridiskurssit näkevät sarjakuvan uhkana tai vähäpätöisenä viihdyttäjänä, kun taas tiedediskurssi nostaa sen mielekkääksi teoreettiseksi oppisisällöksi. Identiteettidiskurssit puolestaan antavat sarjakuvalle tilaisuuden vaikuttaa oppilaan identiteetin kehitykseen. Tekstitaiturissa sarjakuva kuuluu lähinnä seitsemännelle luokalle. Särmässäkin sarjakuvasisältöjen käsittely vähenee ylemmillä luokilla, mutta samalla se tarkentuu syvällisemmin muuhun opetukseen integroituna identiteettidiskursseihin. Tällainen sisällöllinen ja diskursiivinen integrointi luo sarjakuvasta arvostetumman kuvan ja antaa sille laajemmat mahdollisuudet toimia kulttuurin kentällä.
first_indexed 2020-05-29T20:01:01Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Keskinen, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tikkanen, Pinja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-29T05:57:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-29T05:57:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69313", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Maisterintutkielmassani selvit\u00e4n, millainen kuva sarjakuvasta rakentuu suomen kielen ja kirjallisuuden yl\u00e4koulun oppikirjasarjoissa S\u00e4rm\u00e4 (2013\u20132016) ja Tekstitaituri (2017\u20132019). Tarkastelen oppikirjojen tekstiymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4 sarjakuvalle annettuja teht\u00e4vi\u00e4 suhteessa muihin oppisis\u00e4lt\u00f6ihin, mink\u00e4 lis\u00e4ksi kartoitan aineistossani vallitsevia aineisto- ja kontekstil\u00e4ht\u00f6isi\u00e4 sarjakuvaa koskevia diskursseja. Tarkasteluni keskeisimpi\u00e4 yhteiskunnallishistoriallisia konteksteja ovat sarjakuva- ja oppikirjatutkimuksen perinteet, jotka muodostavat my\u00f6s tutkielmani teoreettisen viitekehyksen. Tutkimusotteessani yhdist\u00e4n valikoivaa l\u00e4hilukua diskurssianalyysin monikerroksisiin konteksteihin.\n\nSarjakuvan keskeiset teht\u00e4v\u00e4t tarkastelemissani oppikirjoissa ovat toimia opetuksen kohteena, havainnollistavana opetusv\u00e4lineen\u00e4 sek\u00e4 kuvituksena. Kuvitusteht\u00e4v\u00e4 on yleisin, kun taas sarjakuvan k\u00e4ytt\u00f6 opetussis\u00e4lt\u00f6n\u00e4 on varsin harvinaista ja vaikuttaisi keskittyv\u00e4n seitsem\u00e4nnen luokan oppikirjoihin. Sarjakuvasis\u00e4lt\u00f6jen k\u00e4sittelyn taso on melko yhten\u00e4inen S\u00e4rm\u00e4n ja Tekstitaiturin v\u00e4lill\u00e4 sek\u00e4 suhteessa muihin oppisis\u00e4lt\u00f6ihin, mutta k\u00e4sittelytavoissa on eroja. S\u00e4rm\u00e4ss\u00e4 painottuu sarjakuvan implisiittinen ja integroiva k\u00e4sittely, kun taas Tekstitaituri luottaa sarjakuvan itsen\u00e4iseen eksplisiittiseen k\u00e4sittelyyn. Sarjakuvasis\u00e4lt\u00f6jen osalta hahmottuu vallitseva n\u00e4kemys yl\u00e4koululaiselle sopivan yleistiedon tasosta ja m\u00e4\u00e4r\u00e4st\u00e4.\n\nAineistossani sarjakuvaa koskevat diskurssit vaikuttavat toisiinsa ja kietoutuvat yhteen, mutta antavat sarjakuvalle erilaisia arvotuksia. Huoli- ja huumoridiskurssit n\u00e4kev\u00e4t sarjakuvan uhkana tai v\u00e4h\u00e4p\u00e4t\u00f6isen\u00e4 viihdytt\u00e4j\u00e4n\u00e4, kun taas tiedediskurssi nostaa sen mielekk\u00e4\u00e4ksi teoreettiseksi oppisis\u00e4ll\u00f6ksi. Identiteettidiskurssit puolestaan antavat sarjakuvalle tilaisuuden vaikuttaa oppilaan identiteetin kehitykseen. Tekstitaiturissa sarjakuva kuuluu l\u00e4hinn\u00e4 seitsem\u00e4nnelle luokalle. S\u00e4rm\u00e4ss\u00e4kin sarjakuvasis\u00e4lt\u00f6jen k\u00e4sittely v\u00e4henee ylemmill\u00e4 luokilla, mutta samalla se tarkentuu syv\u00e4llisemmin muuhun opetukseen integroituna identiteettidiskursseihin. T\u00e4llainen sis\u00e4ll\u00f6llinen ja diskursiivinen integrointi luo sarjakuvasta arvostetumman kuvan ja antaa sille laajemmat mahdollisuudet toimia kulttuurin kent\u00e4ll\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-29T05:57:28Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-29T05:57:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "97", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sarjakuvatutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppikirjatutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Viihdett\u00e4 ja vaikuttamista : sarjakuvasis\u00e4lt\u00f6jen teht\u00e4v\u00e4t ja diskurssit suomen kielen ja kirjallisuuden yl\u00e4koulun oppikirjasarjoissa S\u00e4rm\u00e4 ja Tekstitaituri", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005293569", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kirjallisuus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Literature", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "304", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppisis\u00e4ll\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sarjakuvat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69313
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:06Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ae7f79e7-bebb-4aa0-93cc-451c3dc228f3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005293569.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tikkanen, Pinja Viihdettä ja vaikuttamista : sarjakuvasisältöjen tehtävät ja diskurssit suomen kielen ja kirjallisuuden yläkoulun oppikirjasarjoissa Särmä ja Tekstitaituri sarjakuvatutkimus oppikirjatutkimus Kirjallisuus Literature 304 oppisisällöt yläkoulu diskurssianalyysi sarjakuvat oppikirjat
title Viihdettä ja vaikuttamista : sarjakuvasisältöjen tehtävät ja diskurssit suomen kielen ja kirjallisuuden yläkoulun oppikirjasarjoissa Särmä ja Tekstitaituri
title_full Viihdettä ja vaikuttamista : sarjakuvasisältöjen tehtävät ja diskurssit suomen kielen ja kirjallisuuden yläkoulun oppikirjasarjoissa Särmä ja Tekstitaituri
title_fullStr Viihdettä ja vaikuttamista : sarjakuvasisältöjen tehtävät ja diskurssit suomen kielen ja kirjallisuuden yläkoulun oppikirjasarjoissa Särmä ja Tekstitaituri Viihdettä ja vaikuttamista : sarjakuvasisältöjen tehtävät ja diskurssit suomen kielen ja kirjallisuuden yläkoulun oppikirjasarjoissa Särmä ja Tekstitaituri
title_full_unstemmed Viihdettä ja vaikuttamista : sarjakuvasisältöjen tehtävät ja diskurssit suomen kielen ja kirjallisuuden yläkoulun oppikirjasarjoissa Särmä ja Tekstitaituri Viihdettä ja vaikuttamista : sarjakuvasisältöjen tehtävät ja diskurssit suomen kielen ja kirjallisuuden yläkoulun oppikirjasarjoissa Särmä ja Tekstitaituri
title_short Viihdettä ja vaikuttamista
title_sort viihdettä ja vaikuttamista sarjakuvasisältöjen tehtävät ja diskurssit suomen kielen ja kirjallisuuden yläkoulun oppikirjasarjoissa särmä ja tekstitaituri
title_sub sarjakuvasisältöjen tehtävät ja diskurssit suomen kielen ja kirjallisuuden yläkoulun oppikirjasarjoissa Särmä ja Tekstitaituri
title_txtP Viihdettä ja vaikuttamista : sarjakuvasisältöjen tehtävät ja diskurssit suomen kielen ja kirjallisuuden yläkoulun oppikirjasarjoissa Särmä ja Tekstitaituri
topic sarjakuvatutkimus oppikirjatutkimus Kirjallisuus Literature 304 oppisisällöt yläkoulu diskurssianalyysi sarjakuvat oppikirjat
topic_facet 304 Kirjallisuus Literature diskurssianalyysi oppikirjat oppikirjatutkimus oppisisällöt sarjakuvat sarjakuvatutkimus yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69313 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005293569
work_keys_str_mv AT tikkanenpinja viihdettäjavaikuttamistasarjakuvasisältöjentehtävätjadiskurssitsuomenkielenjakirja