Esiopetusikäisten lasten sukupuoliroolit varhaiskasvatuksessa

Tässä tutkielmassa tarkasteltiin sukupuolirooleja esiopetusikäisten lasten lapsiryhmässä sekä lasten että kasvattajien toiminnassa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sukupuoliroolit ilmenevät, millaisia odotuksia niihin liittyy sekä miten ne näyttäytyvät lapsiryhmän jokapäiväisessä toim...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Saari, Saila
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69310
_version_ 1828193071142010880
author Saari, Saila
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Saari, Saila Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Saari, Saila Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Saari, Saila
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa tarkasteltiin sukupuolirooleja esiopetusikäisten lasten lapsiryhmässä sekä lasten että kasvattajien toiminnassa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sukupuoliroolit ilmenevät, millaisia odotuksia niihin liittyy sekä miten ne näyttäytyvät lapsiryhmän jokapäiväisessä toiminnassa. Tutkimus toteutettiin etnografisesti havainnoimalla esiopetusikäisten lasten ja heitä ohjaavien kasvattajien toimintaa päiväkodin arjessa. Havainnoin päiväkotiryhmän toimintaa 12 päivänä lyhimmillään yhden tunnin kerrallaan ja pisimmillään kolmen tunnin ajan. Havainnointiaikaa kertyi 24 tuntia ja se kohdistui erityisesti lasten vapaaseen leikkiin ja ohjattuun toimintaan, tyttöjen ja poikien vertaissuhteisiin ja vuorovaikutukseen sekä aikuisten toimintaan ohjatuissa tuokioissa ja lasten vapaan leikin aikana. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimukseni tulokset osoittivat, että tutkimukseen osallistuneet esiopetusikäiset pojat ja tytöt valitsivat stereotyyppisiä sukupuolelleen tyypillisiä leikkivälineitä ja leikkejä. Myös organisoituminen tilassa oli sukupuolen mukaan jakautunutta. Kasvattajien toiminnassa näyttäytyi niin sukupuolisensitiivisyys kuin sukupuolistereotyyppisyyskin. Aiemmat tutkimukset vahvistavat saamiani tutkimustuloksia siitä, että sukupuolistereotypiat ovat edelleen läsnä varhaiskasvatuksessa, vaikka sukupuolisensitiivisyyteen kasvatuksessa pyrittäisiinkin.
first_indexed 2020-05-29T20:01:01Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sevon, Eija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koivula, Merja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saari, Saila", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-29T05:33:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-29T05:33:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69310", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkasteltiin sukupuolirooleja esiopetusik\u00e4isten lasten lapsiryhm\u00e4ss\u00e4 sek\u00e4 lasten ett\u00e4 kasvattajien toiminnassa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten sukupuoliroolit ilmenev\u00e4t, millaisia odotuksia niihin liittyy sek\u00e4 miten ne n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t lapsiryhm\u00e4n jokap\u00e4iv\u00e4isess\u00e4 toiminnassa. Tutkimus toteutettiin etnografisesti havainnoimalla esiopetusik\u00e4isten lasten ja heit\u00e4 ohjaavien kasvattajien toimintaa p\u00e4iv\u00e4kodin arjessa. Havainnoin p\u00e4iv\u00e4kotiryhm\u00e4n toimintaa 12 p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 lyhimmill\u00e4\u00e4n yhden tunnin kerrallaan ja pisimmill\u00e4\u00e4n kolmen tunnin ajan. Havainnointiaikaa kertyi 24 tuntia ja se kohdistui erityisesti lasten vapaaseen leikkiin ja ohjattuun toimintaan, tytt\u00f6jen ja poikien vertaissuhteisiin ja vuorovaikutukseen sek\u00e4 aikuisten toimintaan ohjatuissa tuokioissa ja lasten vapaan leikin aikana. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4.\nTutkimukseni tulokset osoittivat, ett\u00e4 tutkimukseen osallistuneet esiopetusik\u00e4iset pojat ja tyt\u00f6t valitsivat stereotyyppisi\u00e4 sukupuolelleen tyypillisi\u00e4 leikkiv\u00e4lineit\u00e4 ja leikkej\u00e4. My\u00f6s organisoituminen tilassa oli sukupuolen mukaan jakautunutta. Kasvattajien toiminnassa n\u00e4ytt\u00e4ytyi niin sukupuolisensitiivisyys kuin sukupuolistereotyyppisyyskin. Aiemmat tutkimukset vahvistavat saamiani tutkimustuloksia siit\u00e4, ett\u00e4 sukupuolistereotypiat ovat edelleen l\u00e4sn\u00e4 varhaiskasvatuksessa, vaikka sukupuolisensitiivisyyteen kasvatuksessa pyritt\u00e4isiinkin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-29T05:33:56Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-29T05:33:56Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "80", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sukupuolistereotypia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Esiopetusik\u00e4isten lasten sukupuoliroolit varhaiskasvatuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005293566", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "etnografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuolisensitiivisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoliroolit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuolen moninaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "leikit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69310
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:35Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bee68a11-bc01-4001-bf23-b096f5ee9535\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005293566.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Saari, Saila Esiopetusikäisten lasten sukupuoliroolit varhaiskasvatuksessa sukupuolistereotypia Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 etnografia sukupuolisensitiivisyys päiväkodit varhaiskasvatus sukupuoli lapset (ikäryhmät) sukupuoliroolit sukupuolen moninaisuus leikit
title Esiopetusikäisten lasten sukupuoliroolit varhaiskasvatuksessa
title_full Esiopetusikäisten lasten sukupuoliroolit varhaiskasvatuksessa
title_fullStr Esiopetusikäisten lasten sukupuoliroolit varhaiskasvatuksessa Esiopetusikäisten lasten sukupuoliroolit varhaiskasvatuksessa
title_full_unstemmed Esiopetusikäisten lasten sukupuoliroolit varhaiskasvatuksessa Esiopetusikäisten lasten sukupuoliroolit varhaiskasvatuksessa
title_short Esiopetusikäisten lasten sukupuoliroolit varhaiskasvatuksessa
title_sort esiopetusikäisten lasten sukupuoliroolit varhaiskasvatuksessa
title_txtP Esiopetusikäisten lasten sukupuoliroolit varhaiskasvatuksessa
topic sukupuolistereotypia Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 etnografia sukupuolisensitiivisyys päiväkodit varhaiskasvatus sukupuoli lapset (ikäryhmät) sukupuoliroolit sukupuolen moninaisuus leikit
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus etnografia lapset (ikäryhmät) leikit päiväkodit sukupuolen moninaisuus sukupuoli sukupuoliroolit sukupuolisensitiivisyys sukupuolistereotypia varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69310 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005293566
work_keys_str_mv AT saarisaila esiopetusikäistenlastensukupuoliroolitvarhaiskasvatuksessa