Opettajien näkökulmia ja havaintoja vuorovaikutuksen ohjaamisesta musiikintuntien yhteissoittotilanteissa

Maisterintutkielmani tarkoituksena oli kerätä havaintoja sekä näkökulmia vuorovaikutuksesta ja sen ohjaamisesta yhteismusisointitilanteissa musiikintunneilla vuosiluokkien 3–6 painotetun musiikinopetuksen ja musiikkiluokkalaisten opettajan näkökulmasta. Tutkimusaihe juontaa juurensa omista mieltymyk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Taari, Jenni
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69308
_version_ 1828193071138865152
author Taari, Jenni
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Taari, Jenni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Taari, Jenni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Taari, Jenni
datasource_str_mv jyx
description Maisterintutkielmani tarkoituksena oli kerätä havaintoja sekä näkökulmia vuorovaikutuksesta ja sen ohjaamisesta yhteismusisointitilanteissa musiikintunneilla vuosiluokkien 3–6 painotetun musiikinopetuksen ja musiikkiluokkalaisten opettajan näkökulmasta. Tutkimusaihe juontaa juurensa omista mieltymyksistäni sekä työelämää koskettavista näkökulmista. Tutkielmassani selvitän, miten opettajat mieltävät vuorovaikutuksen ja yhteismusisoinnin termin. Halusin selvittää, mitä vuorovaikutus yhteismusisointitilanteessa heidän mielestään on ja miten tärkeänä he sitä pitävät. Näiden teemojen myötä heräsi myös seuraavia kysymyksiä: mitä on opettajan ja oppilaiden välinen vuorovaikutus? Mitä on oppilaiden välinen vuorovaikutus? Lisäksi tarkastelen tutkielmassani perusopetuksen opetussuunnitelman (2014) antamia tavoitteita, sisältöalueita, laaja-alaisen opetuksen sisältöä ja arviointia alakoulun eri vuosiluokilla sekä painotetun musiikin osalta vuorovaikutukseen ja yhteismusisointiin liitännäisiltä osa-alueilta. Näiden kysymysten ja pohdinnan myötä sain muodostettua tutkimuskysymykseni, joihin halusin saada työkentällä pitkään olleilta kolmelta opettajalta teemahaastattelun avulla heidän havaintoja ja näkökulmia aiheesta. Lisäksi video-observoin yhtä haastateltavaa, jonka tarkoituksena oli tarkastella käytännön näkökulmasta vuorovaikutustilannetta musiikintunnin aikana. Tutkimustuloksista selvisi yhteismusisoinnin tärkeyden merkitys moninaisten vuorovaikutustaitojen opettelussa ja oppimisessa. Tutkielmani keskeisiä tuloksia aineiston perusteella ovat vuorovaikutuksen merkitys, yhteismusisointitilanteet ovat parhaita vuorovaikutustilanteita ja niiden harjoittelun mahdollistajia, musiikintuntien merkitys ja ainutlaatuisuus musiikin oppiaineessa sekä opettajan rooli ja työmotivaatio. Lisäksi painotetun musiikinopetuksen tärkeyden merkitys korostui. Tutkimustulosten myötä esiin tuli myös huoli painotetun musiikinopetuksen aliarvioimisen tilasta etenkin pääkaupunkiseudun alueella.
first_indexed 2020-05-29T20:01:01Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Taari, Jenni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-29T05:28:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-29T05:28:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69308", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Maisterintutkielmani tarkoituksena oli ker\u00e4t\u00e4 havaintoja sek\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmia vuorovaikutuksesta ja sen ohjaamisesta yhteismusisointitilanteissa musiikintunneilla vuosiluokkien 3\u20136 painotetun musiikinopetuksen ja musiikkiluokkalaisten opettajan n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimusaihe juontaa juurensa omista mieltymyksist\u00e4ni sek\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4 koskettavista n\u00e4k\u00f6kulmista.\nTutkielmassani selvit\u00e4n, miten opettajat mielt\u00e4v\u00e4t vuorovaikutuksen ja yhteismusisoinnin termin. Halusin selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 vuorovaikutus yhteismusisointitilanteessa heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n on ja miten t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 he sit\u00e4 pit\u00e4v\u00e4t. N\u00e4iden teemojen my\u00f6t\u00e4 her\u00e4si my\u00f6s seuraavia kysymyksi\u00e4: mit\u00e4 on opettajan ja oppilaiden v\u00e4linen vuorovaikutus? Mit\u00e4 on oppilaiden v\u00e4linen vuorovaikutus? Lis\u00e4ksi tarkastelen tutkielmassani perusopetuksen opetussuunnitelman (2014) antamia tavoitteita, sis\u00e4lt\u00f6alueita, laaja-alaisen opetuksen sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 ja arviointia alakoulun eri vuosiluokilla sek\u00e4 painotetun musiikin osalta vuorovaikutukseen ja yhteismusisointiin liit\u00e4nn\u00e4isilt\u00e4 osa-alueilta.\nN\u00e4iden kysymysten ja pohdinnan my\u00f6t\u00e4 sain muodostettua tutkimuskysymykseni, joihin halusin saada ty\u00f6kent\u00e4ll\u00e4 pitk\u00e4\u00e4n olleilta kolmelta opettajalta teemahaastattelun avulla heid\u00e4n havaintoja ja n\u00e4k\u00f6kulmia aiheesta. Lis\u00e4ksi video-observoin yht\u00e4 haastateltavaa, jonka tarkoituksena oli tarkastella k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n n\u00e4k\u00f6kulmasta vuorovaikutustilannetta musiikintunnin aikana.\nTutkimustuloksista selvisi yhteismusisoinnin t\u00e4rkeyden merkitys moninaisten vuorovaikutustaitojen opettelussa ja oppimisessa. Tutkielmani keskeisi\u00e4 tuloksia aineiston perusteella ovat vuorovaikutuksen merkitys, yhteismusisointitilanteet ovat parhaita vuorovaikutustilanteita ja niiden harjoittelun mahdollistajia, musiikintuntien merkitys ja ainutlaatuisuus musiikin oppiaineessa sek\u00e4 opettajan rooli ja ty\u00f6motivaatio. Lis\u00e4ksi painotetun musiikinopetuksen t\u00e4rkeyden merkitys korostui. Tutkimustulosten my\u00f6t\u00e4 esiin tuli my\u00f6s huoli painotetun musiikinopetuksen aliarvioimisen tilasta etenkin p\u00e4\u00e4kaupunkiseudun alueella.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-29T05:28:23Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-29T05:28:24Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "64", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "painotettu musiikki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien n\u00e4k\u00f6kulmia ja havaintoja vuorovaikutuksen ohjaamisesta musiikintuntien yhteissoittotilanteissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005293564", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkiluokat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteismusisointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69308
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:24Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9addaeb0-677e-4f1b-9fd7-3761026e8e42\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005293564.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Taari, Jenni Opettajien näkökulmia ja havaintoja vuorovaikutuksen ohjaamisesta musiikintuntien yhteissoittotilanteissa painotettu musiikki Musiikkikasvatus Music Education 3052 opetussuunnitelmat musiikkiluokat alakoulu vuorovaikutus yhteismusisointi
title Opettajien näkökulmia ja havaintoja vuorovaikutuksen ohjaamisesta musiikintuntien yhteissoittotilanteissa
title_full Opettajien näkökulmia ja havaintoja vuorovaikutuksen ohjaamisesta musiikintuntien yhteissoittotilanteissa
title_fullStr Opettajien näkökulmia ja havaintoja vuorovaikutuksen ohjaamisesta musiikintuntien yhteissoittotilanteissa Opettajien näkökulmia ja havaintoja vuorovaikutuksen ohjaamisesta musiikintuntien yhteissoittotilanteissa
title_full_unstemmed Opettajien näkökulmia ja havaintoja vuorovaikutuksen ohjaamisesta musiikintuntien yhteissoittotilanteissa Opettajien näkökulmia ja havaintoja vuorovaikutuksen ohjaamisesta musiikintuntien yhteissoittotilanteissa
title_short Opettajien näkökulmia ja havaintoja vuorovaikutuksen ohjaamisesta musiikintuntien yhteissoittotilanteissa
title_sort opettajien näkökulmia ja havaintoja vuorovaikutuksen ohjaamisesta musiikintuntien yhteissoittotilanteissa
title_txtP Opettajien näkökulmia ja havaintoja vuorovaikutuksen ohjaamisesta musiikintuntien yhteissoittotilanteissa
topic painotettu musiikki Musiikkikasvatus Music Education 3052 opetussuunnitelmat musiikkiluokat alakoulu vuorovaikutus yhteismusisointi
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus alakoulu musiikkiluokat opetussuunnitelmat painotettu musiikki vuorovaikutus yhteismusisointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69308 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005293564
work_keys_str_mv AT taarijenni opettajiennäkökulmiajahavaintojavuorovaikutuksenohjaamisestamusiikintuntienyhteissoit