Yhteenveto: | Maisterintutkielmani tarkoituksena oli kerätä havaintoja sekä näkökulmia vuorovaikutuksesta ja sen ohjaamisesta yhteismusisointitilanteissa musiikintunneilla vuosiluokkien 3–6 painotetun musiikinopetuksen ja musiikkiluokkalaisten opettajan näkökulmasta. Tutkimusaihe juontaa juurensa omista mieltymyksistäni sekä työelämää koskettavista näkökulmista.
Tutkielmassani selvitän, miten opettajat mieltävät vuorovaikutuksen ja yhteismusisoinnin termin. Halusin selvittää, mitä vuorovaikutus yhteismusisointitilanteessa heidän mielestään on ja miten tärkeänä he sitä pitävät. Näiden teemojen myötä heräsi myös seuraavia kysymyksiä: mitä on opettajan ja oppilaiden välinen vuorovaikutus? Mitä on oppilaiden välinen vuorovaikutus? Lisäksi tarkastelen tutkielmassani perusopetuksen opetussuunnitelman (2014) antamia tavoitteita, sisältöalueita, laaja-alaisen opetuksen sisältöä ja arviointia alakoulun eri vuosiluokilla sekä painotetun musiikin osalta vuorovaikutukseen ja yhteismusisointiin liitännäisiltä osa-alueilta.
Näiden kysymysten ja pohdinnan myötä sain muodostettua tutkimuskysymykseni, joihin halusin saada työkentällä pitkään olleilta kolmelta opettajalta teemahaastattelun avulla heidän havaintoja ja näkökulmia aiheesta. Lisäksi video-observoin yhtä haastateltavaa, jonka tarkoituksena oli tarkastella käytännön näkökulmasta vuorovaikutustilannetta musiikintunnin aikana.
Tutkimustuloksista selvisi yhteismusisoinnin tärkeyden merkitys moninaisten vuorovaikutustaitojen opettelussa ja oppimisessa. Tutkielmani keskeisiä tuloksia aineiston perusteella ovat vuorovaikutuksen merkitys, yhteismusisointitilanteet ovat parhaita vuorovaikutustilanteita ja niiden harjoittelun mahdollistajia, musiikintuntien merkitys ja ainutlaatuisuus musiikin oppiaineessa sekä opettajan rooli ja työmotivaatio. Lisäksi painotetun musiikinopetuksen tärkeyden merkitys korostui. Tutkimustulosten myötä esiin tuli myös huoli painotetun musiikinopetuksen aliarvioimisen tilasta etenkin pääkaupunkiseudun alueella.
|