Was ist die Sprache? Was ist die Literalität? die Auffassungen einer Deutschlehrerin in der Sekundarstufe und einer Finnischlehrerin in der Primarstufe in Finnland. Mitä on kieli? Mitä ovat tekstitaidot?

Tässä saksan kielen ja kulttuurin maisterintutkielmassa ja suomen kielen sivututkielmassa tarkastellaan yläkoulun saksanopettajan ja alakoulun suomi toisena kielenä -opettajan kieli- ja tekstitaitokäsityksiä. Tämänhetkiset perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (POPS 2014) määrittävät tekstitai...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koskela, Essi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:deu
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69302
_version_ 1826225754318307328
author Koskela, Essi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Koskela, Essi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Koskela, Essi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Koskela, Essi
datasource_str_mv jyx
description Tässä saksan kielen ja kulttuurin maisterintutkielmassa ja suomen kielen sivututkielmassa tarkastellaan yläkoulun saksanopettajan ja alakoulun suomi toisena kielenä -opettajan kieli- ja tekstitaitokäsityksiä. Tämänhetkiset perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (POPS 2014) määrittävät tekstitaidot monilukutaidoksi eli erilaisten luku- ja kirjoitustaitojen muodostamaksi kokonaisuudeksi. Erilaisten tekstitaitojen lisäksi sekä tekstitaitoja että kieltä on tarkasteltu tutkimuksissa yhdessä niiden välistä yhteyttä sen tarkemmin analysoimatta. Onkin tarpeellista tutkia, miten nämä kaksi ilmiötä näkyvät ja yhdistyvät opettajien käsityksissä. Tutkimusaineistonani käytän Jyväskylän yliopiston Kieli- ja viestintätieteiden laitoksen ECOLANG-tutkimusprojektin aineistoa, jonka keräämiseen osallistuin tutkimusavustajana. Aineisto koostuu saksan- ja suomenopettajan haastattelu- ja havainnointiaineistosta. Kumpaakin opettajaa haastateltiin ennen kolmen oppitunnin havainnointia ja havainnoitujen oppituntien jälkeen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu sosiokulttuurisen tekstitaito- ja käsitystutkimuksen ympärille. Käsitykset kielestä ja tekstitaidoista ovatkin osa tekstikäytänteitä, joita tutkitaan tekstitilanteista. Aineistoa lähestytään tutkimuksessa laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tekstitilanteiden ja -käytänteiden analyysissä pyritään tunnistamaan opettajan aloittamat tekstitilanteet ja niissä olevat tekstit, joihin liittyvä toiminta ja kielen osa-alueet tunnistetaan. Tämän lisäksi tutkimuksessani vaikuttaa diskursiivinen käsitystutkimus, joskin diskurssien sijaan analyysin pääpaino on yksinkertaisemmissa kielellisissä ilmauksissa eli substantiiveissa sekä substantiivilausekkeissa, joilla opettajat kuvaavat kieli- ja tekstitaitokäsityksiään haastatteluissa. Ilmauksia tarkastellaan niiden muodostamien teemojen näkökulmasta. Lopuksi pyritään tunnistamaan eroja ja yhtäläisyyksiä, joita haastattelu- ja havainnointimateriaalissa sekä opettajien välillä on. Käsityksiä ilmaistaan aineistossa monenlaisilla sananvalinnoilla. Saksanopettajan käsitykset rakentuivat haastatteluissa kolmen pääteeman ympärille. Nämä teemat olivat ”kieli itsessään”, ”kielen osa-alueet” ja ”tekstit”, jotka nousivat esiin suomenopettajankin haastatteluissa. Lisäksi suomenopettajan haastatteluissa näkyi kaksi muuta teemaa, jotka olivat ”kielenopetus” sekä ”tekstitaidot ja tekstitaitojen opetus”. Havainnoitujen oppituntien tekstimaailma oli oppikirjapainotteinen, mutta opetuksessa käytettiin myös oppikirjan ulkopuolisia tekstejä osin monilukutaitoa kehittäen. Siinä missä saksan oppitunneilla kieli näyttäytyi rakenteina ja sanoina, opetettiin suomentunneilla kieltä osana tekstejä osin genrepedagogisin toimintatavoin.
first_indexed 2024-09-11T08:49:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruohotie-Lyhty, Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Suni, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koskela, Essi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-28T12:49:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-28T12:49:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69302", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 saksan kielen ja kulttuurin maisterintutkielmassa ja suomen kielen sivututkielmassa tarkastellaan yl\u00e4koulun saksanopettajan ja alakoulun suomi toisena kielen\u00e4 -opettajan kieli- ja tekstitaitok\u00e4sityksi\u00e4. T\u00e4m\u00e4nhetkiset perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (POPS 2014) m\u00e4\u00e4ritt\u00e4v\u00e4t tekstitaidot monilukutaidoksi eli erilaisten luku- ja kirjoitustaitojen muodostamaksi kokonaisuudeksi. Erilaisten tekstitaitojen lis\u00e4ksi sek\u00e4 tekstitaitoja ett\u00e4 kielt\u00e4 on tarkasteltu tutkimuksissa yhdess\u00e4 niiden v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4 sen tarkemmin analysoimatta. Onkin tarpeellista tutkia, miten n\u00e4m\u00e4 kaksi ilmi\u00f6t\u00e4 n\u00e4kyv\u00e4t ja yhdistyv\u00e4t opettajien k\u00e4sityksiss\u00e4.\n\nTutkimusaineistonani k\u00e4yt\u00e4n Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitoksen ECOLANG-tutkimusprojektin aineistoa, jonka ker\u00e4\u00e4miseen osallistuin tutkimusavustajana. Aineisto koostuu saksan- ja suomenopettajan haastattelu- ja havainnointiaineistosta. Kumpaakin opettajaa haastateltiin ennen kolmen oppitunnin havainnointia ja havainnoitujen oppituntien j\u00e4lkeen. \n\nTutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu sosiokulttuurisen tekstitaito- ja k\u00e4sitystutkimuksen ymp\u00e4rille. K\u00e4sitykset kielest\u00e4 ja tekstitaidoista ovatkin osa tekstik\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4, joita tutkitaan tekstitilanteista. Aineistoa l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n tutkimuksessa laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. Tekstitilanteiden ja -k\u00e4yt\u00e4nteiden analyysiss\u00e4 pyrit\u00e4\u00e4n tunnistamaan opettajan aloittamat tekstitilanteet ja niiss\u00e4 olevat tekstit, joihin liittyv\u00e4 toiminta ja kielen osa-alueet tunnistetaan.\n\nT\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi tutkimuksessani vaikuttaa diskursiivinen k\u00e4sitystutkimus, joskin diskurssien sijaan analyysin p\u00e4\u00e4paino on yksinkertaisemmissa kielellisiss\u00e4 ilmauksissa eli substantiiveissa sek\u00e4 substantiivilausekkeissa, joilla opettajat kuvaavat kieli- ja tekstitaitok\u00e4sityksi\u00e4\u00e4n haastatteluissa. Ilmauksia tarkastellaan niiden muodostamien teemojen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Lopuksi pyrit\u00e4\u00e4n tunnistamaan eroja ja yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4, joita haastattelu- ja havainnointimateriaalissa sek\u00e4 opettajien v\u00e4lill\u00e4 on.\n\nK\u00e4sityksi\u00e4 ilmaistaan aineistossa monenlaisilla sananvalinnoilla. Saksanopettajan k\u00e4sitykset rakentuivat haastatteluissa kolmen p\u00e4\u00e4teeman ymp\u00e4rille. N\u00e4m\u00e4 teemat olivat \u201dkieli itsess\u00e4\u00e4n\u201d, \u201dkielen osa-alueet\u201d ja \u201dtekstit\u201d, jotka nousivat esiin suomenopettajankin haastatteluissa. Lis\u00e4ksi suomenopettajan haastatteluissa n\u00e4kyi kaksi muuta teemaa, jotka olivat \u201dkielenopetus\u201d sek\u00e4 \u201dtekstitaidot ja tekstitaitojen opetus\u201d. Havainnoitujen oppituntien tekstimaailma oli oppikirjapainotteinen, mutta opetuksessa k\u00e4ytettiin my\u00f6s oppikirjan ulkopuolisia tekstej\u00e4 osin monilukutaitoa kehitt\u00e4en. Siin\u00e4 miss\u00e4 saksan oppitunneilla kieli n\u00e4ytt\u00e4ytyi rakenteina ja sanoina, opetettiin suomentunneilla kielt\u00e4 osana tekstej\u00e4 osin genrepedagogisin toimintatavoin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-28T12:49:07Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-28T12:49:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "138", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Was ist die Sprache? Was ist die Literalit\u00e4t? : die Auffassungen einer Deutschlehrerin in der Sekundarstufe und einer Finnischlehrerin in der Primarstufe in Finnland. Mit\u00e4 on kieli? Mit\u00e4 ovat tekstitaidot? : yl\u00e4koulun saksanopettajan ja alakoulun suomenopettajan k\u00e4sityksi\u00e4 Suomessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005283559", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjoitustaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "saksan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69302
language deu
last_indexed 2025-02-18T10:56:18Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/be5d18a3-3181-44f6-a087-039ed9192f9a\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-202005283559.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koskela, Essi Was ist die Sprache? Was ist die Literalität? : die Auffassungen einer Deutschlehrerin in der Sekundarstufe und einer Finnischlehrerin in der Primarstufe in Finnland. Mitä on kieli? Mitä ovat tekstitaidot? : yläkoulun saksanopettajan ja alakoulun suomenopettajan käsityksiä Suomessa Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 sisällönanalyysi kieltenopetus kirjoitustaito lukutaito suomen kieli saksan kieli kieltenopettajat käsitykset
title Was ist die Sprache? Was ist die Literalität? : die Auffassungen einer Deutschlehrerin in der Sekundarstufe und einer Finnischlehrerin in der Primarstufe in Finnland. Mitä on kieli? Mitä ovat tekstitaidot? : yläkoulun saksanopettajan ja alakoulun suomenopettajan käsityksiä Suomessa
title_full Was ist die Sprache? Was ist die Literalität? : die Auffassungen einer Deutschlehrerin in der Sekundarstufe und einer Finnischlehrerin in der Primarstufe in Finnland. Mitä on kieli? Mitä ovat tekstitaidot? : yläkoulun saksanopettajan ja alakoulun suomenopettajan käsityksiä Suomessa
title_fullStr Was ist die Sprache? Was ist die Literalität? : die Auffassungen einer Deutschlehrerin in der Sekundarstufe und einer Finnischlehrerin in der Primarstufe in Finnland. Mitä on kieli? Mitä ovat tekstitaidot? : yläkoulun saksanopettajan ja alakoulun suomenopettajan käsityksiä Suomessa Was ist die Sprache? Was ist die Literalität? : die Auffassungen einer Deutschlehrerin in der Sekundarstufe und einer Finnischlehrerin in der Primarstufe in Finnland. Mitä on kieli? Mitä ovat tekstitaidot? : yläkoulun saksanopettajan ja alakoulun suomenopettajan käsityksiä Suomessa
title_full_unstemmed Was ist die Sprache? Was ist die Literalität? : die Auffassungen einer Deutschlehrerin in der Sekundarstufe und einer Finnischlehrerin in der Primarstufe in Finnland. Mitä on kieli? Mitä ovat tekstitaidot? : yläkoulun saksanopettajan ja alakoulun suomenopettajan käsityksiä Suomessa Was ist die Sprache? Was ist die Literalität? : die Auffassungen einer Deutschlehrerin in der Sekundarstufe und einer Finnischlehrerin in der Primarstufe in Finnland. Mitä on kieli? Mitä ovat tekstitaidot? : yläkoulun saksanopettajan ja alakoulun suomenopettajan käsityksiä Suomessa
title_short Was ist die Sprache? Was ist die Literalität?
title_sort was ist die sprache was ist die literalität die auffassungen einer deutschlehrerin in der sekundarstufe und einer finnischlehrerin in der primarstufe in finnland mitä on kieli mitä ovat tekstitaidot yläkoulun saksanopettajan ja alakoulun suomenopettajan käsityksiä suomessa
title_sub die Auffassungen einer Deutschlehrerin in der Sekundarstufe und einer Finnischlehrerin in der Primarstufe in Finnland. Mitä on kieli? Mitä ovat tekstitaidot?
title_txtP Was ist die Sprache? Was ist die Literalität? : die Auffassungen einer Deutschlehrerin in der Sekundarstufe und einer Finnischlehrerin in der Primarstufe in Finnland. Mitä on kieli? Mitä ovat tekstitaidot? : yläkoulun saksanopettajan ja alakoulun suomenopettajan käsityksiä Suomessa
topic Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 sisällönanalyysi kieltenopetus kirjoitustaito lukutaito suomen kieli saksan kieli kieltenopettajat käsitykset
topic_facet 308 German Language and Culture Saksan kieli ja kulttuuri kieltenopettajat kieltenopetus kirjoitustaito käsitykset lukutaito saksan kieli sisällönanalyysi suomen kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69302 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005283559
work_keys_str_mv AT koskelaessi wasistdiesprachewasistdieliteralitätdieauffassungeneinerdeutschlehrerinindersekundar