Erot sukupuolen ja luokka-asteen välillä onnistumisen kokemuksissa ja vertaiskokemuksissa yhteenlaskun sujuvuudessa ja lukemissujuvuudessa alakouluikäisillä oppilailla

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää alakouluikäisten 2–5- luokkalaisten tyttöjen ja poikien sekä luokka-asteen välisiä mahdollisia eroja oppilaiden onnistumisen kokemuksien (mastery experience) ja vertaiskokemuksien (vicarious experience) osalta yhteenlaskun sujuvuudessa sekä ja lukemissuj...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nummi, Minna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69300
_version_ 1826225721821888512
author Nummi, Minna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nummi, Minna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nummi, Minna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nummi, Minna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää alakouluikäisten 2–5- luokkalaisten tyttöjen ja poikien sekä luokka-asteen välisiä mahdollisia eroja oppilaiden onnistumisen kokemuksien (mastery experience) ja vertaiskokemuksien (vicarious experience) osalta yhteenlaskun sujuvuudessa sekä ja lukemissujuvuudessa. Onnistumisen kokemukset ovat olleet aikaisemmissa tutkimuksissa vahvin pystyvyyden lähde riippumatta sukupuolesta tai luokka-asteesta. Vertaiskokemusten vaikutus pystyvyyteen on voimakasta nuorilla oppilailla, joille ei vielä ole ennättänyt kertyä onnistumisen kokemuksia. Aikaisempia tutkimuksia alakouluikäisten minäpystyvyydestä on tehty melko vähän, joten siksi tätä ikäluokkaa on tärkeä tutkia. Tämän tutkimuksen aineisto koostui 1264 2–5 -luokkalaisesta yleisopetuksessa olevasta oppilaasta. Tutkimusaineisto kerättiin keskisuomalaisista alakouluista. Aineisto kuuluu osana laajempaan tutkimusaineistoon, joka kerättiin Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki Instituutin yhteiseen Minäpystyvyys ja oppimisinterventiot – tutkimushankkeeseen syksyllä 2013. Aineisto analysoitiin monimuuttujaisella varianssianalyysillä. Yhdysvaikutuksen tarkasteluun sukupuolen ja luokka-asteen välillä käytettiin varianssianalyysiä. Parivertailut toteutettiin Bonferronin menetelmällä sekä tytöille että pojille eri luokka-asteiden välillä. Tämän tutkimuksen tulokset osoittivat, että laskemisen sujuvuuden sekä lukemissujuvuuden onnistumisen kokemuksissa ei esiintynyt eroja keskiarvojen suhteen sukupuolen tai luokka-asteen välillä. Vertaiskokemuksissa esiintyi tilastollisesti merkitsevä ero sekä sukupuolen että luokka-asteiden välillä laskemisen sujuvuudessa, että lukemissujuvuudessa. Tämä tutkimus antaa arvokasta tietoa suomalaisten alakouluikäisten lasten minäpystyvyys arviosta onnistumisen kokemuksien ja vertaiskokemuksien osalta.
first_indexed 2020-05-28T20:00:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Nummi, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-28T12:41:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-28T12:41:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69300", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 alakouluik\u00e4isten 2\u20135-\nluokkalaisten tytt\u00f6jen ja poikien sek\u00e4 luokka-asteen v\u00e4lisi\u00e4 mahdollisia eroja\noppilaiden onnistumisen kokemuksien (mastery experience) ja\nvertaiskokemuksien (vicarious experience) osalta yhteenlaskun sujuvuudessa\nsek\u00e4 ja lukemissujuvuudessa. Onnistumisen kokemukset ovat olleet\naikaisemmissa tutkimuksissa vahvin pystyvyyden l\u00e4hde riippumatta\nsukupuolesta tai luokka-asteesta. Vertaiskokemusten vaikutus pystyvyyteen on\nvoimakasta nuorilla oppilailla, joille ei viel\u00e4 ole enn\u00e4tt\u00e4nyt kerty\u00e4 onnistumisen\nkokemuksia. Aikaisempia tutkimuksia alakouluik\u00e4isten min\u00e4pystyvyydest\u00e4 on\ntehty melko v\u00e4h\u00e4n, joten siksi t\u00e4t\u00e4 ik\u00e4luokkaa on t\u00e4rke\u00e4 tutkia.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aineisto koostui 1264 2\u20135 -luokkalaisesta\nyleisopetuksessa olevasta oppilaasta. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin\nkeskisuomalaisista alakouluista. Aineisto kuuluu osana laajempaan\ntutkimusaineistoon, joka ker\u00e4ttiin Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston ja Niilo M\u00e4ki Instituutin\nyhteiseen Min\u00e4pystyvyys ja oppimisinterventiot \u2013 tutkimushankkeeseen\nsyksyll\u00e4 2013. Aineisto analysoitiin monimuuttujaisella varianssianalyysill\u00e4.\nYhdysvaikutuksen tarkasteluun sukupuolen ja luokka-asteen v\u00e4lill\u00e4 k\u00e4ytettiin\nvarianssianalyysi\u00e4. Parivertailut toteutettiin Bonferronin menetelm\u00e4ll\u00e4 sek\u00e4\ntyt\u00f6ille ett\u00e4 pojille eri luokka-asteiden v\u00e4lill\u00e4.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 laskemisen sujuvuuden sek\u00e4\nlukemissujuvuuden onnistumisen kokemuksissa ei esiintynyt eroja keskiarvojen\nsuhteen sukupuolen tai luokka-asteen v\u00e4lill\u00e4. Vertaiskokemuksissa esiintyi\ntilastollisesti merkitsev\u00e4 ero sek\u00e4 sukupuolen ett\u00e4 luokka-asteiden v\u00e4lill\u00e4\nlaskemisen sujuvuudessa, ett\u00e4 lukemissujuvuudessa. T\u00e4m\u00e4 tutkimus antaa\narvokasta tietoa suomalaisten alakouluik\u00e4isten lasten min\u00e4pystyvyys arviosta\nonnistumisen kokemuksien ja vertaiskokemuksien osalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-28T12:41:51Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-28T12:41:51Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "32", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "onnistumisen kokemukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vertaiskokemukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laskemisen sujuvuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukemissujuvuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokka-aste", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Erot sukupuolen ja luokka-asteen v\u00e4lill\u00e4 onnistumisen kokemuksissa ja vertaiskokemuksissa yhteenlaskun sujuvuudessa ja lukemissujuvuudessa alakouluik\u00e4isill\u00e4 oppilailla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005283557", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laskeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "onnistuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69300
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:07Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9f9d8f8d-fe5f-46c5-b050-826c6c40fb73\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005283557.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nummi, Minna Erot sukupuolen ja luokka-asteen välillä onnistumisen kokemuksissa ja vertaiskokemuksissa yhteenlaskun sujuvuudessa ja lukemissujuvuudessa alakouluikäisillä oppilailla onnistumisen kokemukset vertaiskokemukset laskemisen sujuvuus lukemissujuvuus luokka-aste Erityispedagogiikka Special Education 101 lukutaito alakoululaiset laskeminen sukupuoli onnistuminen
title Erot sukupuolen ja luokka-asteen välillä onnistumisen kokemuksissa ja vertaiskokemuksissa yhteenlaskun sujuvuudessa ja lukemissujuvuudessa alakouluikäisillä oppilailla
title_full Erot sukupuolen ja luokka-asteen välillä onnistumisen kokemuksissa ja vertaiskokemuksissa yhteenlaskun sujuvuudessa ja lukemissujuvuudessa alakouluikäisillä oppilailla
title_fullStr Erot sukupuolen ja luokka-asteen välillä onnistumisen kokemuksissa ja vertaiskokemuksissa yhteenlaskun sujuvuudessa ja lukemissujuvuudessa alakouluikäisillä oppilailla Erot sukupuolen ja luokka-asteen välillä onnistumisen kokemuksissa ja vertaiskokemuksissa yhteenlaskun sujuvuudessa ja lukemissujuvuudessa alakouluikäisillä oppilailla
title_full_unstemmed Erot sukupuolen ja luokka-asteen välillä onnistumisen kokemuksissa ja vertaiskokemuksissa yhteenlaskun sujuvuudessa ja lukemissujuvuudessa alakouluikäisillä oppilailla Erot sukupuolen ja luokka-asteen välillä onnistumisen kokemuksissa ja vertaiskokemuksissa yhteenlaskun sujuvuudessa ja lukemissujuvuudessa alakouluikäisillä oppilailla
title_short Erot sukupuolen ja luokka-asteen välillä onnistumisen kokemuksissa ja vertaiskokemuksissa yhteenlaskun sujuvuudessa ja lukemissujuvuudessa alakouluikäisillä oppilailla
title_sort erot sukupuolen ja luokka asteen välillä onnistumisen kokemuksissa ja vertaiskokemuksissa yhteenlaskun sujuvuudessa ja lukemissujuvuudessa alakouluikäisillä oppilailla
title_txtP Erot sukupuolen ja luokka-asteen välillä onnistumisen kokemuksissa ja vertaiskokemuksissa yhteenlaskun sujuvuudessa ja lukemissujuvuudessa alakouluikäisillä oppilailla
topic onnistumisen kokemukset vertaiskokemukset laskemisen sujuvuus lukemissujuvuus luokka-aste Erityispedagogiikka Special Education 101 lukutaito alakoululaiset laskeminen sukupuoli onnistuminen
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education alakoululaiset laskeminen laskemisen sujuvuus lukemissujuvuus lukutaito luokka-aste onnistuminen onnistumisen kokemukset sukupuoli vertaiskokemukset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69300 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005283557
work_keys_str_mv AT nummiminna erotsukupuolenjaluokkaasteenvälilläonnistumisenkokemuksissajavertaiskokemuksissayhtee