Yhteenveto: | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää alakouluikäisten 2–5-
luokkalaisten tyttöjen ja poikien sekä luokka-asteen välisiä mahdollisia eroja
oppilaiden onnistumisen kokemuksien (mastery experience) ja
vertaiskokemuksien (vicarious experience) osalta yhteenlaskun sujuvuudessa
sekä ja lukemissujuvuudessa. Onnistumisen kokemukset ovat olleet
aikaisemmissa tutkimuksissa vahvin pystyvyyden lähde riippumatta
sukupuolesta tai luokka-asteesta. Vertaiskokemusten vaikutus pystyvyyteen on
voimakasta nuorilla oppilailla, joille ei vielä ole ennättänyt kertyä onnistumisen
kokemuksia. Aikaisempia tutkimuksia alakouluikäisten minäpystyvyydestä on
tehty melko vähän, joten siksi tätä ikäluokkaa on tärkeä tutkia.
Tämän tutkimuksen aineisto koostui 1264 2–5 -luokkalaisesta
yleisopetuksessa olevasta oppilaasta. Tutkimusaineisto kerättiin
keskisuomalaisista alakouluista. Aineisto kuuluu osana laajempaan
tutkimusaineistoon, joka kerättiin Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki Instituutin
yhteiseen Minäpystyvyys ja oppimisinterventiot – tutkimushankkeeseen
syksyllä 2013. Aineisto analysoitiin monimuuttujaisella varianssianalyysillä.
Yhdysvaikutuksen tarkasteluun sukupuolen ja luokka-asteen välillä käytettiin
varianssianalyysiä. Parivertailut toteutettiin Bonferronin menetelmällä sekä
tytöille että pojille eri luokka-asteiden välillä.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittivat, että laskemisen sujuvuuden sekä
lukemissujuvuuden onnistumisen kokemuksissa ei esiintynyt eroja keskiarvojen
suhteen sukupuolen tai luokka-asteen välillä. Vertaiskokemuksissa esiintyi
tilastollisesti merkitsevä ero sekä sukupuolen että luokka-asteiden välillä
laskemisen sujuvuudessa, että lukemissujuvuudessa. Tämä tutkimus antaa
arvokasta tietoa suomalaisten alakouluikäisten lasten minäpystyvyys arviosta
onnistumisen kokemuksien ja vertaiskokemuksien osalta.
|