Erot sukupuolen ja luokka-asteen välillä onnistumisen kokemuksissa ja vertaiskokemuksissa yhteenlaskun sujuvuudessa ja lukemissujuvuudessa alakouluikäisillä oppilailla

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää alakouluikäisten 2–5- luokkalaisten tyttöjen ja poikien sekä luokka-asteen välisiä mahdollisia eroja oppilaiden onnistumisen kokemuksien (mastery experience) ja vertaiskokemuksien (vicarious experience) osalta yhteenlaskun sujuvuudessa sekä ja lukemissuj...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Nummi, Minna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69300
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää alakouluikäisten 2–5- luokkalaisten tyttöjen ja poikien sekä luokka-asteen välisiä mahdollisia eroja oppilaiden onnistumisen kokemuksien (mastery experience) ja vertaiskokemuksien (vicarious experience) osalta yhteenlaskun sujuvuudessa sekä ja lukemissujuvuudessa. Onnistumisen kokemukset ovat olleet aikaisemmissa tutkimuksissa vahvin pystyvyyden lähde riippumatta sukupuolesta tai luokka-asteesta. Vertaiskokemusten vaikutus pystyvyyteen on voimakasta nuorilla oppilailla, joille ei vielä ole ennättänyt kertyä onnistumisen kokemuksia. Aikaisempia tutkimuksia alakouluikäisten minäpystyvyydestä on tehty melko vähän, joten siksi tätä ikäluokkaa on tärkeä tutkia. Tämän tutkimuksen aineisto koostui 1264 2–5 -luokkalaisesta yleisopetuksessa olevasta oppilaasta. Tutkimusaineisto kerättiin keskisuomalaisista alakouluista. Aineisto kuuluu osana laajempaan tutkimusaineistoon, joka kerättiin Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki Instituutin yhteiseen Minäpystyvyys ja oppimisinterventiot – tutkimushankkeeseen syksyllä 2013. Aineisto analysoitiin monimuuttujaisella varianssianalyysillä. Yhdysvaikutuksen tarkasteluun sukupuolen ja luokka-asteen välillä käytettiin varianssianalyysiä. Parivertailut toteutettiin Bonferronin menetelmällä sekä tytöille että pojille eri luokka-asteiden välillä. Tämän tutkimuksen tulokset osoittivat, että laskemisen sujuvuuden sekä lukemissujuvuuden onnistumisen kokemuksissa ei esiintynyt eroja keskiarvojen suhteen sukupuolen tai luokka-asteen välillä. Vertaiskokemuksissa esiintyi tilastollisesti merkitsevä ero sekä sukupuolen että luokka-asteiden välillä laskemisen sujuvuudessa, että lukemissujuvuudessa. Tämä tutkimus antaa arvokasta tietoa suomalaisten alakouluikäisten lasten minäpystyvyys arviosta onnistumisen kokemuksien ja vertaiskokemuksien osalta.