Äänessä sielu soi terveen äänenkäytön opetus alakoulun musiikinopetuksessa

Tutkielmassani tarkastelen terveen äänenkäytön tilaa alakoulun musiikinopetuksessa. Vaikka laulaminen on edelleen vahva osa suomalaista musiikkikasvatusperinnettä, on terveen äänenkäytön opetus hiljalleen jäänyt opetussuunnitelmissa ja käytännön opetuksessa vähemmälle huomiolle. Siinä, missä aikaise...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pyykkönen, Meritta
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69298
_version_ 1826225745563746304
author Pyykkönen, Meritta
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pyykkönen, Meritta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pyykkönen, Meritta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pyykkönen, Meritta
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassani tarkastelen terveen äänenkäytön tilaa alakoulun musiikinopetuksessa. Vaikka laulaminen on edelleen vahva osa suomalaista musiikkikasvatusperinnettä, on terveen äänenkäytön opetus hiljalleen jäänyt opetussuunnitelmissa ja käytännön opetuksessa vähemmälle huomiolle. Siinä, missä aikaisemmin opettajat saivat koulutusta lasten äänenkäytön opetukseen, on terveen äänenkäytön opetus uudessa opetussuunnitelmassa vain muutaman lauseen kehotus. Vaikka lasten ja aikuisten ääniongelmat ovat yleistyneet, on äänenkäytön opetusta vähennetty myös opettajankoulutuksesta. Selvitin maisterintutkielmassani äänenkäytön opetuksen yleisyyttä, opetusmuotoja ja opettamiseen liittyviä haasteita sekä opettajien työ- ja harrastustaustan merkitystä opetuskokemuksille. Tutkielmani on monimenetelmälliseen lähestymistapaan pohjautuva tutkimus. Tutkimusaineiston kokosin kyselyllä (N=39), jossa vastaajina oli alakoulussa opettavia musiikin- ja luokanopettajia. Aineisto on kerätty internetissä tehdyn kyselyn avulla joulukuussa 2019. Kyselylomake sisälsi kysymyksiä liittyen opettajien saamaan äänenkäytön koulutukseen opettajankoulutuksessa, musiikkiharrastuksiin sekä kokemuksiin äänenkäytön opetuksesta alakoulun musiikintunneilla. Kyselyn aineistonkeruussa on käytetty laadullisen ja määrällisen tutkimuksen menetelmiä. Aineistoa on analysoitu monimenetelmällisin keinoin käsittelemällä opettajien vastauksia ristiintaulukoinnin, kuvioiden ja kirjallisten vastausten teemoittelun avulla. Tulokset osoittivat, että musiikinopettajat opettavat vaihtelevasti äänenkäyttöä tunneillaan. Osa kyselyyn vastaajista koki äänenkäytön opetuksen tärkeänä osana varsinkin ennen laulamista. Äänenkäytön opetuksessa pidettiin huolta erityisesti lauluasennosta ja rentoudesta laulamisen aikana. Äänenkäytön opetuksen haasteena nähtiin omat heikot tekniset taidot, ajan puute ja soittotaidottomuus. Suurin osa opettajista koki myös, että ei ole saanut koulutuksessaan tarpeeksi opetusta äänenkäytön opettamiselle. Opettajien laulunharrastaminen laulutuntien tai kuoron saralla työn ulkopuolella lisäsi äänenkäytön opetuksen arvostusta ja määrää. Pääosin äänenkäytön opettamista pidettiin tärkeänä asiana ja sen toteuttamiselle toivottiin lisää työkaluja opettajankoulutukseen sekä mahdollisesti myös lisäkoulutusten avulla.
first_indexed 2020-05-28T20:00:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pyykk\u00f6nen, Meritta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-28T12:25:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-28T12:25:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69298", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassani tarkastelen terveen \u00e4\u00e4nenk\u00e4yt\u00f6n tilaa alakoulun musiikinopetuksessa. Vaikka laulaminen on\nedelleen vahva osa suomalaista musiikkikasvatusperinnett\u00e4, on terveen \u00e4\u00e4nenk\u00e4yt\u00f6n opetus hiljalleen j\u00e4\u00e4nyt\nopetussuunnitelmissa ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n opetuksessa v\u00e4hemm\u00e4lle huomiolle. Siin\u00e4, miss\u00e4 aikaisemmin opettajat\nsaivat koulutusta lasten \u00e4\u00e4nenk\u00e4yt\u00f6n opetukseen, on terveen \u00e4\u00e4nenk\u00e4yt\u00f6n opetus uudessa\nopetussuunnitelmassa vain muutaman lauseen kehotus. Vaikka lasten ja aikuisten \u00e4\u00e4niongelmat ovat\nyleistyneet, on \u00e4\u00e4nenk\u00e4yt\u00f6n opetusta v\u00e4hennetty my\u00f6s opettajankoulutuksesta. Selvitin\nmaisterintutkielmassani \u00e4\u00e4nenk\u00e4yt\u00f6n opetuksen yleisyytt\u00e4, opetusmuotoja ja opettamiseen liittyvi\u00e4 haasteita\nsek\u00e4 opettajien ty\u00f6- ja harrastustaustan merkityst\u00e4 opetuskokemuksille.\n\nTutkielmani on monimenetelm\u00e4lliseen l\u00e4hestymistapaan pohjautuva tutkimus. Tutkimusaineiston kokosin\nkyselyll\u00e4 (N=39), jossa vastaajina oli alakoulussa opettavia musiikin- ja luokanopettajia. Aineisto on ker\u00e4tty\ninternetiss\u00e4 tehdyn kyselyn avulla joulukuussa 2019. Kyselylomake sis\u00e4lsi kysymyksi\u00e4 liittyen opettajien\nsaamaan \u00e4\u00e4nenk\u00e4yt\u00f6n koulutukseen opettajankoulutuksessa, musiikkiharrastuksiin sek\u00e4 kokemuksiin\n\u00e4\u00e4nenk\u00e4yt\u00f6n opetuksesta alakoulun musiikintunneilla. Kyselyn aineistonkeruussa on k\u00e4ytetty laadullisen ja\nm\u00e4\u00e4r\u00e4llisen tutkimuksen menetelmi\u00e4. Aineistoa on analysoitu monimenetelm\u00e4llisin keinoin k\u00e4sittelem\u00e4ll\u00e4\nopettajien vastauksia ristiintaulukoinnin, kuvioiden ja kirjallisten vastausten teemoittelun avulla.\n\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 musiikinopettajat opettavat vaihtelevasti \u00e4\u00e4nenk\u00e4ytt\u00f6\u00e4 tunneillaan. Osa kyselyyn\nvastaajista koki \u00e4\u00e4nenk\u00e4yt\u00f6n opetuksen t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 osana varsinkin ennen laulamista. \u00c4\u00e4nenk\u00e4yt\u00f6n opetuksessa\npidettiin huolta erityisesti lauluasennosta ja rentoudesta laulamisen aikana. \u00c4\u00e4nenk\u00e4yt\u00f6n opetuksen haasteena\nn\u00e4htiin omat heikot tekniset taidot, ajan puute ja soittotaidottomuus. Suurin osa opettajista koki my\u00f6s, ett\u00e4 ei\nole saanut koulutuksessaan tarpeeksi opetusta \u00e4\u00e4nenk\u00e4yt\u00f6n opettamiselle. Opettajien laulunharrastaminen\nlaulutuntien tai kuoron saralla ty\u00f6n ulkopuolella lis\u00e4si \u00e4\u00e4nenk\u00e4yt\u00f6n opetuksen arvostusta ja m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4. P\u00e4\u00e4osin\n\u00e4\u00e4nenk\u00e4yt\u00f6n opettamista pidettiin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 asiana ja sen toteuttamiselle toivottiin lis\u00e4\u00e4 ty\u00f6kaluja\nopettajankoulutukseen sek\u00e4 mahdollisesti my\u00f6s lis\u00e4koulutusten avulla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-28T12:25:37Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-28T12:25:37Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "78", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokanopettajakoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4\u00e4niergonomia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lasten laulaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u00c4\u00e4ness\u00e4 sielu soi : terveen \u00e4\u00e4nenk\u00e4yt\u00f6n opetus alakoulun musiikinopetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005283555", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4nenk\u00e4ytt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laulaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4nenmuodostus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "puhetekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikinopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4niharjoitukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69298
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:31Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bae2682d-dd8e-4737-a0ef-b490711edb18\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005283555.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pyykkönen, Meritta Äänessä sielu soi : terveen äänenkäytön opetus alakoulun musiikinopetuksessa luokanopettajakoulutus ääniergonomia lasten laulaminen Musiikkikasvatus Music Education 3052 äänenkäyttö opetus laulaminen äänenmuodostus musiikkikasvatus puhetekniikka opettajat opettajankoulutus musiikinopettajat ääniharjoitukset
title Äänessä sielu soi : terveen äänenkäytön opetus alakoulun musiikinopetuksessa
title_full Äänessä sielu soi : terveen äänenkäytön opetus alakoulun musiikinopetuksessa
title_fullStr Äänessä sielu soi : terveen äänenkäytön opetus alakoulun musiikinopetuksessa Äänessä sielu soi : terveen äänenkäytön opetus alakoulun musiikinopetuksessa
title_full_unstemmed Äänessä sielu soi : terveen äänenkäytön opetus alakoulun musiikinopetuksessa Äänessä sielu soi : terveen äänenkäytön opetus alakoulun musiikinopetuksessa
title_short Äänessä sielu soi
title_sort äänessä sielu soi terveen äänenkäytön opetus alakoulun musiikinopetuksessa
title_sub terveen äänenkäytön opetus alakoulun musiikinopetuksessa
title_txtP Äänessä sielu soi : terveen äänenkäytön opetus alakoulun musiikinopetuksessa
topic luokanopettajakoulutus ääniergonomia lasten laulaminen Musiikkikasvatus Music Education 3052 äänenkäyttö opetus laulaminen äänenmuodostus musiikkikasvatus puhetekniikka opettajat opettajankoulutus musiikinopettajat ääniharjoitukset
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus lasten laulaminen laulaminen luokanopettajakoulutus musiikinopettajat musiikkikasvatus opettajankoulutus opettajat opetus puhetekniikka äänenkäyttö äänenmuodostus ääniergonomia ääniharjoitukset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69298 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005283555
work_keys_str_mv AT pyykkönenmeritta äänessäsielusoiterveenäänenkäytönopetusalakoulunmusiikinopetuksessa