Maahanmuuttajaoppilaan kokemuksia matematiikan ja kielitiedon kielentämisestä

Matematiikka ja suomen kieli ja kirjallisuus ovat kaksi jatko-opintojen kannalta keskeisintä oppiainetta. Maahanmuuttajaoppilailla, joiden kielitaito on heikko, voi olla suuria haasteita seurata opetusta oppitunneilla. Tarve kehittää uuden-laisia opetusmenetelmiä on suuri etenkin maahanmuuttajaoppil...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Toivonen, Kaisa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69294
_version_ 1826225707840176128
author Toivonen, Kaisa
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Toivonen, Kaisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Toivonen, Kaisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Toivonen, Kaisa
datasource_str_mv jyx
description Matematiikka ja suomen kieli ja kirjallisuus ovat kaksi jatko-opintojen kannalta keskeisintä oppiainetta. Maahanmuuttajaoppilailla, joiden kielitaito on heikko, voi olla suuria haasteita seurata opetusta oppitunneilla. Tarve kehittää uuden-laisia opetusmenetelmiä on suuri etenkin maahanmuuttajaoppilaiden kohdalla. Kielentäminen on pedagoginen opetusmenetelmä, jossa oppilas prosessoi omaa ajatteluaan. Kielentäminen on tie ymmärtämiseen, sillä kielentämällä oppilas jäsentää omaa ajatteluaan. Kielentäminen antaa myös opettajalle tietoa siitä, onko oppilas ymmärtänyt opiskeltavan asian. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten maahanmuuttajaoppilaat kokevat matematiikan ja kielitiedon käsitteiden suullisen kielentämisen. Oppilaiden kokemusten perusteella saadaan myös näkökulmaa siihen, onko suullinen kielentäminen maahanmuuttajaoppilaiden kohdalla hyödyllistä. Tutkimuksessa haastateltiin 17 4.-6.-luokkalaista maahanmuuttaja oppilasta. Haastattelut toteutettiin toiminnallisina ryhmähaastatteluina niin, että oppi-laat ensin kielensivät käsitteitä toisilleen Alias-pelin tapaan ja tämän jälkeen heiltä kysyttiin heidän kokemuksiaan käsitteiden kielentämisestä. Tutkimuksessa käytettiin fenomenologis-hermeneuttista tutkimusmetodia. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että maahanmuuttajaoppilaat kokevat suullisen kielentämisen sekä matematiikan että kielitiedon osalta mukavaksi tekemiseksi. Kokemus jakautui kuitenkin oppilaan kielitaidon mukaan. Heikommin suomea puhuvat kokivat kielentämisen hyödyn etenkin suomen kielen oppimisen kannalta, kun taas kielitaidoltaan vahvemmat kokivat hyödyn oppiaineen oppimisen kannalta. Tutkimuksesta kävi selvästi ilmi, että tarvetta uudenlaisille opetusmenetelmille on ja kielentäminen toimii yhtenä hyödyllisenä menetelmänä.
first_indexed 2024-09-11T08:51:19Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Toivonen, Kaisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-28T12:15:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-28T12:15:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69294", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Matematiikka ja suomen kieli ja kirjallisuus ovat kaksi jatko-opintojen kannalta keskeisint\u00e4 oppiainetta. Maahanmuuttajaoppilailla, joiden kielitaito on heikko, voi olla suuria haasteita seurata opetusta oppitunneilla. Tarve kehitt\u00e4\u00e4 uuden-laisia opetusmenetelmi\u00e4 on suuri etenkin maahanmuuttajaoppilaiden kohdalla. Kielent\u00e4minen on pedagoginen opetusmenetelm\u00e4, jossa oppilas prosessoi omaa ajatteluaan. Kielent\u00e4minen on tie ymm\u00e4rt\u00e4miseen, sill\u00e4 kielent\u00e4m\u00e4ll\u00e4 oppilas j\u00e4sent\u00e4\u00e4 omaa ajatteluaan. Kielent\u00e4minen antaa my\u00f6s opettajalle tietoa siit\u00e4, onko oppilas ymm\u00e4rt\u00e4nyt opiskeltavan asian. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, miten maahanmuuttajaoppilaat kokevat matematiikan ja kielitiedon k\u00e4sitteiden suullisen kielent\u00e4misen. Oppilaiden kokemusten perusteella saadaan my\u00f6s n\u00e4k\u00f6kulmaa siihen, onko suullinen kielent\u00e4minen maahanmuuttajaoppilaiden kohdalla hy\u00f6dyllist\u00e4. \nTutkimuksessa haastateltiin 17 4.-6.-luokkalaista maahanmuuttaja oppilasta. Haastattelut toteutettiin toiminnallisina ryhm\u00e4haastatteluina niin, ett\u00e4 oppi-laat ensin kielensiv\u00e4t k\u00e4sitteit\u00e4 toisilleen Alias-pelin tapaan ja t\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen heilt\u00e4 kysyttiin heid\u00e4n kokemuksiaan k\u00e4sitteiden kielent\u00e4misest\u00e4. Tutkimuksessa k\u00e4ytettiin fenomenologis-hermeneuttista tutkimusmetodia. \nTutkimustuloksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 maahanmuuttajaoppilaat kokevat suullisen kielent\u00e4misen sek\u00e4 matematiikan ett\u00e4 kielitiedon osalta mukavaksi tekemiseksi. Kokemus jakautui kuitenkin oppilaan kielitaidon mukaan. Heikommin suomea puhuvat kokivat kielent\u00e4misen hy\u00f6dyn etenkin suomen kielen oppimisen kannalta, kun taas kielitaidoltaan vahvemmat kokivat hy\u00f6dyn oppiaineen oppimisen kannalta. Tutkimuksesta k\u00e4vi selv\u00e4sti ilmi, ett\u00e4 tarvetta uudenlaisille opetusmenetelmille on ja kielent\u00e4minen toimii yhten\u00e4 hy\u00f6dyllisen\u00e4 menetelm\u00e4n\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-28T12:15:48Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-28T12:15:48Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "77", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Maahanmuuttajaoppilaan kokemuksia matematiikan ja kielitiedon kielent\u00e4misest\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005283551", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69294
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:37Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/242896dd-124a-48bd-af39-38a7a4e33a7b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005283551.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Toivonen, Kaisa Maahanmuuttajaoppilaan kokemuksia matematiikan ja kielitiedon kielentämisestä Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 alakoulu matematiikka maahanmuuttajat suomen kieli oppiminen
title Maahanmuuttajaoppilaan kokemuksia matematiikan ja kielitiedon kielentämisestä
title_full Maahanmuuttajaoppilaan kokemuksia matematiikan ja kielitiedon kielentämisestä
title_fullStr Maahanmuuttajaoppilaan kokemuksia matematiikan ja kielitiedon kielentämisestä Maahanmuuttajaoppilaan kokemuksia matematiikan ja kielitiedon kielentämisestä
title_full_unstemmed Maahanmuuttajaoppilaan kokemuksia matematiikan ja kielitiedon kielentämisestä Maahanmuuttajaoppilaan kokemuksia matematiikan ja kielitiedon kielentämisestä
title_short Maahanmuuttajaoppilaan kokemuksia matematiikan ja kielitiedon kielentämisestä
title_sort maahanmuuttajaoppilaan kokemuksia matematiikan ja kielitiedon kielentämisestä
title_txtP Maahanmuuttajaoppilaan kokemuksia matematiikan ja kielitiedon kielentämisestä
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 alakoulu matematiikka maahanmuuttajat suomen kieli oppiminen
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu maahanmuuttajat matematiikka oppiminen suomen kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69294 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005283551
work_keys_str_mv AT toivonenkaisa maahanmuuttajaoppilaankokemuksiamatematiikanjakielitiedonkielentämisestä