Säveltäminen alakoulun musiikkiluokilla sävellyttäminen ja sävellyttäjätyypit

Tutkielma käsittelee säveltämistä musiikkiluokan opettajan näkökulmasta ja sävellyttäjän roolia. Tutkielmassa pyrin selvittämään, mikä on opettajan sävellyttäjätyyppi sekä millainen on hyvä sävellyttäjä. Aineistosta nousi esiin myös opettajien kokemuksia sävellyttämisestä osana musiikkikasvatusta. K...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Haaja, Ronja
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69286
_version_ 1826225727590105088
author Haaja, Ronja
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Haaja, Ronja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Haaja, Ronja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Haaja, Ronja
datasource_str_mv jyx
description Tutkielma käsittelee säveltämistä musiikkiluokan opettajan näkökulmasta ja sävellyttäjän roolia. Tutkielmassa pyrin selvittämään, mikä on opettajan sävellyttäjätyyppi sekä millainen on hyvä sävellyttäjä. Aineistosta nousi esiin myös opettajien kokemuksia sävellyttämisestä osana musiikkikasvatusta. Kiinnostukseni aihetta kohtaan kumpuaa omasta harrastuneisuudesta sekä opettajankoulutuksesta. Myös perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 vakiintunut termi säveltäminen ja sävellys on tutkielman keskeisenä tekijänä. Tutkielmassa käytetty termi sävellyttäminen hakee edelleen paikkaansa tieteellisissä tutkimuksissa, mutta tässä tutkielmassa sävellyttäminen kuvastaa kaikkea säveltämisen pedagogiikkaa, jossa oppilaat yksin tai yhdessä säveltävät ja opettaja sitä omalla roolillaan ohjaa. Tutkielma on laadullinen tutkimus ja toteutin sen teemahaastattelemalla kuutta alakoulun musiikkiluokan opettajaa. Opettajat ovat koulutukseltaan luokanopettajia, joilla on musiikin erikoistumisopinnot tai aineopinnot suoritettu. Teemahaastattelut analysoin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia, ja profiloinnin osalta peilasin opettajien ominaisuuksia teorialähtöisesti kandidaatin tutkielmani systemaattisesta kirjallisuuskatsauksesta esiin nousseisiin rooleihin. Tulosten perusteella opettajissa on paljon yhteisiä piirteitä sävellyttäjinä, vaikka jokainen tekee sitä omalla persoonallaan ja omilla kyvyillään. Hyvän sävellyttäjän ominaisuudetkin kuvataan tutkimustuloksissa pääosin samanlaisiksi tutkittavien kesken. Sävellyttämisen kokemukset kuitenkin vaihtelivat paljon sen mukaan, miten suuressa osassa säveltäminen on osana musiikinopetusta ja se tulee tutkielmassa myös esiin. Toiset opettajat sävellyttävät usein ja toiset eivät juuri lainkaan. Luova tuottaminen näyttäisi olevan edelleen tutumpi sekä osa-alueena että käsitteenä vielä tänäkin päivänä. Opettajilla on kokemuksistaan huolimatta jonkinlainen yhtenäinen käsitys säveltämisestä, sen piirteistä, sävellyttämiseen vaikuttavista tekijöistä sekä siitä, millainen sävellyttäjän pitäisi olla.
first_indexed 2020-05-28T20:00:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Haaja, Ronja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-28T11:24:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-28T11:24:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69286", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielma k\u00e4sittelee s\u00e4velt\u00e4mist\u00e4 musiikkiluokan opettajan n\u00e4k\u00f6kulmasta ja s\u00e4vellytt\u00e4j\u00e4n roolia. Tutkielmassa pyrin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, mik\u00e4 on opettajan s\u00e4vellytt\u00e4j\u00e4tyyppi sek\u00e4 millainen on hyv\u00e4 s\u00e4vellytt\u00e4j\u00e4. Aineistosta nousi esiin my\u00f6s opettajien kokemuksia s\u00e4vellytt\u00e4misest\u00e4 osana musiikkikasvatusta. Kiinnostukseni aihetta kohtaan kumpuaa omasta harrastuneisuudesta sek\u00e4 opettajankoulutuksesta. My\u00f6s perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 vakiintunut termi s\u00e4velt\u00e4minen ja s\u00e4vellys on tutkielman keskeisen\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4. \n \nTutkielmassa k\u00e4ytetty termi s\u00e4vellytt\u00e4minen hakee edelleen paikkaansa tieteellisiss\u00e4 tutkimuksissa, mutta t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa s\u00e4vellytt\u00e4minen kuvastaa kaikkea s\u00e4velt\u00e4misen pedagogiikkaa, jossa oppilaat yksin tai yhdess\u00e4 s\u00e4velt\u00e4v\u00e4t ja opettaja sit\u00e4 omalla roolillaan ohjaa. \n \nTutkielma on laadullinen tutkimus ja toteutin sen teemahaastattelemalla kuutta alakoulun musiikkiluokan opettajaa. Opettajat ovat koulutukseltaan luokanopettajia, joilla on musiikin erikoistumisopinnot tai aineopinnot suoritettu. Teemahaastattelut analysoin k\u00e4ytt\u00e4en aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia, ja profiloinnin osalta peilasin opettajien ominaisuuksia teorial\u00e4ht\u00f6isesti kandidaatin tutkielmani systemaattisesta kirjallisuuskatsauksesta esiin nousseisiin rooleihin. \n \nTulosten perusteella opettajissa on paljon yhteisi\u00e4 piirteit\u00e4 s\u00e4vellytt\u00e4jin\u00e4, vaikka jokainen tekee sit\u00e4 omalla persoonallaan ja omilla kyvyill\u00e4\u00e4n. Hyv\u00e4n s\u00e4vellytt\u00e4j\u00e4n ominaisuudetkin kuvataan tutkimustuloksissa p\u00e4\u00e4osin samanlaisiksi tutkittavien kesken. S\u00e4vellytt\u00e4misen kokemukset kuitenkin vaihtelivat paljon sen mukaan, miten suuressa osassa s\u00e4velt\u00e4minen on osana musiikinopetusta ja se tulee tutkielmassa my\u00f6s esiin. Toiset opettajat s\u00e4vellytt\u00e4v\u00e4t usein ja toiset eiv\u00e4t juuri lainkaan. Luova tuottaminen n\u00e4ytt\u00e4isi olevan edelleen tutumpi sek\u00e4 osa-alueena ett\u00e4 k\u00e4sitteen\u00e4 viel\u00e4 t\u00e4n\u00e4kin p\u00e4iv\u00e4n\u00e4. Opettajilla on kokemuksistaan huolimatta jonkinlainen yhten\u00e4inen k\u00e4sitys s\u00e4velt\u00e4misest\u00e4, sen piirteist\u00e4, s\u00e4vellytt\u00e4miseen vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4 sek\u00e4 siit\u00e4, millainen s\u00e4vellytt\u00e4j\u00e4n pit\u00e4isi olla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-28T11:24:42Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-28T11:24:42Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "80", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "S\u00e4velt\u00e4minen alakoulun musiikkiluokilla : s\u00e4vellytt\u00e4minen ja s\u00e4vellytt\u00e4j\u00e4tyypit", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005283543", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkiluokat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "s\u00e4velt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkipedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69286
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:10Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/316498f0-5b03-42d6-8c37-a8420fa648d2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005283543.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Haaja, Ronja Säveltäminen alakoulun musiikkiluokilla : sävellyttäminen ja sävellyttäjätyypit Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikkiluokat säveltäminen musiikkikasvatus opetus musiikki opettajat musiikkipedagogiikka
title Säveltäminen alakoulun musiikkiluokilla : sävellyttäminen ja sävellyttäjätyypit
title_full Säveltäminen alakoulun musiikkiluokilla : sävellyttäminen ja sävellyttäjätyypit
title_fullStr Säveltäminen alakoulun musiikkiluokilla : sävellyttäminen ja sävellyttäjätyypit Säveltäminen alakoulun musiikkiluokilla : sävellyttäminen ja sävellyttäjätyypit
title_full_unstemmed Säveltäminen alakoulun musiikkiluokilla : sävellyttäminen ja sävellyttäjätyypit Säveltäminen alakoulun musiikkiluokilla : sävellyttäminen ja sävellyttäjätyypit
title_short Säveltäminen alakoulun musiikkiluokilla
title_sort säveltäminen alakoulun musiikkiluokilla sävellyttäminen ja sävellyttäjätyypit
title_sub sävellyttäminen ja sävellyttäjätyypit
title_txtP Säveltäminen alakoulun musiikkiluokilla : sävellyttäminen ja sävellyttäjätyypit
topic Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikkiluokat säveltäminen musiikkikasvatus opetus musiikki opettajat musiikkipedagogiikka
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus musiikki musiikkikasvatus musiikkiluokat musiikkipedagogiikka opettajat opetus säveltäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69286 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005283543
work_keys_str_mv AT haajaronja säveltäminenalakoulunmusiikkiluokillasävellyttäminenjasävellyttäjätyypit