Asiakkaiden sitoutuminen brändiin tekijät ja seuraukset matkailualalla

Matkailu on kasvanut maailmanlaajuisesti erittäin tärkeäksi ja kilpailluksi alaksi. Tämän vuoksi matkakohteille on tullut yhä tärkeämmäksi saada uskollisia asiakkaita. Viimeaikaisissa tutkimuksissa uskollisuuden tekijänä on nähty asiakkaiden sitoutuminen brändiin. Tässä tutkimuksessa selvitettiin as...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Häkkinen, Susanna
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69285
_version_ 1826225701969199104
author Häkkinen, Susanna
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Häkkinen, Susanna Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Häkkinen, Susanna Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Häkkinen, Susanna
datasource_str_mv jyx
description Matkailu on kasvanut maailmanlaajuisesti erittäin tärkeäksi ja kilpailluksi alaksi. Tämän vuoksi matkakohteille on tullut yhä tärkeämmäksi saada uskollisia asiakkaita. Viimeaikaisissa tutkimuksissa uskollisuuden tekijänä on nähty asiakkaiden sitoutuminen brändiin. Tässä tutkimuksessa selvitettiin asiakkaan sitoutumisen vaikutusta uskollisuuteen, sekä sitoutumisen tekijöitä matkailualan kontekstissa. Tutkimuksessa tarkasteltiin kolmen tekijän vaikutusta asiakkaan sitoutumiseen brändiä kohtaan: koettu arvo, suhteen laatu ja samankaltaisuus. Tutkimus suoritettiin venäläisillä matkailijoilla, jotka matkustavat Suomeen. Aineisto (N=129) kerättiin venäjänkielisten matkailuyhteisöjen sosiaalisen median sivuilta verkkokyselynä. Aineiston analyysi suoritettiin SPSS-ohjelmassa pääkomponenttianalyysin ja regressioanalyysin avulla. Tutkimuksen tulokset vahvistavat aiempien tutkimuksien näkemystä siitä, että asiakkaan sitoutuminen brändiin vaikuttaa positiivisesti asiakkaan uskollisuuteen. Tämän tutkimuksen perusteella erityisesti affektiivinen ja kognitiivinen sitoutuminen vaikuttivat uskollisuuden muodostumiseen. Tutkimuksen perusteella sitoutumisen tekijöitä ovat välillisesti asiakkaan kokema arvo, ja suoraan suhteen laatu ja samankaltaisuus. Tutkimuksessa testattiin myös taustatekijöiden vaikutusta sitoutumiseen ja tulosten mukaan Suomessa käyntien lukumäärä vaikuttaa merkitsevästi venäläisten turistien sitoutumiseen. Kaikista eniten sitoutuneita olivat Suomessa 2-4 kertaa käyneet, mikä vahvistaisi olettamusta, että sitoutumiseen ei riitä pelkkä behavioraalinen sitoutuminen, vaan se vaatii affektiivisen ja kognitiivisen sitoutumisen.
first_indexed 2020-05-28T20:00:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Skippari, Mika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4kkinen, Susanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-28T11:20:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-28T11:20:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69285", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Matkailu on kasvanut maailmanlaajuisesti eritt\u00e4in t\u00e4rke\u00e4ksi ja kilpailluksi alaksi. T\u00e4m\u00e4n vuoksi matkakohteille on tullut yh\u00e4 t\u00e4rke\u00e4mm\u00e4ksi saada uskollisia asiakkaita. Viimeaikaisissa tutkimuksissa uskollisuuden tekij\u00e4n\u00e4 on n\u00e4hty asiakkaiden sitoutuminen br\u00e4ndiin. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin asiakkaan sitoutumisen vaikutusta uskollisuuteen, sek\u00e4 sitoutumisen tekij\u00f6it\u00e4 matkailualan kontekstissa. Tutkimuksessa tarkasteltiin kolmen tekij\u00e4n vaikutusta asiakkaan sitoutumiseen br\u00e4ndi\u00e4 kohtaan: koettu arvo, suhteen laatu ja samankaltaisuus. Tutkimus suoritettiin ven\u00e4l\u00e4isill\u00e4 matkailijoilla, jotka matkustavat Suomeen. Aineisto (N=129) ker\u00e4ttiin ven\u00e4j\u00e4nkielisten matkailuyhteis\u00f6jen sosiaalisen median sivuilta verkkokyselyn\u00e4. Aineiston analyysi suoritettiin SPSS-ohjelmassa p\u00e4\u00e4komponenttianalyysin ja regressioanalyysin avulla. Tutkimuksen tulokset vahvistavat aiempien tutkimuksien n\u00e4kemyst\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 asiakkaan sitoutuminen br\u00e4ndiin vaikuttaa positiivisesti asiakkaan uskollisuuteen. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella erityisesti affektiivinen ja kognitiivinen sitoutuminen vaikuttivat uskollisuuden muodostumiseen. Tutkimuksen perusteella sitoutumisen tekij\u00f6it\u00e4 ovat v\u00e4lillisesti asiakkaan kokema arvo, ja suoraan suhteen laatu ja samankaltaisuus. Tutkimuksessa testattiin my\u00f6s taustatekij\u00f6iden vaikutusta sitoutumiseen ja tulosten mukaan Suomessa k\u00e4yntien lukum\u00e4\u00e4r\u00e4 vaikuttaa merkitsev\u00e4sti ven\u00e4l\u00e4isten turistien sitoutumiseen. Kaikista eniten sitoutuneita olivat Suomessa 2-4 kertaa k\u00e4yneet, mik\u00e4 vahvistaisi olettamusta, ett\u00e4 sitoutumiseen ei riit\u00e4 pelkk\u00e4 behavioraalinen sitoutuminen, vaan se vaatii affektiivisen ja kognitiivisen sitoutumisen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-28T11:20:53Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-28T11:20:53Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "60", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Asiakkaiden sitoutuminen br\u00e4ndiin : tekij\u00e4t ja seuraukset matkailualalla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005283542", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sitoutuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matkailuala", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matkailu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uskollisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69285
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:03Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/93ba5d71-8ca6-4ab7-b8a3-c24b1a2bbd8a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005283542.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Häkkinen, Susanna Asiakkaiden sitoutuminen brändiin : tekijät ja seuraukset matkailualalla Markkinointi Marketing 20423 sitoutuminen brändit matkailuala matkailu uskollisuus
title Asiakkaiden sitoutuminen brändiin : tekijät ja seuraukset matkailualalla
title_full Asiakkaiden sitoutuminen brändiin : tekijät ja seuraukset matkailualalla
title_fullStr Asiakkaiden sitoutuminen brändiin : tekijät ja seuraukset matkailualalla Asiakkaiden sitoutuminen brändiin : tekijät ja seuraukset matkailualalla
title_full_unstemmed Asiakkaiden sitoutuminen brändiin : tekijät ja seuraukset matkailualalla Asiakkaiden sitoutuminen brändiin : tekijät ja seuraukset matkailualalla
title_short Asiakkaiden sitoutuminen brändiin
title_sort asiakkaiden sitoutuminen brändiin tekijät ja seuraukset matkailualalla
title_sub tekijät ja seuraukset matkailualalla
title_txtP Asiakkaiden sitoutuminen brändiin : tekijät ja seuraukset matkailualalla
topic Markkinointi Marketing 20423 sitoutuminen brändit matkailuala matkailu uskollisuus
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi brändit matkailu matkailuala sitoutuminen uskollisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69285 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005283542
work_keys_str_mv AT häkkinensusanna asiakkaidensitoutuminenbrändiintekijätjaseurauksetmatkailualalla