Kasvuyritysten yrityskauppastrategiat

Dorlingin (2017), Itanin (2017) ja Martinin (2016) mukaan kansainvälisistä yrityskaupoista jopa 70%–90% epäonnistuu. Toisaalta Varamäki et al. (2013) sekä tähän tutkimukseen haastatellut asiantuntijat näkevät, että suuri osa Suomessa tapahtuvista kasvuyrityksien yrityskaupoista onnistuvat. Tämän pro...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Räisänen, Jere, Kalpala, Lauri
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69284
_version_ 1826225711445180416
author Räisänen, Jere Kalpala, Lauri
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Räisänen, Jere Kalpala, Lauri Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Räisänen, Jere Kalpala, Lauri Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Räisänen, Jere
datasource_str_mv jyx
description Dorlingin (2017), Itanin (2017) ja Martinin (2016) mukaan kansainvälisistä yrityskaupoista jopa 70%–90% epäonnistuu. Toisaalta Varamäki et al. (2013) sekä tähän tutkimukseen haastatellut asiantuntijat näkevät, että suuri osa Suomessa tapahtuvista kasvuyrityksien yrityskaupoista onnistuvat. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää kasvuyritysten erilaisia yrityskauppastrategioita ja tunnistaa näiden pohjalta tekijöitä, jotka ovat tunnusomaisia onnistuneille, mutta toisaalta myös epäonnistuneille yritysostoille. Havaintojen pohjalta on tavoitteena kuvata niitä keinoja, joilla kasvuyritys pystyy paremmin onnistumaan yritysostoissaan. Tutkimuksen aineisto koostuu viiden kokeneen, yli 150:ssä yritysjärjestelyssä mukana olleiden asiantuntijoiden erillishaastatteluista. Aineiston analyysi on toteutettu kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa on käytetty sisällönanalyysia teemoitteluperiaatteella, jonka perusteella aineisto on jaoteltu neljän eri teeman mukaan: yritysostojen strategiat, pehmeämpien strategisten arvojen merkitys yritysostoissa, suunnitelmallisuus ja strategian mukainen toiminta yritysostoissa ja yrityskauppa prosessina. Tämän jälkeen, toisessa vaiheessa aineiston analyysia, löydöksiä on pyritty syventämään ja rikastamaan narratiivisen analyysin keinoin ja muodostettu kaksi tarinaa: epäonnistunut yritysosto– ja onnistunut yritysostotarina. Tutkimus osoittaa, että onnistunut yrityskauppa on yhdistelmä huolellisesti yrityksen strategian pohjalta suunniteltua ja toteutettua yritysostoprosessia sekä taitavaa ihmisten johtamista. Yrityskaupat muuttavat yleensä organisaation toimintaa kokonaisvaltaisesti, mikä ymmärrettävästi aiheuttaa henkilöstön keskuudessa muutosvastarintaa. Panostamalla yritysoston integraatiovaiheessa henkilöstön inspiroimiseen ja sitouttamiseen, parannetaan merkittävällä tavalla yrityskaupan onnistumisen edellytyksiä.
first_indexed 2020-05-28T20:00:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Takala, Tuomo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sajasalo, Pasi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "R\u00e4is\u00e4nen, Jere", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kalpala, Lauri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-28T11:17:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-28T11:17:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69284", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Dorlingin (2017), Itanin (2017) ja Martinin (2016) mukaan kansainv\u00e4lisist\u00e4 yrityskaupoista\njopa 70%\u201390% ep\u00e4onnistuu. Toisaalta Varam\u00e4ki et al. (2013) sek\u00e4 t\u00e4h\u00e4n\ntutkimukseen haastatellut asiantuntijat n\u00e4kev\u00e4t, ett\u00e4 suuri osa Suomessa tapahtuvista\nkasvuyrityksien yrityskaupoista onnistuvat.\nT\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 kasvuyritysten erilaisia\nyrityskauppastrategioita ja tunnistaa n\u00e4iden pohjalta tekij\u00f6it\u00e4, jotka ovat\ntunnusomaisia onnistuneille, mutta toisaalta my\u00f6s ep\u00e4onnistuneille yritysostoille.\nHavaintojen pohjalta on tavoitteena kuvata niit\u00e4 keinoja, joilla kasvuyritys\npystyy paremmin onnistumaan yritysostoissaan.\nTutkimuksen aineisto koostuu viiden kokeneen, yli 150:ss\u00e4 yritysj\u00e4rjestelyss\u00e4\nmukana olleiden asiantuntijoiden erillishaastatteluista. Aineiston analyysi\non toteutettu kahdessa vaiheessa. Ensimm\u00e4isess\u00e4 vaiheessa on k\u00e4ytetty sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia\nteemoitteluperiaatteella, jonka perusteella aineisto on jaoteltu nelj\u00e4n\neri teeman mukaan: yritysostojen strategiat, pehme\u00e4mpien strategisten arvojen\nmerkitys yritysostoissa, suunnitelmallisuus ja strategian mukainen toiminta\nyritysostoissa ja yrityskauppa prosessina. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen, toisessa vaiheessa aineiston\nanalyysia, l\u00f6yd\u00f6ksi\u00e4 on pyritty syvent\u00e4m\u00e4\u00e4n ja rikastamaan narratiivisen\nanalyysin keinoin ja muodostettu kaksi tarinaa: ep\u00e4onnistunut yritysosto\u2013 ja\nonnistunut yritysostotarina.\nTutkimus osoittaa, ett\u00e4 onnistunut yrityskauppa on yhdistelm\u00e4 huolellisesti\nyrityksen strategian pohjalta suunniteltua ja toteutettua yritysostoprosessia\nsek\u00e4 taitavaa ihmisten johtamista. Yrityskaupat muuttavat yleens\u00e4 organisaation\ntoimintaa kokonaisvaltaisesti, mik\u00e4 ymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4sti aiheuttaa henkil\u00f6st\u00f6n\nkeskuudessa muutosvastarintaa. Panostamalla yritysoston integraatiovaiheessa\nhenkil\u00f6st\u00f6n inspiroimiseen ja sitouttamiseen, parannetaan merkitt\u00e4v\u00e4ll\u00e4 tavalla\nyrityskaupan onnistumisen edellytyksi\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-28T11:17:28Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-28T11:17:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "65", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kasvuyritysten yrityskauppastrategiat", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005283541", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Johtaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Management and Leadership", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20424", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yrityskaupat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritysstrategiat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvuyritykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69284
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:50Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c7a5a83b-8de6-46f5-bc63-297b70f7035c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005283541.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Räisänen, Jere Kalpala, Lauri Kasvuyritysten yrityskauppastrategiat Johtaminen Management and Leadership 20424 yrityskaupat yritykset johtaminen yritysstrategiat kasvuyritykset
title Kasvuyritysten yrityskauppastrategiat
title_full Kasvuyritysten yrityskauppastrategiat
title_fullStr Kasvuyritysten yrityskauppastrategiat Kasvuyritysten yrityskauppastrategiat
title_full_unstemmed Kasvuyritysten yrityskauppastrategiat Kasvuyritysten yrityskauppastrategiat
title_short Kasvuyritysten yrityskauppastrategiat
title_sort kasvuyritysten yrityskauppastrategiat
title_txtP Kasvuyritysten yrityskauppastrategiat
topic Johtaminen Management and Leadership 20424 yrityskaupat yritykset johtaminen yritysstrategiat kasvuyritykset
topic_facet 20424 Johtaminen Management and Leadership johtaminen kasvuyritykset yritykset yrityskaupat yritysstrategiat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69284 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005283541
work_keys_str_mv AT räisänenjere kasvuyritystenyrityskauppastrategiat