Kasvuyritysten yrityskauppastrategiat

Dorlingin (2017), Itanin (2017) ja Martinin (2016) mukaan kansainvälisistä yrityskaupoista jopa 70%–90% epäonnistuu. Toisaalta Varamäki et al. (2013) sekä tähän tutkimukseen haastatellut asiantuntijat näkevät, että suuri osa Suomessa tapahtuvista kasvuyrityksien yrityskaupoista onnistuvat. Tämän pro...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Räisänen, Jere, Kalpala, Lauri
Muut tekijät: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69284
Kuvaus
Yhteenveto:Dorlingin (2017), Itanin (2017) ja Martinin (2016) mukaan kansainvälisistä yrityskaupoista jopa 70%–90% epäonnistuu. Toisaalta Varamäki et al. (2013) sekä tähän tutkimukseen haastatellut asiantuntijat näkevät, että suuri osa Suomessa tapahtuvista kasvuyrityksien yrityskaupoista onnistuvat. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää kasvuyritysten erilaisia yrityskauppastrategioita ja tunnistaa näiden pohjalta tekijöitä, jotka ovat tunnusomaisia onnistuneille, mutta toisaalta myös epäonnistuneille yritysostoille. Havaintojen pohjalta on tavoitteena kuvata niitä keinoja, joilla kasvuyritys pystyy paremmin onnistumaan yritysostoissaan. Tutkimuksen aineisto koostuu viiden kokeneen, yli 150:ssä yritysjärjestelyssä mukana olleiden asiantuntijoiden erillishaastatteluista. Aineiston analyysi on toteutettu kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa on käytetty sisällönanalyysia teemoitteluperiaatteella, jonka perusteella aineisto on jaoteltu neljän eri teeman mukaan: yritysostojen strategiat, pehmeämpien strategisten arvojen merkitys yritysostoissa, suunnitelmallisuus ja strategian mukainen toiminta yritysostoissa ja yrityskauppa prosessina. Tämän jälkeen, toisessa vaiheessa aineiston analyysia, löydöksiä on pyritty syventämään ja rikastamaan narratiivisen analyysin keinoin ja muodostettu kaksi tarinaa: epäonnistunut yritysosto– ja onnistunut yritysostotarina. Tutkimus osoittaa, että onnistunut yrityskauppa on yhdistelmä huolellisesti yrityksen strategian pohjalta suunniteltua ja toteutettua yritysostoprosessia sekä taitavaa ihmisten johtamista. Yrityskaupat muuttavat yleensä organisaation toimintaa kokonaisvaltaisesti, mikä ymmärrettävästi aiheuttaa henkilöstön keskuudessa muutosvastarintaa. Panostamalla yritysoston integraatiovaiheessa henkilöstön inspiroimiseen ja sitouttamiseen, parannetaan merkittävällä tavalla yrityskaupan onnistumisen edellytyksiä.