Yhteenveto: | Dorlingin (2017), Itanin (2017) ja Martinin (2016) mukaan kansainvälisistä yrityskaupoista
jopa 70%–90% epäonnistuu. Toisaalta Varamäki et al. (2013) sekä tähän
tutkimukseen haastatellut asiantuntijat näkevät, että suuri osa Suomessa tapahtuvista
kasvuyrityksien yrityskaupoista onnistuvat.
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää kasvuyritysten erilaisia
yrityskauppastrategioita ja tunnistaa näiden pohjalta tekijöitä, jotka ovat
tunnusomaisia onnistuneille, mutta toisaalta myös epäonnistuneille yritysostoille.
Havaintojen pohjalta on tavoitteena kuvata niitä keinoja, joilla kasvuyritys
pystyy paremmin onnistumaan yritysostoissaan.
Tutkimuksen aineisto koostuu viiden kokeneen, yli 150:ssä yritysjärjestelyssä
mukana olleiden asiantuntijoiden erillishaastatteluista. Aineiston analyysi
on toteutettu kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa on käytetty sisällönanalyysia
teemoitteluperiaatteella, jonka perusteella aineisto on jaoteltu neljän
eri teeman mukaan: yritysostojen strategiat, pehmeämpien strategisten arvojen
merkitys yritysostoissa, suunnitelmallisuus ja strategian mukainen toiminta
yritysostoissa ja yrityskauppa prosessina. Tämän jälkeen, toisessa vaiheessa aineiston
analyysia, löydöksiä on pyritty syventämään ja rikastamaan narratiivisen
analyysin keinoin ja muodostettu kaksi tarinaa: epäonnistunut yritysosto– ja
onnistunut yritysostotarina.
Tutkimus osoittaa, että onnistunut yrityskauppa on yhdistelmä huolellisesti
yrityksen strategian pohjalta suunniteltua ja toteutettua yritysostoprosessia
sekä taitavaa ihmisten johtamista. Yrityskaupat muuttavat yleensä organisaation
toimintaa kokonaisvaltaisesti, mikä ymmärrettävästi aiheuttaa henkilöstön
keskuudessa muutosvastarintaa. Panostamalla yritysoston integraatiovaiheessa
henkilöstön inspiroimiseen ja sitouttamiseen, parannetaan merkittävällä tavalla
yrityskaupan onnistumisen edellytyksiä.
|