Joustavan perusopetuksen oppilaiden kokemuksia työpaikkaopiskelusta

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää joustavan perusopetuksen oppilaiden kokemuksia työpaikkaopiskelusta, koska nuorten koulupudokkuus ja syrjäytyminen ovat tällä hetkellä haaste yhteiskunnalle. Tutkimuksen aineisto kerättiin kävelyhaastattelua käyttäen kuudelta joustavan perusop...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sorvoja, Heidi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69283
_version_ 1826225697402650624
author Sorvoja, Heidi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sorvoja, Heidi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sorvoja, Heidi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sorvoja, Heidi
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää joustavan perusopetuksen oppilaiden kokemuksia työpaikkaopiskelusta, koska nuorten koulupudokkuus ja syrjäytyminen ovat tällä hetkellä haaste yhteiskunnalle. Tutkimuksen aineisto kerättiin kävelyhaastattelua käyttäen kuudelta joustavan perusopetuksen oppilailta, joilla oli kokemusta työpaikkaopiskelusta. Haastateltavat olivat Pohjois-Pohjanmaan alueelta. Tutkimus oli laadullinen tutkimus, jossa käytettiin fenomenologis-hermeneuttista metodia oppilaiden kokemusten ymmärtämiseksi ja heidän kertomansa tulkitsemiseksi. Analyysissä eroteltiin kaksi merkityskokonaisuutta: työn arvostaminen ja työpaikkaopiskelun mahdollisuudet. Näiden merkityskokonaisuuksien alle erottui yhteensä kuusi teemaa. Tulosten mukaan oppilaat arvostivat työntekoa ja siihen liittyviä asioita. Nämä asiat olivat työstä saatava vastuu, fyysisen työn merkitys ja itse työn merkitys. Toinen merkityskokonaisuus oli työpaikkaopiskelun mahdollisuudet. Oppilaat nostivat esiin sen tuoman vaihtelun koulunkäyntiin, jatko-opiskeluun vaikuttavat seikat sekä työelämästä oppiminen. Työpaikkaopiskelu tuo joustavan perusopetuksen oppilaille vaihtelua koulunkäyntiin ja tätä kautta motivoi muuta koulunkäyntiä. Oppilaat kokivat, että työnteko on arvokasta ja työpaikkaopiskelupaikoilla oppii sellaisia käytännön asioita, joita koulussa ei opita.
first_indexed 2020-05-28T20:00:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isosomppi, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sorvoja, Heidi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-28T11:15:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-28T11:15:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69283", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 joustavan perusopetuksen oppilaiden kokemuksia ty\u00f6paikkaopiskelusta, koska nuorten koulupudokkuus ja syrj\u00e4ytyminen ovat t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 haaste yhteiskunnalle. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin k\u00e4velyhaastattelua k\u00e4ytt\u00e4en kuudelta joustavan perusopetuksen oppilailta, joilla oli kokemusta ty\u00f6paikkaopiskelusta. Haastateltavat olivat Pohjois-Pohjanmaan alueelta. Tutkimus oli laadullinen tutkimus, jossa k\u00e4ytettiin fenomenologis-hermeneuttista metodia oppilaiden kokemusten ymm\u00e4rt\u00e4miseksi ja heid\u00e4n kertomansa tulkitsemiseksi. Analyysiss\u00e4 eroteltiin kaksi merkityskokonaisuutta: ty\u00f6n arvostaminen ja ty\u00f6paikkaopiskelun mahdollisuudet. N\u00e4iden merkityskokonaisuuksien alle erottui yhteens\u00e4 kuusi teemaa. Tulosten mukaan oppilaat arvostivat ty\u00f6ntekoa ja siihen liittyvi\u00e4 asioita. N\u00e4m\u00e4 asiat olivat ty\u00f6st\u00e4 saatava vastuu, fyysisen ty\u00f6n merkitys ja itse ty\u00f6n merkitys. Toinen merkityskokonaisuus oli ty\u00f6paikkaopiskelun mahdollisuudet. Oppilaat nostivat esiin sen tuoman vaihtelun koulunk\u00e4yntiin, jatko-opiskeluun vaikuttavat seikat sek\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4st\u00e4 oppiminen. Ty\u00f6paikkaopiskelu tuo joustavan perusopetuksen oppilaille vaihtelua koulunk\u00e4yntiin ja t\u00e4t\u00e4 kautta motivoi muuta koulunk\u00e4ynti\u00e4. Oppilaat kokivat, ett\u00e4 ty\u00f6nteko on arvokasta ja ty\u00f6paikkaopiskelupaikoilla oppii sellaisia k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n asioita, joita koulussa ei opita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-28T11:15:40Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-28T11:15:40Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "74", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6paikkaopiskelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Joustavan perusopetuksen oppilaiden kokemuksia ty\u00f6paikkaopiskelusta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005283540", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "syrj\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintojen keskeytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulupudokkaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69283
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:27Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f6085695-e45d-4da3-8dc9-fedf12671dba\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005283540.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sorvoja, Heidi Joustavan perusopetuksen oppilaiden kokemuksia työpaikkaopiskelusta työpaikkaopiskelu Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 syrjäytyminen opintojen keskeyttäminen koulupudokkaat
title Joustavan perusopetuksen oppilaiden kokemuksia työpaikkaopiskelusta
title_full Joustavan perusopetuksen oppilaiden kokemuksia työpaikkaopiskelusta
title_fullStr Joustavan perusopetuksen oppilaiden kokemuksia työpaikkaopiskelusta Joustavan perusopetuksen oppilaiden kokemuksia työpaikkaopiskelusta
title_full_unstemmed Joustavan perusopetuksen oppilaiden kokemuksia työpaikkaopiskelusta Joustavan perusopetuksen oppilaiden kokemuksia työpaikkaopiskelusta
title_short Joustavan perusopetuksen oppilaiden kokemuksia työpaikkaopiskelusta
title_sort joustavan perusopetuksen oppilaiden kokemuksia työpaikkaopiskelusta
title_txtP Joustavan perusopetuksen oppilaiden kokemuksia työpaikkaopiskelusta
topic työpaikkaopiskelu Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 syrjäytyminen opintojen keskeyttäminen koulupudokkaat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education koulupudokkaat opintojen keskeyttäminen syrjäytyminen työpaikkaopiskelu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69283 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005283540
work_keys_str_mv AT sorvojaheidi joustavanperusopetuksenoppilaidenkokemuksiatyöpaikkaopiskelusta