Yhteenveto: | Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää joustavan perusopetuksen oppilaiden kokemuksia työpaikkaopiskelusta, koska nuorten koulupudokkuus ja syrjäytyminen ovat tällä hetkellä haaste yhteiskunnalle. Tutkimuksen aineisto kerättiin kävelyhaastattelua käyttäen kuudelta joustavan perusopetuksen oppilailta, joilla oli kokemusta työpaikkaopiskelusta. Haastateltavat olivat Pohjois-Pohjanmaan alueelta. Tutkimus oli laadullinen tutkimus, jossa käytettiin fenomenologis-hermeneuttista metodia oppilaiden kokemusten ymmärtämiseksi ja heidän kertomansa tulkitsemiseksi. Analyysissä eroteltiin kaksi merkityskokonaisuutta: työn arvostaminen ja työpaikkaopiskelun mahdollisuudet. Näiden merkityskokonaisuuksien alle erottui yhteensä kuusi teemaa. Tulosten mukaan oppilaat arvostivat työntekoa ja siihen liittyviä asioita. Nämä asiat olivat työstä saatava vastuu, fyysisen työn merkitys ja itse työn merkitys. Toinen merkityskokonaisuus oli työpaikkaopiskelun mahdollisuudet. Oppilaat nostivat esiin sen tuoman vaihtelun koulunkäyntiin, jatko-opiskeluun vaikuttavat seikat sekä työelämästä oppiminen. Työpaikkaopiskelu tuo joustavan perusopetuksen oppilaille vaihtelua koulunkäyntiin ja tätä kautta motivoi muuta koulunkäyntiä. Oppilaat kokivat, että työnteko on arvokasta ja työpaikkaopiskelupaikoilla oppii sellaisia käytännön asioita, joita koulussa ei opita.
|