Valmentajataustan merkitys opettajan työssä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mikä merkitys joukkueurheilun valmentajataustalla on opettajan työssä. Tarkastelun kohteena olivat opettajana työskennelleiden ja valmentajana toimineiden käsitykset toimenkuvien välisistä yhtäläisyyksistä, eroavaisuuksista ja siirtovaikutuksista. Tarko...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Manninen, Jaakko, Halonen, Niko
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69282
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mikä merkitys joukkueurheilun valmentajataustalla on opettajan työssä. Tarkastelun kohteena olivat opettajana työskennelleiden ja valmentajana toimineiden käsitykset toimenkuvien välisistä yhtäläisyyksistä, eroavaisuuksista ja siirtovaikutuksista. Tarkoituksena on laajentaa ajatuksia opettajan työstä ja valmentamisesta, sekä tarjota näissä toimenkuvissa toimiville henkilöille näkemyksiä hyödyntää kokemusta molemmista toimenkuvista. Tutkimuksemme on luonteeltaan laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla vuosien 2017 ja 2019 välillä. Haastateltavana oli kuusi henkilöä, joilla on kokemusta sekä opettajan työstä että joukkueurheiluvalmentamisesta. Haastattelut analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tutkimukseen osallistuneet opettajavalmentajat löysivät toimenkuvien väliltä kuusi yhtäläisyysteemaa: kasvatustyö, ryhmänhallinta, suunnitelmallisuus, yhteistyö, rooli ja päätöksenteko. Eroavaisuusteemoja toimenkuvien väliltä löytyi viisi: motivointi ja tavoitteiden asettaminen, kilpailullisuus, kokonaisvaltaisuus, viestintäkeinot ja ammattikenttä. Siirtovaikutuksia valmentajataustasta opettajan työhön oli neljä: harjoitteet, palautteenanto, ryhmänhallintatavat ja roolitus. Toisen suuntaisia siirtovaikutuksia opettajan työstä valmentamiseen olivat: keskustelut, tunteiden hallinta ja ryhmäkoheesio. Tutkimuksemme tulosten mukaan toimenkuvien välillä on yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia, sekä hyväksi todettuja käytänteitä, jotka toimivat molemmissa toimenkuvissa. Opettajan työ ja valmentaminen ovat tehtäviä, joissa voi hyödyntää molemmissa toimenkuvissa saatuja kokemuksia