Summary: | Lastenkirjallisuus on merkittävä osa lasten kasvatusta ja opetusta. Se välittää lukijoilleen yhteiskunnan arvoja sekä luo ja ylläpitää ajatusrakennelmia. Tämän tutkimuksen aiheena olivat lasten kuvakirjallisuudessa tuotetut sukupuoliroolit. Tutkimuksessa tarkasteltiin sukupuolirooleja tuottavia diskursseja suomalaisista 2010-luvulla ilmestyneistä lasten kuvakirjoista.
Tämä laadullinen tutkimus liikkuu sosiaalisen konstruktivismin viitekehyksessä, jossa sosiaalista todellisuutta rakennetaan vuorovaikutuksessa kielen ja tekstien kanssa. Diskurssianalyysin keinoin aineistosta tutkittiin esiinnousseita puhetapoja, joilla sukupuolirooleja tuotettiin. Keskeinen havainto oli, että suomalaisessa lasten kuvakirjallisuudessa tuotetaan entistä monipuolisempia sukupuolen representaatioita. Näitä representaatioita tuottivat individualistinen diskurssi, kapinadiskurssi sekä monimuotoisuuden diskurssi. Sukupuolirooleja tuotettiin myös normien mukaisilla diskursseilla, joita olivat ulkonäködiskurssi sekä reippaan tytön diskurssi.
Tulokset vahvistavat käsityksen, jossa kirjallisuus muovautuu yhteiskunnan arvojen mukana. Myös suomalaisen lasten kuvakirjallisuuden keinoin halutaan kasvattaa lapsia ilmaisemaan itseään juuri niin kuin he itse haluavat sukupuolesta riippumatta. Perinteiset sukupuoliroolit eivät ole kuitenkaan täysin poistuneet lasten kuvakirjallisuudesta. Tulosten perusteella tulevaisuudessa on mahdollisesti odotettavissa entistä monimuotoisempia sukupuolen ja sukupuoliroolien tulkintoja.
|