Viestinnän ammattilaisten käsityksiä ja kokemuksia organisaatioiden kriisiviestinnästä

Tässä maisterintutkielmassa tavoitteena oli kuvata viestinnän ammattilaisten käsityksiä ja kokemuksia organisaatioidensa kriisiviestinnästä. Tavoitteena oli myös kuvata kriisiviestinnän käytänteitä viestinnän ammattilaisten työssä. Tutkimuskohteena olivat organisaatioiden kriisit, kriisiviestintä or...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nevalainen, Julia
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69276
_version_ 1826225730363588608
author Nevalainen, Julia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nevalainen, Julia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nevalainen, Julia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nevalainen, Julia
datasource_str_mv jyx
description Tässä maisterintutkielmassa tavoitteena oli kuvata viestinnän ammattilaisten käsityksiä ja kokemuksia organisaatioidensa kriisiviestinnästä. Tavoitteena oli myös kuvata kriisiviestinnän käytänteitä viestinnän ammattilaisten työssä. Tutkimuskohteena olivat organisaatioiden kriisit, kriisiviestintä organisaatioiden ja sidosryhmien välillä sekä viestinnän ammattilaisten työssään käyttämät kriisiviestinnän käytänteet. Tutkimus oli laadullinen ja havainnoitava aineisto koostui seitsemästä teemahaastattelusta. Haastateltavat olivat viestinnän ammattilaisia eri organisaatioista ja heillä oli kokemusta organisaatioidensa kriisiviestinnästä. Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkielman tulosten perusteella organisaatiokriisit viestinnän ammattilaisten työssä ovat usein organisaation maineeseen tai sosiaaliseen mediaan liittyviä kriisejä. Kriisit voivat luoda negatiivisia vaikutuksia ja herättää epävarmuutta organisaatioiden sidosryhmissä. Tulosten mukaan sidosryhmät kaipaavat tietoa erityisesti poikkeuksellisissa kriisitilanteissa, jonka vuoksi organisaatioiden kriisiviestintä ja tiedonjakaminen on tärkeää. Organisaatioiden kriisiviestintä koostuu sekä sisäisen että ulkoisen kriisiviestinnän käytänteistä. Tulosten perusteella organisaatioiden on perusteltua käyttää niin sisäisen kuin ulkoisen kriisiviestinnän kanavia tiedon jakamisessa, jotta saadaan eri sidosryhmät tavoitettua. Tutkielman tulosten mukaan kriisiviestinnän tulee olla inhimillistä, avointa, nopeaa ja totuudenmukaista. Kriisiviestinnän käytänteissä korostetaan jatkuvaa kriisivalmiusajattelua ja sen ylläpitämistä organisaatioissa, koska kriisit saattavat syntyä yhtäkkiä. Kriisiviestintää tulee ajatella osana viestinnän ammattilaisen työtä ja organisaation viestintää. Kriisiviestintä on tehostettua ja aktiivista viestintää, jota ei nähdä irrallisena toimintona päivittäisestä viestinnästä. Tuloksista kävi ilmi, että mikäli organisaation sisäinen viestintä toimii kriisitilanteissa, oli siitä helpompi viestiä talon ulkopuolelle. Organisaation sisäisen viestinnän toimivuus heijastuu siis myös kriisiviestinnän onnistumiseen.
first_indexed 2024-09-11T08:51:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Nevalainen, Julia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-28T10:49:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-28T10:49:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69276", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 maisterintutkielmassa tavoitteena oli kuvata viestinn\u00e4n ammattilaisten k\u00e4sityksi\u00e4 ja\nkokemuksia organisaatioidensa kriisiviestinn\u00e4st\u00e4. Tavoitteena oli my\u00f6s kuvata kriisiviestinn\u00e4n\nk\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 viestinn\u00e4n ammattilaisten ty\u00f6ss\u00e4. Tutkimuskohteena olivat organisaatioiden kriisit,\nkriisiviestint\u00e4 organisaatioiden ja sidosryhmien v\u00e4lill\u00e4 sek\u00e4 viestinn\u00e4n ammattilaisten ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n\nk\u00e4ytt\u00e4m\u00e4t kriisiviestinn\u00e4n k\u00e4yt\u00e4nteet. Tutkimus oli laadullinen ja havainnoitava aineisto koostui\nseitsem\u00e4st\u00e4 teemahaastattelusta. Haastateltavat olivat viestinn\u00e4n ammattilaisia eri\norganisaatioista ja heill\u00e4 oli kokemusta organisaatioidensa kriisiviestinn\u00e4st\u00e4.\nAnalyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\nTutkielman tulosten perusteella organisaatiokriisit viestinn\u00e4n ammattilaisten ty\u00f6ss\u00e4 ovat usein\norganisaation maineeseen tai sosiaaliseen mediaan liittyvi\u00e4 kriisej\u00e4. Kriisit voivat luoda\nnegatiivisia vaikutuksia ja her\u00e4tt\u00e4\u00e4 ep\u00e4varmuutta organisaatioiden sidosryhmiss\u00e4. Tulosten\nmukaan sidosryhm\u00e4t kaipaavat tietoa erityisesti poikkeuksellisissa kriisitilanteissa, jonka vuoksi\norganisaatioiden kriisiviestint\u00e4 ja tiedonjakaminen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4. Organisaatioiden kriisiviestint\u00e4\nkoostuu sek\u00e4 sis\u00e4isen ett\u00e4 ulkoisen kriisiviestinn\u00e4n k\u00e4yt\u00e4nteist\u00e4. Tulosten perusteella\norganisaatioiden on perusteltua k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 niin sis\u00e4isen kuin ulkoisen kriisiviestinn\u00e4n kanavia\ntiedon jakamisessa, jotta saadaan eri sidosryhm\u00e4t tavoitettua.\nTutkielman tulosten mukaan kriisiviestinn\u00e4n tulee olla inhimillist\u00e4, avointa, nopeaa ja\ntotuudenmukaista. Kriisiviestinn\u00e4n k\u00e4yt\u00e4nteiss\u00e4 korostetaan jatkuvaa kriisivalmiusajattelua ja\nsen yll\u00e4pit\u00e4mist\u00e4 organisaatioissa, koska kriisit saattavat synty\u00e4 yht\u00e4kki\u00e4. Kriisiviestint\u00e4\u00e4 tulee\najatella osana viestinn\u00e4n ammattilaisen ty\u00f6t\u00e4 ja organisaation viestint\u00e4\u00e4. Kriisiviestint\u00e4 on\ntehostettua ja aktiivista viestint\u00e4\u00e4, jota ei n\u00e4hd\u00e4 irrallisena toimintona p\u00e4ivitt\u00e4isest\u00e4\nviestinn\u00e4st\u00e4. Tuloksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 mik\u00e4li organisaation sis\u00e4inen viestint\u00e4 toimii\nkriisitilanteissa, oli siit\u00e4 helpompi viesti\u00e4 talon ulkopuolelle. Organisaation sis\u00e4isen viestinn\u00e4n\ntoimivuus heijastuu siis my\u00f6s kriisiviestinn\u00e4n onnistumiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-28T10:49:03Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-28T10:49:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "57", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kriisiviestinn\u00e4n k\u00e4yt\u00e4nteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "organisaatiokriisit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalisen median kriisit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "viestinn\u00e4n ammattilaiset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Viestinn\u00e4n ammattilaisten k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia organisaatioiden kriisiviestinn\u00e4st\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005283533", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Viestint\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3135", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sidosryhm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kriisiviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "organisaatiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kriisit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kriisinhallinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69276
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:38Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3d55253a-74ae-42ca-b247-b380b5a4258d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005283533.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nevalainen, Julia Viestinnän ammattilaisten käsityksiä ja kokemuksia organisaatioiden kriisiviestinnästä kriisiviestinnän käytänteet organisaatiokriisit sosiaalisen median kriisit viestinnän ammattilaiset Viestintä Communication 3135 sidosryhmät kriisiviestintä organisaatiot kriisit viestintä sosiaalinen media kriisinhallinta
title Viestinnän ammattilaisten käsityksiä ja kokemuksia organisaatioiden kriisiviestinnästä
title_full Viestinnän ammattilaisten käsityksiä ja kokemuksia organisaatioiden kriisiviestinnästä
title_fullStr Viestinnän ammattilaisten käsityksiä ja kokemuksia organisaatioiden kriisiviestinnästä Viestinnän ammattilaisten käsityksiä ja kokemuksia organisaatioiden kriisiviestinnästä
title_full_unstemmed Viestinnän ammattilaisten käsityksiä ja kokemuksia organisaatioiden kriisiviestinnästä Viestinnän ammattilaisten käsityksiä ja kokemuksia organisaatioiden kriisiviestinnästä
title_short Viestinnän ammattilaisten käsityksiä ja kokemuksia organisaatioiden kriisiviestinnästä
title_sort viestinnän ammattilaisten käsityksiä ja kokemuksia organisaatioiden kriisiviestinnästä
title_txtP Viestinnän ammattilaisten käsityksiä ja kokemuksia organisaatioiden kriisiviestinnästä
topic kriisiviestinnän käytänteet organisaatiokriisit sosiaalisen median kriisit viestinnän ammattilaiset Viestintä Communication 3135 sidosryhmät kriisiviestintä organisaatiot kriisit viestintä sosiaalinen media kriisinhallinta
topic_facet 3135 Communication Viestintä kriisinhallinta kriisit kriisiviestinnän käytänteet kriisiviestintä organisaatiokriisit organisaatiot sidosryhmät sosiaalinen media sosiaalisen median kriisit viestinnän ammattilaiset viestintä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69276 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005283533
work_keys_str_mv AT nevalainenjulia viestinnänammattilaistenkäsityksiäjakokemuksiaorganisaatioidenkriisiviestinnästä