Vilka faktorer påverkar tvåspråkiga ungdomarnas språkanvändning i Karleby?

Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää kaksikielisten nuorten ruotsin ja suomen käyttöä sekä kartoittaa kielivalinnan taustalla olevia tekijöitä. Tutkielmassa ilmiötä tarkasteltiin seuraavien tutkimuskysymysten pohjalta: 1) mitkä tekijät vaikuttavat kielenkäyttöön ja kielenvalintaan nuorten om...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hautamäki, Milja
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69274
_version_ 1826225801072214016
author Hautamäki, Milja
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hautamäki, Milja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hautamäki, Milja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hautamäki, Milja
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää kaksikielisten nuorten ruotsin ja suomen käyttöä sekä kartoittaa kielivalinnan taustalla olevia tekijöitä. Tutkielmassa ilmiötä tarkasteltiin seuraavien tutkimuskysymysten pohjalta: 1) mitkä tekijät vaikuttavat kielenkäyttöön ja kielenvalintaan nuorten omien kokemusten pohjalta, 2) kuinka nuoret kokevat kaksikielisyyden ja tekijöiden vaikutuksen näkyvän heidän kielenkäytössään, ja 3) kuinka tekijät ovat muodostuneet ja kuinka stabiileja ne ovat. Lähtökohtana tutkimuksessa olivat kaksikielisten nuorten omat kokemukset ilmiöön liittyen. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelulla, johon osallistui kuusi kaksikielistä kokkolalaista nuorta. Haastattelut toteutettiin kolmen hengen ryhmissä. Saatu aineisto analysoitiin kvalitatiivisella teoriaan pohjautuvalla sisällönanalyysilla. Tutkimustulokset osoittivat, että kaksikieliset nuoret kokivat samojen tekijöiden ohjaavan kielenkäyttöään, kuin on aikaisemmassakin tutkimuksessa todettu — nämä tekijät ovat keskustelukumppani, keskustelun aihe ja kielitaito. Kokkolassa vallitseva suomen kielen vahvempi rooli nähtiin myös vaikuttavana tekijänä. Tekijöiden vaikutus ja kaksikielisyys heijastuvat nuorten kielenkäytössä kieleilynä (eng. translanguaging), jonka avulla nuoret kommunikoivat tehokkaasti eri kieliään hyödyntäen. Tekijöiden muodostumiseen on vaikuttanut eniten nuorten oma henkilökohtainen tausta sekä suomen kielen vahvempi rooli Kokkolassa.
first_indexed 2024-09-11T08:53:13Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuronen, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hautam\u00e4ki, Milja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-28T10:34:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-28T10:34:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69274", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 kaksikielisten nuorten ruotsin ja suomen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 sek\u00e4 kartoittaa kielivalinnan taustalla olevia tekij\u00f6it\u00e4. Tutkielmassa ilmi\u00f6t\u00e4 tarkasteltiin seuraavien tutkimuskysymysten pohjalta: 1) mitk\u00e4 tekij\u00e4t vaikuttavat kielenk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ja kielenvalintaan nuorten omien kokemusten pohjalta, 2) kuinka nuoret kokevat kaksikielisyyden ja tekij\u00f6iden vaikutuksen n\u00e4kyv\u00e4n heid\u00e4n kielenk\u00e4yt\u00f6ss\u00e4\u00e4n, ja 3) kuinka tekij\u00e4t ovat muodostuneet ja kuinka stabiileja ne ovat. L\u00e4ht\u00f6kohtana tutkimuksessa olivat kaksikielisten nuorten omat kokemukset ilmi\u00f6\u00f6n liittyen. \nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin teemahaastattelulla, johon osallistui kuusi kaksikielist\u00e4 kokkolalaista nuorta. Haastattelut toteutettiin kolmen hengen ryhmiss\u00e4. Saatu aineisto analysoitiin kvalitatiivisella teoriaan pohjautuvalla sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla.\nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 kaksikieliset nuoret kokivat samojen tekij\u00f6iden ohjaavan kielenk\u00e4ytt\u00f6\u00e4\u00e4n, kuin on aikaisemmassakin tutkimuksessa todettu \u2014 n\u00e4m\u00e4 tekij\u00e4t ovat keskustelukumppani, keskustelun aihe ja kielitaito. Kokkolassa vallitseva suomen kielen vahvempi rooli n\u00e4htiin my\u00f6s vaikuttavana tekij\u00e4n\u00e4. Tekij\u00f6iden vaikutus ja kaksikielisyys heijastuvat nuorten kielenk\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 kieleilyn\u00e4 (eng. translanguaging), jonka avulla nuoret kommunikoivat tehokkaasti eri kieli\u00e4\u00e4n hy\u00f6dynt\u00e4en. Tekij\u00f6iden muodostumiseen on vaikuttanut eniten nuorten oma henkil\u00f6kohtainen tausta sek\u00e4 suomen kielen vahvempi rooli Kokkolassa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-28T10:34:32Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-28T10:34:32Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "42", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "spr\u00e5klig f\u00f6rh\u00e5llande", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "spr\u00e5klig praktik", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vilka faktorer p\u00e5verkar tv\u00e5spr\u00e5kiga ungdomarnas spr\u00e5kanv\u00e4ndning i Karleby?", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005283531", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kaksikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielenk\u00e4ytt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69274
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:56:56Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c81036ba-e636-4777-a22b-26e450994f2a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005283531.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hautamäki, Milja Vilka faktorer påverkar tvåspråkiga ungdomarnas språkanvändning i Karleby? språklig förhållande språklig praktik Ruotsin kieli Swedish 306 kaksikielisyys ruotsin kieli nuoret kielenkäyttö
title Vilka faktorer påverkar tvåspråkiga ungdomarnas språkanvändning i Karleby?
title_full Vilka faktorer påverkar tvåspråkiga ungdomarnas språkanvändning i Karleby?
title_fullStr Vilka faktorer påverkar tvåspråkiga ungdomarnas språkanvändning i Karleby? Vilka faktorer påverkar tvåspråkiga ungdomarnas språkanvändning i Karleby?
title_full_unstemmed Vilka faktorer påverkar tvåspråkiga ungdomarnas språkanvändning i Karleby? Vilka faktorer påverkar tvåspråkiga ungdomarnas språkanvändning i Karleby?
title_short Vilka faktorer påverkar tvåspråkiga ungdomarnas språkanvändning i Karleby?
title_sort vilka faktorer påverkar tvåspråkiga ungdomarnas språkanvändning i karleby
title_txtP Vilka faktorer påverkar tvåspråkiga ungdomarnas språkanvändning i Karleby?
topic språklig förhållande språklig praktik Ruotsin kieli Swedish 306 kaksikielisyys ruotsin kieli nuoret kielenkäyttö
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish kaksikielisyys kielenkäyttö nuoret ruotsin kieli språklig förhållande språklig praktik
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69274 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005283531
work_keys_str_mv AT hautamäkimilja vilkafaktorerpåverkartvåspråkigaungdomarnasspråkanvändningikarleby