Lukutaidon yhteys oppijaminäkuvan kehitykseen alkuopetuksessa

Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppilaan lukutaidon yhteyttä hänen luku- ja kirjoitustaidon oppijaminäkuvan kehitykseen alkuopetuksessa. Lisäksi tarkasteltiin lukusujuvuuden kehitystä sekä sitä, onko sukupuolella yhteyttä lukutaidon ja oppijaminäkuvan muutokseen alkuopetuksen aikana. Tutkimus oli o...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kaukiainen, Amanda, Sällilä, Veera
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69273
_version_ 1826225717569912832
author Kaukiainen, Amanda Sällilä, Veera
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kaukiainen, Amanda Sällilä, Veera Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kaukiainen, Amanda Sällilä, Veera Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kaukiainen, Amanda
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppilaan lukutaidon yhteyttä hänen luku- ja kirjoitustaidon oppijaminäkuvan kehitykseen alkuopetuksessa. Lisäksi tarkasteltiin lukusujuvuuden kehitystä sekä sitä, onko sukupuolella yhteyttä lukutaidon ja oppijaminäkuvan muutokseen alkuopetuksen aikana. Tutkimus oli osa Jyväskylän yliopiston Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) – tutkimushanketta. Tässä tutkimuksessa käytetty lasten yksilötestiaineisto kerät- tiin vuosina 2017–2019. Tutkimukseen osallistui 483–865 alkuopetusikäistä lasta kahdeksalta paikkakunnalta Keski-Suomesta. Oppilaiden lukutaitoa arvioitiin lukutarkkuuden ja lukusujuvuuden mitoilla. Oppilaat arvoivat oppijaminäkuvaansa suomennetun Self-concept of ability scale -mittarin avulla. Aineiston analyysissä käytettiin epäparametrisiä menetelmiä. Oppilaat jaettiin ensimmäisen luokan syksyn lukutarkkuuden mukaisesti kolmeen lukutaitoryhmään: aloittelevat, keskitasoiset ja sujuvat lukijat. Tässä tutkimuksessa aloittelevien ja keskitasoisten lukijoiden lukusujuvuus kehittyi alkuopetuksen aikana keskiarvotasolla enemmän kuin sujuvien lukijoiden. Aloit- televat ja keskitasoiset lukijat eivät kuitenkaan saavuttaneet sujuvien lukioiden lukusujuvuuden tasoa. Tulosten mukaan luku- ja kirjoitustaitoon liittyvä oppijaminäkuva kehittyi eri tavoin eri lukutaitoryhmissä. Aloittelevien lukijoiden oppijaminäkuva nousi, kun taas sujuvien lukijoiden oppijaminäkuva laski hieman alkuopetuksen aikana. Sukupuolten välillä havaittiin eroja oppijaminäkuvassa vain toisen luokan keväällä, jolloin sujuvien lukijoiden ryhmässä tyttöjen oppijaminäkuva oli korkeampi kuin poikien. Tutkimuksen tulokset toivat uutta tietoa eri tasoisten lukijoiden oppijaminäkuvan muutoksesta alkuopetuksen aikana. Opettajankoulutuksessa olisi tärkeää tarkastella oppijaminäkuvan yhteyttä koulusuoriutumiseen ja tarjota keinoja oppijaminäkuvan tukemiseksi koulussa.
first_indexed 2020-05-28T20:00:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lerkkanen, Marja-Kristiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pakarinen, Eija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kaukiainen, Amanda", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "S\u00e4llil\u00e4, Veera", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-28T10:29:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-28T10:29:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69273", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin oppilaan lukutaidon yhteytt\u00e4 h\u00e4nen luku- ja kirjoitustaidon oppijamin\u00e4kuvan kehitykseen alkuopetuksessa. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin lukusujuvuuden kehityst\u00e4 sek\u00e4 sit\u00e4, onko sukupuolella yhteytt\u00e4 lukutaidon ja oppijamin\u00e4kuvan muutokseen alkuopetuksen aikana. Tutkimus oli osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) \u2013 tutkimushanketta. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4ytetty lasten yksil\u00f6testiaineisto ker\u00e4t- tiin vuosina 2017\u20132019. Tutkimukseen osallistui 483\u2013865 alkuopetusik\u00e4ist\u00e4 lasta kahdeksalta paikkakunnalta Keski-Suomesta. Oppilaiden lukutaitoa arvioitiin lukutarkkuuden ja lukusujuvuuden mitoilla. Oppilaat arvoivat oppijamin\u00e4kuvaansa suomennetun Self-concept of ability scale -mittarin avulla. Aineiston analyysiss\u00e4 k\u00e4ytettiin ep\u00e4parametrisi\u00e4 menetelmi\u00e4.\nOppilaat jaettiin ensimm\u00e4isen luokan syksyn lukutarkkuuden mukaisesti kolmeen lukutaitoryhm\u00e4\u00e4n: aloittelevat, keskitasoiset ja sujuvat lukijat. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa aloittelevien ja keskitasoisten lukijoiden lukusujuvuus kehittyi alkuopetuksen aikana keskiarvotasolla enemm\u00e4n kuin sujuvien lukijoiden. Aloit- televat ja keskitasoiset lukijat eiv\u00e4t kuitenkaan saavuttaneet sujuvien lukioiden lukusujuvuuden tasoa. Tulosten mukaan luku- ja kirjoitustaitoon liittyv\u00e4 oppijamin\u00e4kuva kehittyi eri tavoin eri lukutaitoryhmiss\u00e4. Aloittelevien lukijoiden oppijamin\u00e4kuva nousi, kun taas sujuvien lukijoiden oppijamin\u00e4kuva laski hieman alkuopetuksen aikana. Sukupuolten v\u00e4lill\u00e4 havaittiin eroja oppijamin\u00e4kuvassa vain toisen luokan kev\u00e4\u00e4ll\u00e4, jolloin sujuvien lukijoiden ryhm\u00e4ss\u00e4 tytt\u00f6jen oppijamin\u00e4kuva oli korkeampi kuin poikien. Tutkimuksen tulokset toivat uutta tietoa eri tasoisten lukijoiden oppijamin\u00e4kuvan muutoksesta alkuopetuksen aikana. Opettajankoulutuksessa olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tarkastella oppijamin\u00e4kuvan yhteytt\u00e4 koulusuoriutumiseen ja tarjota keinoja oppijamin\u00e4kuvan tukemiseksi koulussa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-28T10:29:46Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-28T10:29:46Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "40", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppijamin\u00e4kuva", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukutaidon yhteys oppijamin\u00e4kuvan kehitykseen alkuopetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005283530", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69273
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:56Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5216bdeb-40bb-498c-ae56-fd7078c8d43c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005283530.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kaukiainen, Amanda Sällilä, Veera Lukutaidon yhteys oppijaminäkuvan kehitykseen alkuopetuksessa oppijaminäkuva Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 sukupuoli lukutaito alkuopetus
title Lukutaidon yhteys oppijaminäkuvan kehitykseen alkuopetuksessa
title_full Lukutaidon yhteys oppijaminäkuvan kehitykseen alkuopetuksessa
title_fullStr Lukutaidon yhteys oppijaminäkuvan kehitykseen alkuopetuksessa Lukutaidon yhteys oppijaminäkuvan kehitykseen alkuopetuksessa
title_full_unstemmed Lukutaidon yhteys oppijaminäkuvan kehitykseen alkuopetuksessa Lukutaidon yhteys oppijaminäkuvan kehitykseen alkuopetuksessa
title_short Lukutaidon yhteys oppijaminäkuvan kehitykseen alkuopetuksessa
title_sort lukutaidon yhteys oppijaminäkuvan kehitykseen alkuopetuksessa
title_txtP Lukutaidon yhteys oppijaminäkuvan kehitykseen alkuopetuksessa
topic oppijaminäkuva Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 sukupuoli lukutaito alkuopetus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alkuopetus lukutaito oppijaminäkuva sukupuoli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69273 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005283530
work_keys_str_mv AT kaukiainenamanda lukutaidonyhteysoppijaminäkuvankehitykseenalkuopetuksessa