Motivoivaa motoristen perustaitojen oppimista seinille hyppien Parkour-oppimateriaali koululiikuntaan ja harrastetoimintaan

Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tukea suomalaisten lasten ja nuorten liikuntataitojen, erityisesti motoristen perustaitojen kehittymistä motivoivalla tavalla parkourin oppimateriaalituotannon keinoin. Tavoitteeseen edettiin tuottamalla liikuntatieteelliseen taustakirjallisuuteen, asian...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kantola, Juho, Laine, Ville
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69255
_version_ 1826225772384223232
author Kantola, Juho Laine, Ville
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kantola, Juho Laine, Ville Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kantola, Juho Laine, Ville Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kantola, Juho
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tukea suomalaisten lasten ja nuorten liikuntataitojen, erityisesti motoristen perustaitojen kehittymistä motivoivalla tavalla parkourin oppimateriaalituotannon keinoin. Tavoitteeseen edettiin tuottamalla liikuntatieteelliseen taustakirjallisuuteen, asiantuntijahaastatteluihin ja käytännön kokemukseen perustuva sähköinen parkourin menetelmäopas Parkouropas. Opas on avoimesti käytettävissä internetosoitteessa www.parkouropas.fi. Taustateoriat ohjasivat vahvasti oppimateriaaliprosessia. Liikuntataitojen oppimista tarkasteltiin ekologisen dynamiikan viitekehyksestä, ja opetusmenetelmäksi valittiin non- lineaarinen pedagogiikka. Menetelmässä korostuu parkourille lajinomaisesti oppijoiden yksilöllisyyden huomiointi, havainnon ja toiminnan tiivis yhteys, vaihtelu harjoittelussa ja oppimisympäristön keskeinen rooli (Chow ym. 2016, 57-60). Motivaation tarkasteluun hyödynnettiin itsemääräämisteorian viitekehystä ja teoriaan sisältyviä autonomian, pätevyyden ja yhteenkuuluvuuden käsitteitä (Deci & Ryan 1985; 2000). Taustateorioiden, parkour-ammattilaisten asiantuntijahaastatteluiden, parkouria käsittelevän kirjallisuuden ja tutkielman tekijöiden oman ammattitaidon pohjalta materiaalista pyrittiin tuottamaan uskottava, lajinomainen ja helppokäyttöinen. Opas on suunnattu erityisesti niille liikunnanopettajille ja -ohjaajille, luokanopettajille, valmentajille ja muille parkourin opetuksesta kiinnostuneille, jotka eivät vielä ole perehtyneet lajiin. Oppaalla pyritään helpottamaan motivoivien ja motorisia perustaitoja kehittävien parkourtuntien opettamista. This Master’s thesis was aimed to support the development of Finnish youth’s athletic skills, particularly the development of fundamental motor skills in a motivating way. This was carried out by producing a learning material based on literature on sport science, expert interviews and practical knowledge. The web-based learning material is available at www.parkouropas.fi. Theoretical background heavily guided the production of the learning material. Ecological dynamics framework was utilised to study skill acquisition and non-linear pedagogy used as a teaching method. The method highlights features inherent to parkour like individual learning, link between action and perception, functional variability and representative learning design (Chow ym. 2016, 57-60). Self-determination theory and concepts of autonomy, competence and relatedness were used to study motivation (Deci & Ryan 1985; 2000). Based on theoretical background, parkour expert interviews, parkour-related literature and researchers’ own expertise, the aim was to produce a learning material that is credible, parkour-specific and easy to use. The material is aimed especially for physical education teachers, sports instructors, coaches and other people interested in teaching of parkour who are not yet familiar with the sport. The aim of the learning material is to facilitate the teaching of fundamental motor skills in a motivating way through parkour lessons.
first_indexed 2020-05-27T20:02:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rintala, Harri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kantola, Juho", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laine, Ville", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-27T07:18:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-27T07:18:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69255", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ta\u0308ma\u0308n pro gradu -tutkielman tavoitteena on tukea suomalaisten lasten ja nuorten liikuntataitojen, erityisesti motoristen perustaitojen kehittymista\u0308 motivoivalla tavalla parkourin oppimateriaalituotannon keinoin. Tavoitteeseen edettiin tuottamalla liikuntatieteelliseen taustakirjallisuuteen, asiantuntijahaastatteluihin ja ka\u0308yta\u0308nno\u0308n kokemukseen perustuva sa\u0308hko\u0308inen parkourin menetelma\u0308opas Parkouropas. Opas on avoimesti ka\u0308ytetta\u0308vissa\u0308 internetosoitteessa www.parkouropas.fi.\nTaustateoriat ohjasivat vahvasti oppimateriaaliprosessia. Liikuntataitojen oppimista tarkasteltiin ekologisen dynamiikan viitekehyksesta\u0308, ja opetusmenetelma\u0308ksi valittiin non- lineaarinen pedagogiikka. Menetelma\u0308ssa\u0308 korostuu parkourille lajinomaisesti oppijoiden yksilo\u0308llisyyden huomiointi, havainnon ja toiminnan tiivis yhteys, vaihtelu harjoittelussa ja oppimisympa\u0308risto\u0308n keskeinen rooli (Chow ym. 2016, 57-60). Motivaation tarkasteluun hyo\u0308dynnettiin itsema\u0308a\u0308ra\u0308a\u0308misteorian viitekehysta\u0308 ja teoriaan sisa\u0308ltyvia\u0308 autonomian, pa\u0308tevyyden ja yhteenkuuluvuuden ka\u0308sitteita\u0308 (Deci & Ryan 1985; 2000). Taustateorioiden, parkour-ammattilaisten asiantuntijahaastatteluiden, parkouria ka\u0308sitteleva\u0308n kirjallisuuden ja tutkielman tekijo\u0308iden oman ammattitaidon pohjalta materiaalista pyrittiin tuottamaan uskottava, lajinomainen ja helppoka\u0308ytto\u0308inen. Opas on suunnattu erityisesti niille liikunnanopettajille ja -ohjaajille, luokanopettajille, valmentajille ja muille parkourin opetuksesta kiinnostuneille, jotka eiva\u0308t viela\u0308 ole perehtyneet lajiin. Oppaalla pyrita\u0308a\u0308n helpottamaan motivoivien ja motorisia perustaitoja kehitta\u0308vien parkourtuntien opettamista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This Master\u2019s thesis was aimed to support the development of Finnish youth\u2019s athletic skills, particularly the development of fundamental motor skills in a motivating way. This was carried out by producing a learning material based on literature on sport science, expert interviews and practical knowledge. The web-based learning material is available at www.parkouropas.fi.\nTheoretical background heavily guided the production of the learning material. Ecological dynamics framework was utilised to study skill acquisition and non-linear pedagogy used as a teaching method. The method highlights features inherent to parkour like individual learning, link between action and perception, functional variability and representative learning design (Chow ym. 2016, 57-60). Self-determination theory and concepts of autonomy, competence and relatedness were used to study motivation (Deci & Ryan 1985; 2000). Based on theoretical background, parkour expert interviews, parkour-related literature and researchers\u2019 own expertise, the aim was to produce a learning material that is credible, parkour-specific and easy to use. The material is aimed especially for physical education teachers, sports instructors, coaches and other people interested in teaching of parkour who are not yet familiar with the sport. The aim of the learning material is to facilitate the teaching of fundamental motor skills in a motivating way through parkour lessons.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-27T07:18:33Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-27T07:18:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "95", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "non-lineaarinen pedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Motivoivaa motoristen perustaitojen oppimista seinille hyppien : Parkour-oppimateriaali koululiikuntaan ja harrastetoimintaan", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005273507", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "parkour", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69255
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:49Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9b126011-e29a-438a-a368-1ecc0be2e120\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005273507.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kantola, Juho Laine, Ville Motivoivaa motoristen perustaitojen oppimista seinille hyppien : Parkour-oppimateriaali koululiikuntaan ja harrastetoimintaan non-lineaarinen pedagogiikka itsemääräämisteoria Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 motivaatio liikunta koululiikunta parkour oppimateriaali
title Motivoivaa motoristen perustaitojen oppimista seinille hyppien : Parkour-oppimateriaali koululiikuntaan ja harrastetoimintaan
title_full Motivoivaa motoristen perustaitojen oppimista seinille hyppien : Parkour-oppimateriaali koululiikuntaan ja harrastetoimintaan
title_fullStr Motivoivaa motoristen perustaitojen oppimista seinille hyppien : Parkour-oppimateriaali koululiikuntaan ja harrastetoimintaan Motivoivaa motoristen perustaitojen oppimista seinille hyppien : Parkour-oppimateriaali koululiikuntaan ja harrastetoimintaan
title_full_unstemmed Motivoivaa motoristen perustaitojen oppimista seinille hyppien : Parkour-oppimateriaali koululiikuntaan ja harrastetoimintaan Motivoivaa motoristen perustaitojen oppimista seinille hyppien : Parkour-oppimateriaali koululiikuntaan ja harrastetoimintaan
title_short Motivoivaa motoristen perustaitojen oppimista seinille hyppien
title_sort motivoivaa motoristen perustaitojen oppimista seinille hyppien parkour oppimateriaali koululiikuntaan ja harrastetoimintaan
title_sub Parkour-oppimateriaali koululiikuntaan ja harrastetoimintaan
title_txtP Motivoivaa motoristen perustaitojen oppimista seinille hyppien : Parkour-oppimateriaali koululiikuntaan ja harrastetoimintaan
topic non-lineaarinen pedagogiikka itsemääräämisteoria Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 motivaatio liikunta koululiikunta parkour oppimateriaali
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education itsemääräämisteoria koululiikunta liikunta motivaatio non-lineaarinen pedagogiikka oppimateriaali parkour
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69255 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005273507
work_keys_str_mv AT kantolajuho motivoivaamotoristenperustaitojenoppimistaseinillehyppienparkouroppimateriaalikoulul