Esimiesten käsityksiä ammatillisen osaamisen johtamisesta ja kehittämisestä ICT-alan organisaatiossa

Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella ICT-alan organisaation esimiesten erilaisia käsityksiä esimiehen roolista henkilöstön ammatillisen osaamisen kehittämisen tukijana, esimiestyöhön sisältyvistä ammatillisen osaamisen johtamis- ja kehittämistyön haasteista sekä käytänteistä ja keinoista ammatill...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Halttu, Maria-Sofia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69250
Description
Summary:Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella ICT-alan organisaation esimiesten erilaisia käsityksiä esimiehen roolista henkilöstön ammatillisen osaamisen kehittämisen tukijana, esimiestyöhön sisältyvistä ammatillisen osaamisen johtamis- ja kehittämistyön haasteista sekä käytänteistä ja keinoista ammatillisen osaamisen kehittämisen tukena. Tutkimuksen aihe on tärkeä, sillä työelämän nopeat muutokset edellyttävät työntekijöiltä jatkuvaa ammatillisen osaamisen kehittämistä. Samasta näkökulmasta ei ole tarjolla runsaasti aikaisempaa tutkimusta. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja lähestymistavaltaan fenomenografinen. Tutkimuksen aineisto koostuu HeRMo-tutkimushankkeen yhteydessä kerätyistä kahdeksan esimiesasemassa toimivan henkilön haastatteluista. Aineisto analysoitiin fenomenografisen analyysimenetelmän keinoin. Tutkimuksen keskeiset tulokset osoittivat, että esimiehet näkevät roolinsa henkilöstön ammatillisen osaamisen kehittäjänä tärkeänä. Etenkin aikapaineiden ja puutteellisen tuen nähtiin kuitenkin haastavan esimiestyöhön sisältyvää osaamisen johtamis- ja kehittämistyötä. Esimiehet näkivät toimivimpina yrityksen sisäiset osaamisen kehittämisen käytänteet ja keinot. Tässä tutkimuksessa ilmenneitä tuloksia voidaan hyödyntää tutkimuksen kohteena olevan ICT-alan organisaation käytännön kehittämistyössä tuettaessa henkilöstön ammatillisen osaamisen johtamis- ja kehittämistyötä. Tulevaisuudessa tärkeää olisi tarkastella samassa tutkimuksessa alaisten ja esimiesten kä-sityksiä ammatillisen osaamisen johtamisesta ja kehittämisestä, jotta saataisiin selkeämpi kuva ammatillisen osaamisen kehittämistä tukevasta johtajuudesta.