Elektronisen urheilun seuraaminen, motiivit ja joukkueeseen samaistuminen

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten kuluttajien motiivit vaikuttavat heidän elektronisen urheilun seuraamiseensa sekä joukkueeseen samaistumiseen. Tutkimus pohjautui tietoon siitä, että kuluttajan urheilun seuraaminen perustuu kymmeneen eri motiiviin. Teorian avulla pystyttiin peru...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pyöriä, Markus
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69249
_version_ 1828193071069659136
author Pyöriä, Markus
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pyöriä, Markus Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pyöriä, Markus Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pyöriä, Markus
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten kuluttajien motiivit vaikuttavat heidän elektronisen urheilun seuraamiseensa sekä joukkueeseen samaistumiseen. Tutkimus pohjautui tietoon siitä, että kuluttajan urheilun seuraaminen perustuu kymmeneen eri motiiviin. Teorian avulla pystyttiin perustelemaan, että elektroninen urheilu täyttää perinteiselle urheilulle asetetut kriteerit lähes täysin. Tämän pohjalta haluttiin selvittää, motivoivatko samat asiat elektronisen urheilun seuraajia kuin perinteisen urheilun seuraajia. Aineisto kerättiin FPS-pelien pelaajille ja niistä kiinnostuneille tarkoitetuissa puhe- ja viestintäohjelma Discordissa. Kyselylomake jaettiin ohjelman eri yhteisöjen keskustelukanavilla. Vastauksia saatiin 115 kappaletta, jotka analysoitiin hyödyntäen tilastollisia menetelmiä. Saadut tulokset eivät olleet yhteneviä aikaisempien tutkimustulosten kanssa. Tutkimustietoa elektronisen urheilun seuraamisen motiiveista on vähän, mutta ennen tätä tutkimusta tutkimustulokset ovat olleet yhteneviä perinteisen urheilun seuraamisen motiivien ja niiden vaikutusten kanssa. Tilastollisesti merkitsevää sekä elektronisen urheilun seuraamisen että joukkueeseen samaistumisen kannalta oli ainoastaan välillisten saavutusten kokeminen. Myös pelaajien aggressiivinen käyttäytyminen vaikutti positiivisesti elektronisen urheilun seuraamisen määrään. Tulosten perusteella voidaan todeta, että yritysten on tärkeä pystyä voimistamaan kuluttajien välillisten saavutusten kokemuksia, joita ovat esimerkiksi ylpeyden ja saavuttamisen tunne, kun kuluttajan kannattama joukkue menestyy. Näiden tunteiden ja kokemusten vahvistuessa kuluttaja seuraa kannattamaansa pelaajaa tai joukkuetta mahdollisimman paljon ja samaistuu heihin voimakkaasti. Tulevissa tutkimuksissa olisi mielekästä saada tuloksia suuremmalta otosjoukolta tai kerätä tietoa aiheesta esimerkiksi kvalitatiivisia menetelmiä hyödyntäen, sillä aihetta on tutkittu lähinnä kvantitatiivisesti.
first_indexed 2020-05-27T20:02:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Munnukka, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Py\u00f6ri\u00e4, Markus", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-27T06:58:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-27T06:58:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69249", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten kuluttajien motiivit vaikuttavat heid\u00e4n elektronisen urheilun seuraamiseensa sek\u00e4 joukkueeseen samaistumiseen.\n Tutkimus pohjautui tietoon siit\u00e4, ett\u00e4 kuluttajan urheilun seuraaminen\nperustuu kymmeneen eri motiiviin. Teorian avulla pystyttiin perustelemaan,\nett\u00e4 elektroninen urheilu t\u00e4ytt\u00e4\u00e4 perinteiselle urheilulle asetetut kriteerit l\u00e4hes\nt\u00e4ysin. T\u00e4m\u00e4n pohjalta haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, motivoivatko samat asiat elektronisen urheilun seuraajia kuin perinteisen urheilun seuraajia.\n Aineisto ker\u00e4ttiin FPS-pelien pelaajille ja niist\u00e4 kiinnostuneille tarkoitetuissa puhe- ja viestint\u00e4ohjelma Discordissa. Kyselylomake jaettiin ohjelman eri\nyhteis\u00f6jen keskustelukanavilla. Vastauksia saatiin 115 kappaletta, jotka analysoitiin hy\u00f6dynt\u00e4en tilastollisia menetelmi\u00e4.\n Saadut tulokset eiv\u00e4t olleet yhtenevi\u00e4 aikaisempien tutkimustulosten\nkanssa. Tutkimustietoa elektronisen urheilun seuraamisen motiiveista on v\u00e4h\u00e4n, mutta ennen t\u00e4t\u00e4 tutkimusta tutkimustulokset ovat olleet yhtenevi\u00e4 perinteisen urheilun seuraamisen motiivien ja niiden vaikutusten kanssa. Tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 sek\u00e4 elektronisen urheilun seuraamisen ett\u00e4 joukkueeseen\nsamaistumisen kannalta oli ainoastaan v\u00e4lillisten saavutusten kokeminen.\nMy\u00f6s pelaajien aggressiivinen k\u00e4ytt\u00e4ytyminen vaikutti positiivisesti elektronisen urheilun seuraamisen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n.\n Tulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 yritysten on t\u00e4rke\u00e4 pysty\u00e4 voimistamaan kuluttajien v\u00e4lillisten saavutusten kokemuksia, joita ovat esimerkiksi ylpeyden ja saavuttamisen tunne, kun kuluttajan kannattama joukkue\nmenestyy. N\u00e4iden tunteiden ja kokemusten vahvistuessa kuluttaja seuraa kannattamaansa pelaajaa tai joukkuetta mahdollisimman paljon ja samaistuu heihin voimakkaasti. Tulevissa tutkimuksissa olisi mielek\u00e4st\u00e4 saada tuloksia suuremmalta otosjoukolta tai ker\u00e4t\u00e4 tietoa aiheesta esimerkiksi kvalitatiivisia menetelmi\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en, sill\u00e4 aihetta on tutkittu l\u00e4hinn\u00e4 kvantitatiivisesti.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-27T06:58:49Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-27T06:58:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "57", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esports", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "joukkueeseen samaistuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Elektronisen urheilun seuraaminen, motiivit ja joukkueeseen samaistuminen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005273501", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "samaistuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motiivit (vaikuttimet)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "elektroninen urheilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urheilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69249
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:41Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b839d000-692d-4be7-97ec-652bb9ad9fae\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005273501.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pyöriä, Markus Elektronisen urheilun seuraaminen, motiivit ja joukkueeseen samaistuminen esports joukkueeseen samaistuminen Markkinointi Marketing 20423 samaistuminen motiivit (vaikuttimet) elektroninen urheilu urheilu
title Elektronisen urheilun seuraaminen, motiivit ja joukkueeseen samaistuminen
title_full Elektronisen urheilun seuraaminen, motiivit ja joukkueeseen samaistuminen
title_fullStr Elektronisen urheilun seuraaminen, motiivit ja joukkueeseen samaistuminen Elektronisen urheilun seuraaminen, motiivit ja joukkueeseen samaistuminen
title_full_unstemmed Elektronisen urheilun seuraaminen, motiivit ja joukkueeseen samaistuminen Elektronisen urheilun seuraaminen, motiivit ja joukkueeseen samaistuminen
title_short Elektronisen urheilun seuraaminen, motiivit ja joukkueeseen samaistuminen
title_sort elektronisen urheilun seuraaminen motiivit ja joukkueeseen samaistuminen
title_txtP Elektronisen urheilun seuraaminen, motiivit ja joukkueeseen samaistuminen
topic esports joukkueeseen samaistuminen Markkinointi Marketing 20423 samaistuminen motiivit (vaikuttimet) elektroninen urheilu urheilu
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi elektroninen urheilu esports joukkueeseen samaistuminen motiivit (vaikuttimet) samaistuminen urheilu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69249 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005273501
work_keys_str_mv AT pyöriämarkus elektronisenurheilunseuraaminenmotiivitjajoukkueeseensamaistuminen