Lukujen ja laskutoimitusten harjoitteleminen toiminnallisten menetelmien avulla alkuopetuksessa ”Oikeastaan kaikkea matematiikkaa voi opiskella toiminnallisesti”

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia toiminnallisia menetelmiä luokanopettajat käyttävät alkuopetuksen oppilaiden kanssa lukuja ja laskutoimituksia harjoitellessa sekä millaisia kokemuksia luokanopettajilla toiminnallisesta harjoittelusta on. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat alkuopetuks...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Neuvonen, Tiia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69248
_version_ 1826225707834933248
author Neuvonen, Tiia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Neuvonen, Tiia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Neuvonen, Tiia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Neuvonen, Tiia
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia toiminnallisia menetelmiä luokanopettajat käyttävät alkuopetuksen oppilaiden kanssa lukuja ja laskutoimituksia harjoitellessa sekä millaisia kokemuksia luokanopettajilla toiminnallisesta harjoittelusta on. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat alkuopetuksessa työskentelevät luokanopettajat. Tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus, jonka tutkimusmetodina käytettiin sisällönanalyysiä. Aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla lokakuussa 2019. Sähköinen kyselylomake oli puolistrukturoitu ja sisälsi avoimia sekä suljettuja kysymyksiä. Aineiston keruuseen osallistui yhteensä 15 luokanopettajaa Länsi-Suomesta. Saadut aineistot analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että lukuja ja laskutoimituksia voidaan harjoitella toiminnallisesti alkuopetuksessa monin eri menetelmin. Toiminnallisten menetelmien hyödyntäminen riippui opettajasta ja siitä, mitä lukujen ja laskutoimitusten sisältöjä harjoiteltiin. Toiminnallinen harjoittelu tapahtui niin sisä- kuin ulkotiloissa erilaisia materiaaleja hyödyntäen. Luokanopettajien kertomat tehtävät, leikit, pelit, liikunta, musiikki ja tutkiminen tukivat aiempia tutkimustuloksia toiminnallisesta harjoittelusta. Luokanopettajien kokemusten mukaan toiminnallinen lukujen ja laskutoimitusten harjoittelu lisäsi oppilaiden ymmärrystä, motivaatiota ja mielenkiintoa ja oppiminen tapahtui huomaamattomasti. Toisaalta toiminnallisuus lisäsi opettajan suunnittelutyötä, tuotti melua ja sopi vain osalle oppilaista. Tutkimuksen tulokset toivat uutta tietoa luokanopettajien kokemuksista harjoitella toiminnallisesti lukuja ja laskutoimituksia.
first_indexed 2020-05-27T20:02:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Neuvonen, Tiia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-27T06:47:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-27T06:47:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69248", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia toiminnallisia menetelmi\u00e4 luokanopettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t alkuopetuksen oppilaiden kanssa lukuja ja laskutoimituksia harjoitellessa sek\u00e4 millaisia kokemuksia luokanopettajilla toiminnallisesta harjoittelusta on. Tutkimuksen kohderyhm\u00e4n\u00e4 olivat alkuopetuksessa ty\u00f6skentelev\u00e4t luokanopettajat. Tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus, jonka tutkimusmetodina k\u00e4ytettiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Aineisto ker\u00e4ttiin s\u00e4hk\u00f6isen kyselylomakkeen avulla lokakuussa 2019. S\u00e4hk\u00f6inen kyselylomake oli puolistrukturoitu ja sis\u00e4lsi avoimia sek\u00e4 suljettuja kysymyksi\u00e4. Aineiston keruuseen osallistui yhteens\u00e4 15 luokanopettajaa L\u00e4nsi-Suomesta. Saadut aineistot analysoitiin teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 lukuja ja laskutoimituksia voidaan harjoitella toiminnallisesti alkuopetuksessa monin eri menetelmin. Toiminnallisten menetelmien hy\u00f6dynt\u00e4minen riippui opettajasta ja siit\u00e4, mit\u00e4 lukujen ja laskutoimitusten sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 harjoiteltiin. Toiminnallinen harjoittelu tapahtui niin sis\u00e4- kuin ulkotiloissa erilaisia materiaaleja hy\u00f6dynt\u00e4en. Luokanopettajien kertomat teht\u00e4v\u00e4t, leikit, pelit, liikunta, musiikki ja tutkiminen tukivat aiempia tutkimustuloksia toiminnallisesta harjoittelusta. Luokanopettajien kokemusten mukaan toiminnallinen lukujen ja laskutoimitusten harjoittelu lis\u00e4si oppilaiden ymm\u00e4rryst\u00e4, motivaatiota ja mielenkiintoa ja oppiminen tapahtui huomaamattomasti. Toisaalta toiminnallisuus lis\u00e4si opettajan suunnitteluty\u00f6t\u00e4, tuotti melua ja sopi vain osalle oppilaista. Tutkimuksen tulokset toivat uutta tietoa luokanopettajien kokemuksista harjoitella toiminnallisesti lukuja ja laskutoimituksia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-27T06:47:02Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-27T06:47:02Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "91", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laskutoimitukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukujen ja laskutoimitusten harjoitteleminen toiminnallisten menetelmien avulla alkuopetuksessa : \u201dOikeastaan kaikkea matematiikkaa voi opiskella toiminnallisesti\u201d", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005273500", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luvut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69248
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:42Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4de32951-d8ba-4422-9855-7ef06c9cb811\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005273500.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Neuvonen, Tiia Lukujen ja laskutoimitusten harjoitteleminen toiminnallisten menetelmien avulla alkuopetuksessa : ”Oikeastaan kaikkea matematiikkaa voi opiskella toiminnallisesti” laskutoimitukset Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 alkuopetus opetus toiminnallisuus luvut matematiikka
title Lukujen ja laskutoimitusten harjoitteleminen toiminnallisten menetelmien avulla alkuopetuksessa : ”Oikeastaan kaikkea matematiikkaa voi opiskella toiminnallisesti”
title_full Lukujen ja laskutoimitusten harjoitteleminen toiminnallisten menetelmien avulla alkuopetuksessa : ”Oikeastaan kaikkea matematiikkaa voi opiskella toiminnallisesti”
title_fullStr Lukujen ja laskutoimitusten harjoitteleminen toiminnallisten menetelmien avulla alkuopetuksessa : ”Oikeastaan kaikkea matematiikkaa voi opiskella toiminnallisesti” Lukujen ja laskutoimitusten harjoitteleminen toiminnallisten menetelmien avulla alkuopetuksessa : ”Oikeastaan kaikkea matematiikkaa voi opiskella toiminnallisesti”
title_full_unstemmed Lukujen ja laskutoimitusten harjoitteleminen toiminnallisten menetelmien avulla alkuopetuksessa : ”Oikeastaan kaikkea matematiikkaa voi opiskella toiminnallisesti” Lukujen ja laskutoimitusten harjoitteleminen toiminnallisten menetelmien avulla alkuopetuksessa : ”Oikeastaan kaikkea matematiikkaa voi opiskella toiminnallisesti”
title_short Lukujen ja laskutoimitusten harjoitteleminen toiminnallisten menetelmien avulla alkuopetuksessa
title_sort lukujen ja laskutoimitusten harjoitteleminen toiminnallisten menetelmien avulla alkuopetuksessa oikeastaan kaikkea matematiikkaa voi opiskella toiminnallisesti
title_sub ”Oikeastaan kaikkea matematiikkaa voi opiskella toiminnallisesti”
title_txtP Lukujen ja laskutoimitusten harjoitteleminen toiminnallisten menetelmien avulla alkuopetuksessa : ”Oikeastaan kaikkea matematiikkaa voi opiskella toiminnallisesti”
topic laskutoimitukset Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 alkuopetus opetus toiminnallisuus luvut matematiikka
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alkuopetus laskutoimitukset luvut matematiikka opetus toiminnallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69248 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005273500
work_keys_str_mv AT neuvonentiia lukujenjalaskutoimitustenharjoitteleminentoiminnallistenmenetelmienavullaalkuopetuk