Long short-term memory ja pelit tekoälytutkimuksessa

Tekoälytutkimus pelien avulla on viime vuosina saanut suurta huomiota monien eri toteutusten saavutettua yli-inhimillisen tai ihmisenkaltaisen taitotason. Tässä tutkielmassa tutustutaan yhteen toteutuksissa olleeseen olennaiseen komponenttiin, Long Short-Term Memoryyn. Sen toimintaperiaate käydään l...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tuomikoski, Joonas
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69247
Kuvaus
Yhteenveto:Tekoälytutkimus pelien avulla on viime vuosina saanut suurta huomiota monien eri toteutusten saavutettua yli-inhimillisen tai ihmisenkaltaisen taitotason. Tässä tutkielmassa tutustutaan yhteen toteutuksissa olleeseen olennaiseen komponenttiin, Long Short-Term Memoryyn. Sen toimintaperiaate käydään läpi, sekä tehdään kirjallisuuskatsaus tutkimuksiin, joissa se on peliä pelaavan toteutuksen komponenttina. Katsauksesta havaitaan, että vaikka tämä on tärkeä komponentti, tutkimus keskittyy tällä hetkellä muihin osa-alueisiin, kuten oppimismenetelmiin ja arkkitehtuuriin. AI-research using games has garnered a lot of attention with many different implementations achieving super-human or human-like skill level. In this thesis one essential component of these implementation, Long Short-Term Memory, is explored. It’s working principles are explainen, and a literature review is made to map it’s use as a component of a game-playing AI-implementation. The review shows that even though it is a core component in implementations, research today focuses in other sections, like learning methods and AI-architecture.