Summary: | Tekoälytutkimus pelien avulla on viime vuosina saanut suurta huomiota monien
eri toteutusten saavutettua yli-inhimillisen tai ihmisenkaltaisen taitotason. Tässä tutkielmassa
tutustutaan yhteen toteutuksissa olleeseen olennaiseen komponenttiin, Long Short-Term
Memoryyn. Sen toimintaperiaate käydään läpi, sekä tehdään kirjallisuuskatsaus tutkimuksiin,
joissa se on peliä pelaavan toteutuksen komponenttina. Katsauksesta havaitaan, että
vaikka tämä on tärkeä komponentti, tutkimus keskittyy tällä hetkellä muihin osa-alueisiin,
kuten oppimismenetelmiin ja arkkitehtuuriin.
AI-research using games has garnered a lot of attention with many different implementations
achieving super-human or human-like skill level. In this thesis one essential
component of these implementation, Long Short-Term Memory, is explored. It’s working
principles are explainen, and a literature review is made to map it’s use as a component of
a game-playing AI-implementation. The review shows that even though it is a core component
in implementations, research today focuses in other sections, like learning methods and
AI-architecture.
|