”Viittaamista ja annettujen tehtävien tekemistä” kahdeksasluokkalaisten näkemyksiä osallistumisestaan äidinkielen oppitunneilla

Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten kahdeksasluokkalaiset määrittelevät aktiivista osallistumista ja millä tavoin he osallistuvat opetukseen äidinkielen oppitunneilla. Lisäksi tutkimuksen kohteena ovat kahdeksasluokkalaisten näkemykset osallistumiseen vaikuttavista syistä ja esteistä sekä mo...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kivelä, Elina
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69242
_version_ 1826225772382126080
author Kivelä, Elina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kivelä, Elina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kivelä, Elina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kivelä, Elina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten kahdeksasluokkalaiset määrittelevät aktiivista osallistumista ja millä tavoin he osallistuvat opetukseen äidinkielen oppitunneilla. Lisäksi tutkimuksen kohteena ovat kahdeksasluokkalaisten näkemykset osallistumiseen vaikuttavista syistä ja esteistä sekä motivoivista tekijöistä. Tutkimukseni on tärkeä, sillä osallistumisen tapoja on useampia kuin osaamme nopeasti nimetä. Sen lisäksi toiset niistä ovat näkyvämpiä kuin toiset ja saattavat siksi luoda illuusion toisen oppilaan aktiivisemmasta osallistumisesta. Perinteinen käsityksemme aktiivisesta oppilaasta ei ole kaikille oppilaille ominainen tapa osoittaa osaamistaan. Tuntiaktiivisuutta pidetään yhtenä arviointikriteereistä, vaikka Keltikangas-Järvisen (2004: 317) mukaan tuntiaktiivisuuden käsitteen alle luetaan oppilaiden temperamenttipiirteitä. Tämä on ristiriidassa opetussuunnitelman (2014: 48) vaatimuksen kanssa siitä, että arviointi ei saa kohdistua oppilaiden henkilökohtaisiin ominaisuuksiin, kuten persoonallisuuden piirteisiin tai temperamenttipiirteisiin. Oppilaiden näkökulmasta osallistumisen syitä ja esteitä sekä osallistumisaktiivisuutta lisääviä tekijöitä kartoittamalla opetuspuitteet voidaan muodostaa oppilaiden oppimista tukeviksi ja näin lisätä oppimismotivaatiota ja sitä kautta parantaa oppimistuloksia. Tutkimukseeni liittyvät monet motivaatio- ja opetusalan tutkimukset. Aineistonkeruumenetelmänä on sähköinen kysely, jonka vastauksia on analysoitu pääosin kvantitatiivisesti. Avointen kysymysten saattamisessa numeeriseen muotoon on käytetty sisällönanalyysiin pohjaavaa teemoittelua. Aineistona ovat sähköisen kyselyn vastaukset 197 kahdeksasluokkalaiselta eri puolilta Suomea. Muuttujana tutkimuksessa toimii sukupuoli. Kahdeksasluokkalaiset määrittelevät tuntiaktiivisuuden melko suppeasti, eivätkä välttämättä ole kovin tietoisia, mitä tuntiaktiivisuudella opetuksessa tarkoitetaan. Oppilaat kokevat itsensä kuitenkin melko aktiivisiksi ja melko tyytyväisiksi aktiivisuuteensa. Osallistumisen tavat äidinkielen tunneilla ovat moninaisia ja perinteiseen opetukseen liittyviä. Näillä tavoin oppilaat kokevat myös oppivansa parhaiten. Kaikille käsitys oppimisesta ei ole selkeä, eivätkä kaikki osaa kertoa, miten oppivat parhaiten. Syyt osallistua opetukseen liittyvät pitkälti hyvän arvosanan tavoitteluun ja oppimiseen. Eniten oppimista motivoivia tekijöitä ovat valinnanvapaus parin, ryhmäläisten ja istumapaikan suhteen sekä kivemmat ja kiinnostavammat tehtävät. Sukupuolten väliset erot ovat suurimmaksi osaksi pieniä, mutta joidenkin asioiden suhteen havainnollisia. Opetussuunnitelma (2014: 48) painottaa oppilaiden erilaisten oppimis- ja työskentelytapojen huomioinnin tärkeyttä. Opettajien olisi siis hyvä olla selvillä siitä, millä eri tavoin oppilaat oppivat ja pyrkivät osallistumaan opetukseen. Tämä tutkimus tekee erilaiset osallistumisen tavat näkyviksi, minkä kautta opettajan on helpompi ottaa osallistuminen huomioon sekä opetuksen suunnittelussa osallistumisen tavoiltaan monipuoliseksi että oppimisen arvioinnissa. Ennen kaikkea toivon tutkimukseni avaavan ja laajentavan käsitystä opetukseen osallistumisen moninaisuudesta ja murtavan ihanneoppilaan kuvan, joka pohjautuu vahvasti oppilaan temperamenttiin ja persoonallisuuteen oppilaita eriarvoistavasti.
first_indexed 2024-09-11T08:51:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jantunen, Jarmo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kivel\u00e4, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-27T06:30:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-27T06:30:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69242", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, miten kahdeksasluokkalaiset m\u00e4\u00e4rittelev\u00e4t aktiivista osallistumista ja mill\u00e4 tavoin he osallistuvat opetukseen \u00e4idinkielen oppitunneilla. Lis\u00e4ksi tutkimuksen kohteena ovat kahdeksasluokkalaisten n\u00e4kemykset osallistumiseen vaikuttavista syist\u00e4 ja esteist\u00e4 sek\u00e4 motivoivista tekij\u00f6ist\u00e4.\n\nTutkimukseni on t\u00e4rke\u00e4, sill\u00e4 osallistumisen tapoja on useampia kuin osaamme nopeasti nimet\u00e4. Sen lis\u00e4ksi toiset niist\u00e4 ovat n\u00e4kyv\u00e4mpi\u00e4 kuin toiset ja saattavat siksi luoda illuusion toisen oppilaan aktiivisemmasta osallistumisesta. Perinteinen k\u00e4sityksemme aktiivisesta oppilaasta ei ole kaikille oppilaille ominainen tapa osoittaa osaamistaan. Tuntiaktiivisuutta pidet\u00e4\u00e4n yhten\u00e4 arviointikriteereist\u00e4, vaikka Keltikangas-J\u00e4rvisen (2004: 317) mukaan tuntiaktiivisuuden k\u00e4sitteen alle luetaan oppilaiden temperamenttipiirteit\u00e4. T\u00e4m\u00e4 on ristiriidassa opetussuunnitelman\n(2014: 48) vaatimuksen kanssa siit\u00e4, ett\u00e4 arviointi ei saa kohdistua oppilaiden henkil\u00f6kohtaisiin ominaisuuksiin, kuten persoonallisuuden piirteisiin tai temperamenttipiirteisiin. Oppilaiden n\u00e4k\u00f6kulmasta osallistumisen syit\u00e4 ja esteit\u00e4\nsek\u00e4 osallistumisaktiivisuutta lis\u00e4\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 kartoittamalla opetuspuitteet voidaan muodostaa oppilaiden oppimista\ntukeviksi ja n\u00e4in lis\u00e4t\u00e4 oppimismotivaatiota ja sit\u00e4 kautta parantaa oppimistuloksia.\n\nTutkimukseeni liittyv\u00e4t monet motivaatio- ja opetusalan tutkimukset. Aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 on s\u00e4hk\u00f6inen kysely, jonka vastauksia on analysoitu p\u00e4\u00e4osin kvantitatiivisesti. Avointen kysymysten saattamisessa numeeriseen muotoon on k\u00e4ytetty sis\u00e4ll\u00f6nanalyysiin pohjaavaa teemoittelua. Aineistona ovat s\u00e4hk\u00f6isen kyselyn vastaukset 197 kahdeksasluokkalaiselta eri puolilta Suomea. Muuttujana tutkimuksessa toimii sukupuoli.\n Kahdeksasluokkalaiset m\u00e4\u00e4rittelev\u00e4t tuntiaktiivisuuden melko suppeasti, eiv\u00e4tk\u00e4 v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 ole kovin tietoisia, mit\u00e4 tuntiaktiivisuudella opetuksessa tarkoitetaan. Oppilaat kokevat itsens\u00e4 kuitenkin melko aktiivisiksi ja melko tyytyv\u00e4isiksi aktiivisuuteensa. Osallistumisen tavat \u00e4idinkielen tunneilla ovat moninaisia ja perinteiseen opetukseen liittyvi\u00e4. N\u00e4ill\u00e4 tavoin oppilaat kokevat my\u00f6s oppivansa parhaiten. Kaikille k\u00e4sitys oppimisesta ei ole selke\u00e4, eiv\u00e4tk\u00e4 kaikki osaa kertoa, miten oppivat parhaiten. Syyt osallistua opetukseen liittyv\u00e4t pitk\u00e4lti hyv\u00e4n arvosanan tavoitteluun ja oppimiseen. Eniten oppimista motivoivia tekij\u00f6it\u00e4 ovat valinnanvapaus parin, ryhm\u00e4l\u00e4isten ja istumapaikan suhteen sek\u00e4 kivemmat ja kiinnostavammat teht\u00e4v\u00e4t. Sukupuolten v\u00e4liset erot ovat suurimmaksi osaksi pieni\u00e4, mutta joidenkin asioiden suhteen havainnollisia.\n\nOpetussuunnitelma (2014: 48) painottaa oppilaiden erilaisten oppimis- ja ty\u00f6skentelytapojen huomioinnin t\u00e4rkeytt\u00e4. Opettajien olisi siis hyv\u00e4 olla selvill\u00e4 siit\u00e4, mill\u00e4 eri tavoin oppilaat oppivat ja pyrkiv\u00e4t osallistumaan opetukseen. T\u00e4m\u00e4 tutkimus tekee erilaiset osallistumisen tavat n\u00e4kyviksi, mink\u00e4 kautta opettajan on helpompi ottaa osallistuminen huomioon sek\u00e4 opetuksen suunnittelussa osallistumisen tavoiltaan monipuoliseksi ett\u00e4 oppimisen arvioinnissa. Ennen kaikkea toivon tutkimukseni avaavan ja laajentavan k\u00e4sityst\u00e4 opetukseen osallistumisen moninaisuudesta ja murtavan ihanneoppilaan kuvan, joka pohjautuu vahvasti oppilaan temperamenttiin ja persoonallisuuteen oppilaita eriarvoistavasti.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-27T06:30:50Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-27T06:30:50Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "129", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dViittaamista ja annettujen teht\u00e4vien tekemist\u00e4\u201d : kahdeksasluokkalaisten n\u00e4kemyksi\u00e4 osallistumisestaan \u00e4idinkielen oppitunneilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005273494", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppitunnit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kyselytutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallistuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelumotivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69242
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:40Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/36549451-29ef-432d-a443-30e85da74d03\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005273494.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kivelä, Elina ”Viittaamista ja annettujen tehtävien tekemistä” : kahdeksasluokkalaisten näkemyksiä osallistumisestaan äidinkielen oppitunneilla Suomen kieli Finnish 309 oppitunnit opetusmenetelmät kyselytutkimus aktiivisuus osallistuminen äidinkieli opiskelumotivaatio
title ”Viittaamista ja annettujen tehtävien tekemistä” : kahdeksasluokkalaisten näkemyksiä osallistumisestaan äidinkielen oppitunneilla
title_full ”Viittaamista ja annettujen tehtävien tekemistä” : kahdeksasluokkalaisten näkemyksiä osallistumisestaan äidinkielen oppitunneilla
title_fullStr ”Viittaamista ja annettujen tehtävien tekemistä” : kahdeksasluokkalaisten näkemyksiä osallistumisestaan äidinkielen oppitunneilla ”Viittaamista ja annettujen tehtävien tekemistä” : kahdeksasluokkalaisten näkemyksiä osallistumisestaan äidinkielen oppitunneilla
title_full_unstemmed ”Viittaamista ja annettujen tehtävien tekemistä” : kahdeksasluokkalaisten näkemyksiä osallistumisestaan äidinkielen oppitunneilla ”Viittaamista ja annettujen tehtävien tekemistä” : kahdeksasluokkalaisten näkemyksiä osallistumisestaan äidinkielen oppitunneilla
title_short ”Viittaamista ja annettujen tehtävien tekemistä”
title_sort viittaamista ja annettujen tehtävien tekemistä kahdeksasluokkalaisten näkemyksiä osallistumisestaan äidinkielen oppitunneilla
title_sub kahdeksasluokkalaisten näkemyksiä osallistumisestaan äidinkielen oppitunneilla
title_txtP ”Viittaamista ja annettujen tehtävien tekemistä” : kahdeksasluokkalaisten näkemyksiä osallistumisestaan äidinkielen oppitunneilla
topic Suomen kieli Finnish 309 oppitunnit opetusmenetelmät kyselytutkimus aktiivisuus osallistuminen äidinkieli opiskelumotivaatio
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli aktiivisuus kyselytutkimus opetusmenetelmät opiskelumotivaatio oppitunnit osallistuminen äidinkieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69242 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005273494
work_keys_str_mv AT kiveläelina viittaamistajaannettujentehtävientekemistäkahdeksasluokkalaistennäkemyksiäosallistum