Språkfärdighet i svenska och användning av svenska inom handelsbranschen en enkätstudie i Mellersta Finland

Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää ruotsin kielen osaamista ja ruotsin kielen käyttöä kaupan alalla Keski-Suomessa. Tutkimukseen valikoitui yksi kaupan alan yritys Keski-Suomesta ja tutkimus toteutettiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kyselylomakkeella selvitettiin sekä vaihtoehtokysymysten e...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Björkman, Eva-Marié
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69240
Description
Summary:Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää ruotsin kielen osaamista ja ruotsin kielen käyttöä kaupan alalla Keski-Suomessa. Tutkimukseen valikoitui yksi kaupan alan yritys Keski-Suomesta ja tutkimus toteutettiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kyselylomakkeella selvitettiin sekä vaihtoehtokysymysten että avointen kysymysten avulla tutkittavien tausta, heidän oma näkemyksensä ruotsin kielen osaamisestaan sekä miten he käyttävät ruotsin kieltä työelämässä kaupan alalla. Kyselyyn vastasi 63 tutkittavaa. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että suurin osa vastaajista arvioi ruotsin kielen taitonsa melko matalaksi. N. 70% vastaajista arvioi ruotsin kielen osaamisensa vastaavan kouluarvosanaa 4, 5 tai 6. 30% vastaajista arvioi osaamisensa vastaavan kouluarvosanaa 7 tai 8 ja alle 2% arvioi sen vastaavan arvosanaa 9. Kukaan ei arvioinut ruotsin kielen osaamistaan arvosanalla 10. Suurin osa vastaajista arvioi puhumisen heikoimmaksi ja luetunymmärtämisen vahvimmaksi osa-alueekseen ruotsin kielessä. Tutkimuksesta kävi ilmi, että ruotsin kieltä käytetään todella vähän kaupan alalla Keski-Suomessa. Suurin osa nimesi myös, etteivät he tarvitse ruotsin kieltä kaupan alalla. Jos ruotsin kieltä kerrottiin käytettävän, niin sitä käytettiin erilaisissa asiakaspalvelutilanteissa, kuten puhumisessa, neuvomisessa ja tuotteiden etsimisessä.