Ruokasali oppimisympäristönä varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia pedagogiikan toteutumisesta päiväkotien ruokasaleissa

Ruokailu on keskeinen osa arjen toimintaa päiväkodissa. Ruokailu voi toteutua joko lapsiryhmän omissa tiloissa tai yhteisessä ruokasalissa. Päiväkodin ruokakasvatusta ja siihen liittyviä tekijöitä on tutkittu melko paljon. Päiväkotien ruokasaleja lasten oppimisympäristöinä ei kuitenkaan ole juuri tu...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hannonen, Elina, Karppanen, Henna-Maria
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69239
_version_ 1828193207979081728
author Hannonen, Elina Karppanen, Henna-Maria
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hannonen, Elina Karppanen, Henna-Maria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hannonen, Elina Karppanen, Henna-Maria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hannonen, Elina
datasource_str_mv jyx
description Ruokailu on keskeinen osa arjen toimintaa päiväkodissa. Ruokailu voi toteutua joko lapsiryhmän omissa tiloissa tai yhteisessä ruokasalissa. Päiväkodin ruokakasvatusta ja siihen liittyviä tekijöitä on tutkittu melko paljon. Päiväkotien ruokasaleja lasten oppimisympäristöinä ei kuitenkaan ole juuri tutkittu. Tässä tutkimuksessa selvitämme, millaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen henkilöstöllä on tällä hetkellä käytössä olevista ruokasaleista. Tämä monimenetelmällinen tutkimus toteutettiin kevään 2020 aikana. Se kohdistui Keski-Suomen alueen päiväkoteihin, joissa oli ruokasali ja jotka ilmoittivat kiinnostuksensa tutkimukseen osallistumiselle. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen kautta ja vastaukset analysoitiin sekä laadullista sisällönanalyysia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä käyttäen. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen henkilöstö kokee ruokasalin pääosin myönteisenä ja pedagogiikkaa tukevana oppimisympäristönä. Keskeisimmät ruokasalin pedagogista toimintaa edistävät tekijät olivat fyysisiä ominaisuuksia ruokasalissa ja eniten pedagogista toimintaa estäväksi tekijäksi koettiin ruokasalin liiallinen melutaso. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että ruokasali ja siellä tapahtuva pedagogiikka tukee lasten omatoimisuuden ja osallisuuden toteutumista sekä lasten ruokasuhteen muodostumista. Ruokasalia voitaisiin kehittää laadukkaammaksi oppimisympäristöksi sekä rakennusteknisillä että pedagogisilla ratkaisuilla.
first_indexed 2020-05-27T20:02:38Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "L\u00e4ms\u00e4, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hannonen, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Karppanen, Henna-Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-27T06:12:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-27T06:12:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69239", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ruokailu on keskeinen osa arjen toimintaa p\u00e4iv\u00e4kodissa. Ruokailu voi toteutua joko lapsiryhm\u00e4n omissa tiloissa tai yhteisess\u00e4 ruokasalissa. P\u00e4iv\u00e4kodin ruokakasvatusta ja siihen liittyvi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 on tutkittu melko paljon. P\u00e4iv\u00e4kotien ruokasaleja lasten oppimisymp\u00e4rist\u00f6in\u00e4 ei kuitenkaan ole juuri tutkittu. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvit\u00e4mme, millaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen henkil\u00f6st\u00f6ll\u00e4 on t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olevista ruokasaleista.\nT\u00e4m\u00e4 monimenetelm\u00e4llinen tutkimus toteutettiin kev\u00e4\u00e4n 2020 aikana. Se kohdistui Keski-Suomen alueen p\u00e4iv\u00e4koteihin, joissa oli ruokasali ja jotka ilmoittivat kiinnostuksensa tutkimukseen osallistumiselle. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin s\u00e4hk\u00f6isen kyselylomakkeen kautta ja vastaukset analysoitiin sek\u00e4 laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia ett\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 tutkimusmenetelmi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en.\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 varhaiskasvatuksen henkil\u00f6st\u00f6 kokee ruokasalin p\u00e4\u00e4osin my\u00f6nteisen\u00e4 ja pedagogiikkaa tukevana oppimisymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4. Keskeisimm\u00e4t ruokasalin pedagogista toimintaa edist\u00e4v\u00e4t tekij\u00e4t olivat fyysisi\u00e4 ominaisuuksia ruokasalissa ja eniten pedagogista toimintaa est\u00e4v\u00e4ksi tekij\u00e4ksi koettiin ruokasalin liiallinen melutaso.\nTutkimustulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 ruokasali ja siell\u00e4 tapahtuva pedagogiikka tukee lasten omatoimisuuden ja osallisuuden toteutumista sek\u00e4 lasten ruokasuhteen muodostumista. Ruokasalia voitaisiin kehitt\u00e4\u00e4 laadukkaammaksi oppimisymp\u00e4rist\u00f6ksi sek\u00e4 rakennusteknisill\u00e4 ett\u00e4 pedagogisilla ratkaisuilla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-27T06:12:22Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-27T06:12:22Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "60", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ruokasali", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ruokasali oppimisymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4 : varhaiskasvatuksen henkil\u00f6st\u00f6n kokemuksia pedagogiikan toteutumisesta p\u00e4iv\u00e4kotien ruokasaleissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005273491", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruokailutilat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruokailu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69239
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:29Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hannonen, Elina Karppanen, Henna-Maria Ruokasali oppimisympäristönä : varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia pedagogiikan toteutumisesta päiväkotien ruokasaleissa ruokasali Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 ruokailutilat päiväkodit varhaiskasvatus oppimisympäristö pedagogiikka ruokailu
title Ruokasali oppimisympäristönä : varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia pedagogiikan toteutumisesta päiväkotien ruokasaleissa
title_full Ruokasali oppimisympäristönä : varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia pedagogiikan toteutumisesta päiväkotien ruokasaleissa
title_fullStr Ruokasali oppimisympäristönä : varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia pedagogiikan toteutumisesta päiväkotien ruokasaleissa Ruokasali oppimisympäristönä : varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia pedagogiikan toteutumisesta päiväkotien ruokasaleissa
title_full_unstemmed Ruokasali oppimisympäristönä : varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia pedagogiikan toteutumisesta päiväkotien ruokasaleissa Ruokasali oppimisympäristönä : varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia pedagogiikan toteutumisesta päiväkotien ruokasaleissa
title_short Ruokasali oppimisympäristönä
title_sort ruokasali oppimisympäristönä varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia pedagogiikan toteutumisesta päiväkotien ruokasaleissa
title_sub varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia pedagogiikan toteutumisesta päiväkotien ruokasaleissa
title_txtP Ruokasali oppimisympäristönä : varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia pedagogiikan toteutumisesta päiväkotien ruokasaleissa
topic ruokasali Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 ruokailutilat päiväkodit varhaiskasvatus oppimisympäristö pedagogiikka ruokailu
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus oppimisympäristö pedagogiikka päiväkodit ruokailu ruokailutilat ruokasali varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69239 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005273491
work_keys_str_mv AT hannonenelina ruokasalioppimisympäristönävarhaiskasvatuksenhenkilöstönkokemuksiapedagogiikantote