"Se oli helppoo, mutta samalla haastavaa!" Orff-Schulwerkin tarjoamat lähtökohdat koulumusiikilliseen sovittamiseen

Tutkin tässä maisterintutkielmassa Orff-pedagogiikkaa, tarkemmin eriteltynä Carl Orffin kehittämää Schulwerk-konseptia ja sen tarjoamia mahdollisuuksia koulumusiikilliseen sovittamiseen tänä päivänä. Tutkimus on toteutettu laadullisin menetelmin toiminta- ja tapaustutkimuksena. Tutkimusai...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Manninen, Antti
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69227
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkin tässä maisterintutkielmassa Orff-pedagogiikkaa, tarkemmin eriteltynä Carl Orffin kehittämää Schulwerk-konseptia ja sen tarjoamia mahdollisuuksia koulumusiikilliseen sovittamiseen tänä päivänä. Tutkimus on toteutettu laadullisin menetelmin toiminta- ja tapaustutkimuksena. Tutkimusaineistoni keskiössä on tekemäni sovitus kappaleesta Tällä kadulla (Mikkola & Törmälä 2014) ja sovitukseni käytännön toteutus keskisuomalaisen alakoulun musiikkipainotteisen vuosiluokan 6 kanssa lokakuun 2019 ja tammikuun 2020 välisenä aikana. Orff-pedagogiikka on oppilaslähtöinen, käytännönläheinen ja kokonaisvaltainen lähestymistapa musiikkikasvatukseen, jonka loputtoman mielenkiintoiseen maailmaan olen viimeisen viiden vuoden aikana saanut uppoutua useaan otteeseen. Olen yliopisto-opintojeni aikana läpikäynyt Suomen Orff-pedagogisen yhdistyksen JaSeSoi ry:n järjestämän musiikkipedagogisen koulutusohjelman, mikä on merkittävällä tavalla ollut tukemassa omaa ammatillista kehitystäni. Keväällä 2017 tein kandidaatintutkielmani Orff- pedagogiikasta (Manninen 2017), jolle tämä maisterintutkielma on luontevaa jatkumoa. Kokemukseni on opettanut minulle, että Orff-pedagogiikkalla on paljon annettavaa niin musiikinopettajille kuin muillekin musiikkia työssään käyttäville. Tutkimustulosten mukaan Orff-Schulwerkit ja niiden materiaalit voivat toimia opettajalle merkittävänä inspiraation lähteenä osana koulumusiikillista sovitustyötä. Carl Orffin pedagogiset ajatukset soveltuvat erinomaisesti alakoulun musiikinopetukseen ja Orff-pedagogiikka antaa hyvät mahdollisuudet myös perusopetuksen opetussuunnitelman (POPS 2014) toteuttamiseen käytännön tasolla. Kokemukseni mukaan Orff-pedagogiikka on sovellettavissa kaiken ikäisille oppijoille, minkä osoittamiseksi tulevaisuudessa on tärkeää tehdä lisää tutkimusta aiheen tiimoilta.