Summary: | Tutkin tässä maisterintutkielmassa Orff-pedagogiikkaa, tarkemmin eriteltynä Carl Orffin kehittämää Schulwerk-konseptia ja sen tarjoamia mahdollisuuksia koulumusiikilliseen sovittamiseen tänä päivänä. Tutkimus on toteutettu laadullisin menetelmin toiminta- ja tapaustutkimuksena. Tutkimusaineistoni keskiössä on tekemäni sovitus kappaleesta Tällä kadulla (Mikkola & Törmälä 2014) ja sovitukseni käytännön toteutus keskisuomalaisen alakoulun musiikkipainotteisen vuosiluokan 6 kanssa lokakuun 2019 ja tammikuun 2020 välisenä aikana.
Orff-pedagogiikka on oppilaslähtöinen, käytännönläheinen ja kokonaisvaltainen lähestymistapa musiikkikasvatukseen, jonka loputtoman mielenkiintoiseen maailmaan olen viimeisen viiden vuoden aikana saanut uppoutua useaan otteeseen. Olen yliopisto-opintojeni aikana läpikäynyt Suomen Orff-pedagogisen yhdistyksen JaSeSoi ry:n järjestämän musiikkipedagogisen koulutusohjelman, mikä on merkittävällä tavalla ollut tukemassa omaa ammatillista kehitystäni. Keväällä 2017 tein kandidaatintutkielmani Orff- pedagogiikasta (Manninen 2017), jolle tämä maisterintutkielma on luontevaa jatkumoa. Kokemukseni on opettanut minulle, että Orff-pedagogiikkalla on paljon annettavaa niin musiikinopettajille kuin muillekin musiikkia työssään käyttäville.
Tutkimustulosten mukaan Orff-Schulwerkit ja niiden materiaalit voivat toimia opettajalle merkittävänä inspiraation lähteenä osana koulumusiikillista sovitustyötä. Carl Orffin pedagogiset ajatukset soveltuvat erinomaisesti alakoulun musiikinopetukseen ja Orff-pedagogiikka antaa hyvät mahdollisuudet myös perusopetuksen opetussuunnitelman (POPS 2014) toteuttamiseen käytännön tasolla. Kokemukseni mukaan Orff-pedagogiikka on sovellettavissa kaiken ikäisille oppijoille, minkä osoittamiseksi tulevaisuudessa on tärkeää tehdä lisää tutkimusta aiheen tiimoilta.
|