Luokanopettajien ammatillinen toimijuus pedagogiikan näkökulmasta

Tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien ammatillista toimijuutta pedagogiikan näkökulmasta ja sen keskeisiä tekijöitä: pedagogista ajattelua ja toimintaa, opettajien yhteistyötä sekä ammatillista kehittymistä. Pedagogista toimijuutta tarkastellaan suhteessa Perusopetuksen opetussuunnitelman per...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Teittinen, Turo, Gröhn, Noora
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69225
_version_ 1826225700797939712
author Teittinen, Turo Gröhn, Noora
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Teittinen, Turo Gröhn, Noora Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Teittinen, Turo Gröhn, Noora Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Teittinen, Turo
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien ammatillista toimijuutta pedagogiikan näkökulmasta ja sen keskeisiä tekijöitä: pedagogista ajattelua ja toimintaa, opettajien yhteistyötä sekä ammatillista kehittymistä. Pedagogista toimijuutta tarkastellaan suhteessa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) keskeisiin muutoksiin. Toimijuus on käsitteenä moniselitteinen. Tässä tutkimuksessa ammatillinen toimijuus nähdään prosessina, jossa yhdistyvät ammatillinen identiteetti ja toimijuus. Opettajan ammatillisen toimijuus on sitä, mitä opettaja tekee, ja se näyttäytyy opettajan pedagogisena ajatteluna ja toimintana, joita opettaja voi kehittää ammatillisen kehittymisen keinoin. Tutkimus on toteutettu osana Uutta luova asiantuntijuus (ULA) –tutkimushanketta, jossa tutkimusaineisto on kerätty. Aineisto koostuu 16 työuransa eri vaiheessa olevan luokanopettajan haastattelusta, jotka analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Opettajat kuvailivat omaa ammatillista toimijuuttaan ja tässä tutkimuksessa sitä tulkittiin pedagogisen ajattelun ja toiminnan näkökulmasta. Oppilaan aktiivisuus, opiskelun merkityksellisyys ja onnistumisen kokemusten mahdollistaminen jokaiselle oppilaalle nousivat esille. Tulosten mukaan opettajien ammatillinen kehittyminen sisältää elementtejä sekä työyhteisön ulkopuolisista että sisäisistä tavoista kehittää opettajien ammatillista osaamista. Opettajien keskinäinen yhteistyö korostui pedagogisen ajattelun ja toiminnan sekä ammatillisen kehittymisen osina.
first_indexed 2020-05-26T20:04:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kostiainen, Emma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tarnanen, Mirja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Teittinen, Turo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Gr\u00f6hn, Noora", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-26T09:54:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-26T09:54:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69225", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien ammatillista toimijuutta pedagogiikan n\u00e4k\u00f6kulmasta ja sen keskeisi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4: pedagogista ajattelua ja toimintaa,\nopettajien yhteisty\u00f6t\u00e4 sek\u00e4 ammatillista kehittymist\u00e4. Pedagogista toimijuutta\ntarkastellaan suhteessa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014)\nkeskeisiin muutoksiin.\nToimijuus on k\u00e4sitteen\u00e4 moniselitteinen. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa ammatillinen\ntoimijuus n\u00e4hd\u00e4\u00e4n prosessina, jossa yhdistyv\u00e4t ammatillinen identiteetti ja toimijuus. Opettajan ammatillisen toimijuus on sit\u00e4, mit\u00e4 opettaja tekee, ja se n\u00e4ytt\u00e4ytyy opettajan pedagogisena ajatteluna ja toimintana, joita opettaja voi kehitt\u00e4\u00e4\nammatillisen kehittymisen keinoin.\nTutkimus on toteutettu osana Uutta luova asiantuntijuus (ULA) \u2013tutkimushanketta, jossa tutkimusaineisto on ker\u00e4tty. Aineisto koostuu 16 ty\u00f6uransa eri\nvaiheessa olevan luokanopettajan haastattelusta, jotka analysoitiin teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin.\nOpettajat kuvailivat omaa ammatillista toimijuuttaan ja t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa sit\u00e4 tulkittiin pedagogisen ajattelun ja toiminnan n\u00e4k\u00f6kulmasta. Oppilaan\naktiivisuus, opiskelun merkityksellisyys ja onnistumisen kokemusten mahdollistaminen jokaiselle oppilaalle nousivat esille. Tulosten mukaan opettajien ammatillinen kehittyminen sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 elementtej\u00e4 sek\u00e4 ty\u00f6yhteis\u00f6n ulkopuolisista ett\u00e4 sis\u00e4isist\u00e4 tavoista kehitt\u00e4\u00e4 opettajien ammatillista osaamista. Opettajien keskin\u00e4inen yhteisty\u00f6 korostui pedagogisen ajattelun ja toiminnan sek\u00e4 ammatillisen kehittymisen osina.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-26T09:54:41Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-26T09:54:41Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "80", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien ammatillinen toimijuus pedagogiikan n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005263477", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatti-identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagoginen ajattelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69225
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:07Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/01fa1ec3-bd01-4d1d-b777-0909a42f2eed\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005263477.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Teittinen, Turo Gröhn, Noora Luokanopettajien ammatillinen toimijuus pedagogiikan näkökulmasta Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 toimijuus ammatti-identiteetti opetussuunnitelmat luokanopettajat pedagoginen ajattelu ammatillinen kehitys
title Luokanopettajien ammatillinen toimijuus pedagogiikan näkökulmasta
title_full Luokanopettajien ammatillinen toimijuus pedagogiikan näkökulmasta
title_fullStr Luokanopettajien ammatillinen toimijuus pedagogiikan näkökulmasta Luokanopettajien ammatillinen toimijuus pedagogiikan näkökulmasta
title_full_unstemmed Luokanopettajien ammatillinen toimijuus pedagogiikan näkökulmasta Luokanopettajien ammatillinen toimijuus pedagogiikan näkökulmasta
title_short Luokanopettajien ammatillinen toimijuus pedagogiikan näkökulmasta
title_sort luokanopettajien ammatillinen toimijuus pedagogiikan näkökulmasta
title_txtP Luokanopettajien ammatillinen toimijuus pedagogiikan näkökulmasta
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 toimijuus ammatti-identiteetti opetussuunnitelmat luokanopettajat pedagoginen ajattelu ammatillinen kehitys
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ammatillinen kehitys ammatti-identiteetti luokanopettajat opetussuunnitelmat pedagoginen ajattelu toimijuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69225 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005263477
work_keys_str_mv AT teittinenturo luokanopettajienammatillinentoimijuuspedagogiikannäkökulmasta