Luokanopettajien ammatillinen toimijuus pedagogiikan näkökulmasta

Tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien ammatillista toimijuutta pedagogiikan näkökulmasta ja sen keskeisiä tekijöitä: pedagogista ajattelua ja toimintaa, opettajien yhteistyötä sekä ammatillista kehittymistä. Pedagogista toimijuutta tarkastellaan suhteessa Perusopetuksen opetussuunnitelman per...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Teittinen, Turo, Gröhn, Noora
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69225
Description
Summary:Tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien ammatillista toimijuutta pedagogiikan näkökulmasta ja sen keskeisiä tekijöitä: pedagogista ajattelua ja toimintaa, opettajien yhteistyötä sekä ammatillista kehittymistä. Pedagogista toimijuutta tarkastellaan suhteessa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) keskeisiin muutoksiin. Toimijuus on käsitteenä moniselitteinen. Tässä tutkimuksessa ammatillinen toimijuus nähdään prosessina, jossa yhdistyvät ammatillinen identiteetti ja toimijuus. Opettajan ammatillisen toimijuus on sitä, mitä opettaja tekee, ja se näyttäytyy opettajan pedagogisena ajatteluna ja toimintana, joita opettaja voi kehittää ammatillisen kehittymisen keinoin. Tutkimus on toteutettu osana Uutta luova asiantuntijuus (ULA) –tutkimushanketta, jossa tutkimusaineisto on kerätty. Aineisto koostuu 16 työuransa eri vaiheessa olevan luokanopettajan haastattelusta, jotka analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Opettajat kuvailivat omaa ammatillista toimijuuttaan ja tässä tutkimuksessa sitä tulkittiin pedagogisen ajattelun ja toiminnan näkökulmasta. Oppilaan aktiivisuus, opiskelun merkityksellisyys ja onnistumisen kokemusten mahdollistaminen jokaiselle oppilaalle nousivat esille. Tulosten mukaan opettajien ammatillinen kehittyminen sisältää elementtejä sekä työyhteisön ulkopuolisista että sisäisistä tavoista kehittää opettajien ammatillista osaamista. Opettajien keskinäinen yhteistyö korostui pedagogisen ajattelun ja toiminnan sekä ammatillisen kehittymisen osina.