"Nyt sulla on elämäsi tilaisuus päästä rakentamaan uutta koulua." tapaustutkimus uuden koulun suunnittelu- ja rakennusprosessista sekä koulun käyttöönotosta

Suomessa on käyty paljon keskustelua uusista kouluista ja niiden toimivuudesta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää fyysisen esteettömyyden huomioimista uuden koulun suunnittelussa, koulun suunnittelu- ja rakennusprosessin etenemistä sekä uuden koulun toimivuutta. Fyysistä esteettömyyttä pei...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Tiihonen, Essi, Aho, Petra
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69210
_version_ 1826225707832836096
author Tiihonen, Essi Aho, Petra
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tiihonen, Essi Aho, Petra Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tiihonen, Essi Aho, Petra Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tiihonen, Essi
datasource_str_mv jyx
description Suomessa on käyty paljon keskustelua uusista kouluista ja niiden toimivuudesta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää fyysisen esteettömyyden huomioimista uuden koulun suunnittelussa, koulun suunnittelu- ja rakennusprosessin etenemistä sekä uuden koulun toimivuutta. Fyysistä esteettömyyttä peilataan Connellin ym. (1997) kaikille sopivan suunnittelun malliin. Tutkimuksessa oppimisympäristö rajattiin koskemaan koulun fyysistä oppimisympäristöä. Tutkimus oli fenomenologinen tapaustutkimus, joka toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Haastateltavina olivat koulun pääarkkitehti, rehtori, kaksi luokanopettajaa sekä kaksi aineenopettajaa. Aineisto analysoitiin teoriasidonnaisesti laadullisella sisällönanalyysillä. Tutkimuskysymykset muodostettiin teorioihin ja Connellin ym. (1997) kaikille sopivan suunnittelun -malliin pohjautuen, ja niitä käytettiin apuna myös aineiston analyysissä. Uuden koulun rakennusprosessi koettiin eri tavalla eri ammattiryhmissä erilaisten roolien ja vaikuttamismahdollisuuksien takia. Erityisesti luokkatason muunneltavat oppimistilat, teknologiset laitteet, hyvä sisäilma sekä akustiikka nähtiin toimivina asioina uuden koulun fyysisessä oppimisympäristössä. Pitkien etäisyyksien vuoksi yhden yhteisen opettajanhuoneen koettiin rikkovan yhteisöllisyyttä opettajien kesken. Kaikki opettajat eivät olleet vielä löytäneet uuden kouluympäristön pedagogisia mahdollisuuksia. Uuden koulun toimintakulttuurin muutoksen koettiinkin tarvitsevan aikaa. Pääsääntöisesti haastateltavat olivat kuitenkin tyytyväisiä uuteen kouluun.
first_indexed 2020-05-26T20:04:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Naukkarinen, Aimo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tiihonen, Essi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Aho, Petra", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-26T09:24:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-26T09:24:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69210", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomessa on k\u00e4yty paljon keskustelua uusista kouluista ja niiden toimivuudesta. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 fyysisen esteett\u00f6myyden huomioimista uuden koulun suunnittelussa, koulun suunnittelu- ja rakennusprosessin etenemist\u00e4 sek\u00e4 uuden koulun toimivuutta. Fyysist\u00e4 esteett\u00f6myytt\u00e4 peilataan\nConnellin ym. (1997) kaikille sopivan suunnittelun malliin. Tutkimuksessa oppimisymp\u00e4rist\u00f6 rajattiin koskemaan koulun fyysist\u00e4 oppimisymp\u00e4rist\u00f6\u00e4.\n\nTutkimus oli fenomenologinen tapaustutkimus, joka toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Haastateltavina olivat koulun p\u00e4\u00e4arkkitehti, rehtori, kaksi luokanopettajaa sek\u00e4 kaksi aineenopettajaa. Aineisto analysoitiin teoriasidonnaisesti laadullisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. Tutkimuskysymykset muodostettiin teorioihin ja Connellin ym. (1997) kaikille sopivan suunnittelun -malliin pohjautuen, ja niit\u00e4 k\u00e4ytettiin apuna my\u00f6s aineiston analyysiss\u00e4.\n\nUuden koulun rakennusprosessi koettiin eri tavalla eri ammattiryhmiss\u00e4 erilaisten roolien ja vaikuttamismahdollisuuksien takia. Erityisesti luokkatason\nmuunneltavat oppimistilat, teknologiset laitteet, hyv\u00e4 sis\u00e4ilma sek\u00e4 akustiikka n\u00e4htiin toimivina asioina uuden koulun fyysisess\u00e4 oppimisymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Pitkien\net\u00e4isyyksien vuoksi yhden yhteisen opettajanhuoneen koettiin rikkovan yhteis\u00f6llisyytt\u00e4 opettajien kesken. Kaikki opettajat eiv\u00e4t olleet viel\u00e4 l\u00f6yt\u00e4neet uuden kouluymp\u00e4rist\u00f6n pedagogisia mahdollisuuksia. Uuden koulun toimintakulttuurin muutoksen koettiinkin tarvitsevan aikaa. P\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti haastateltavat olivat\nkuitenkin tyytyv\u00e4isi\u00e4 uuteen kouluun.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-26T09:24:30Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-26T09:24:30Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "86", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulurakentaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fyysinen oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "muunneltava oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fyysinen esteett\u00f6myys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Nyt sulla on el\u00e4m\u00e4si tilaisuus p\u00e4\u00e4st\u00e4 rakentamaan uutta koulua.\" : tapaustutkimus uuden koulun suunnittelu- ja rakennusprosessista sek\u00e4 koulun k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notosta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005263462", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulurakennukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetustilat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69210
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:56Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4e0474d3-9f20-42e4-ad9a-bd4209453f97\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005263462.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tiihonen, Essi Aho, Petra "Nyt sulla on elämäsi tilaisuus päästä rakentamaan uutta koulua." : tapaustutkimus uuden koulun suunnittelu- ja rakennusprosessista sekä koulun käyttöönotosta koulurakentaminen fyysinen oppimisympäristö muunneltava oppimisympäristö fyysinen esteettömyys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppimisympäristö koulurakennukset opetustilat yhteistyö
title "Nyt sulla on elämäsi tilaisuus päästä rakentamaan uutta koulua." : tapaustutkimus uuden koulun suunnittelu- ja rakennusprosessista sekä koulun käyttöönotosta
title_full "Nyt sulla on elämäsi tilaisuus päästä rakentamaan uutta koulua." : tapaustutkimus uuden koulun suunnittelu- ja rakennusprosessista sekä koulun käyttöönotosta
title_fullStr "Nyt sulla on elämäsi tilaisuus päästä rakentamaan uutta koulua." : tapaustutkimus uuden koulun suunnittelu- ja rakennusprosessista sekä koulun käyttöönotosta "Nyt sulla on elämäsi tilaisuus päästä rakentamaan uutta koulua." : tapaustutkimus uuden koulun suunnittelu- ja rakennusprosessista sekä koulun käyttöönotosta
title_full_unstemmed "Nyt sulla on elämäsi tilaisuus päästä rakentamaan uutta koulua." : tapaustutkimus uuden koulun suunnittelu- ja rakennusprosessista sekä koulun käyttöönotosta "Nyt sulla on elämäsi tilaisuus päästä rakentamaan uutta koulua." : tapaustutkimus uuden koulun suunnittelu- ja rakennusprosessista sekä koulun käyttöönotosta
title_short "Nyt sulla on elämäsi tilaisuus päästä rakentamaan uutta koulua."
title_sort nyt sulla on elämäsi tilaisuus päästä rakentamaan uutta koulua tapaustutkimus uuden koulun suunnittelu ja rakennusprosessista sekä koulun käyttöönotosta
title_sub tapaustutkimus uuden koulun suunnittelu- ja rakennusprosessista sekä koulun käyttöönotosta
title_txtP "Nyt sulla on elämäsi tilaisuus päästä rakentamaan uutta koulua." : tapaustutkimus uuden koulun suunnittelu- ja rakennusprosessista sekä koulun käyttöönotosta
topic koulurakentaminen fyysinen oppimisympäristö muunneltava oppimisympäristö fyysinen esteettömyys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppimisympäristö koulurakennukset opetustilat yhteistyö
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education fyysinen esteettömyys fyysinen oppimisympäristö koulurakennukset koulurakentaminen muunneltava oppimisympäristö opetustilat oppimisympäristö yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69210 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005263462
work_keys_str_mv AT tiihonenessi nytsullaonelämäsitilaisuuspäästärakentamaanuuttakouluatapaustutkimusuudenkoulunsuun