Opettajan pystyvyysuskomusten yhteys ohjaustyyleihin 1. luokalla

Tutkimuksessa tarkasteltiin opettajan minäpystyvyyden ja luokkahuonevuorovaikutuksen teorioiden viitekehyksessä 1. luokan opettajan pystyvyysuskomusten ja ohjaustyylien välistä yhteyttä. Samalla tarkasteltiin pystyvyysuskomusten (luokanhallinta, ohjaukselliset toimintatavat ja oppilaiden sitouttamin...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Peura, Kaisu
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69203
_version_ 1828193070531739648
author Peura, Kaisu
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Peura, Kaisu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Peura, Kaisu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Peura, Kaisu
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkasteltiin opettajan minäpystyvyyden ja luokkahuonevuorovaikutuksen teorioiden viitekehyksessä 1. luokan opettajan pystyvyysuskomusten ja ohjaustyylien välistä yhteyttä. Samalla tarkasteltiin pystyvyysuskomusten (luokanhallinta, ohjaukselliset toimintatavat ja oppilaiden sitouttaminen) ja ohjaustyylien (lapsilähtöinen, opettajajohtoinen ja lasten johtama) välisen yhteyden eroja ensimmäisen luokan aikana. Tutkimus oli osa laajempaa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Aineistoa kerättiin kaksi kertaa lukuvuoden aikana ja tutkimukseen osallistui 51 ensimmäisen luokan opettajaa. Opettajien pystyvyysuskomuksia mitattiin Teachers’ Sense of Efficacy Scale (TSES) -minäpystyvyyskyselyllä. Opettajien ohjaustyylejä mitattiin Early Childhood Classroom Observation Method (ECCOM) -havainnointimenetelmän avulla. Aineisto analysoitiin regressioanalyysin keinoin. Tulokset osoittivat, että opettajan vahva kokemus pystyvyydestä oli yhteydessä lapsilähtöiseen ohjaustyyliin. Heikko kokemus pystyvyydestä sen sijaan oli yhteydessä opettajajohtoiseen ohjaustyyliin. Opettajan pystyvyys ohjauksellisten toimintatapojen suhteen selitti opettajajohtoista ja lapsilähtöistä ohjaustyyliä eniten ensimmäisen luokan keväällä. Tulokset antavat uutta tietoa pystyvyysuskomusten merkityksestä opettajan ohjaustyylien kannalta. Opettajien pystyvyysuskomuksiin tulee kiinnittää huomiota, kun arvioidaan opetuksen laatua määrittäviä tekijöitä.
first_indexed 2020-05-26T20:04:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lerkkanen, Marja-Kristiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pakarinen, Eija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Peura, Kaisu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-26T06:30:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-26T06:30:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69203", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkasteltiin opettajan min\u00e4pystyvyyden ja luokkahuonevuorovaikutuksen teorioiden viitekehyksess\u00e4 1. luokan opettajan pystyvyysuskomusten ja ohjaustyylien v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4. Samalla tarkasteltiin pystyvyysuskomusten (luokanhallinta, ohjaukselliset toimintatavat ja oppilaiden sitouttaminen) ja ohjaustyylien (lapsil\u00e4ht\u00f6inen, opettajajohtoinen ja lasten johtama) v\u00e4lisen yhteyden eroja ensimm\u00e4isen luokan aikana. \n\nTutkimus oli osa laajempaa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Aineistoa ker\u00e4ttiin kaksi kertaa lukuvuoden aikana ja tutkimukseen osallistui 51 ensimm\u00e4isen luokan opettajaa. Opettajien pystyvyysuskomuksia mitattiin Teachers\u2019 Sense of Efficacy Scale (TSES) -min\u00e4pystyvyyskyselyll\u00e4. Opettajien ohjaustyylej\u00e4 mitattiin Early Childhood Classroom Observation Method (ECCOM) -havainnointimenetelm\u00e4n avulla. Aineisto analysoitiin regressioanalyysin keinoin.\n\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 opettajan vahva kokemus pystyvyydest\u00e4 oli yhteydess\u00e4 lapsil\u00e4ht\u00f6iseen ohjaustyyliin. Heikko kokemus pystyvyydest\u00e4 sen sijaan oli yhteydess\u00e4 opettajajohtoiseen ohjaustyyliin. Opettajan pystyvyys ohjauksellisten toimintatapojen suhteen selitti opettajajohtoista ja lapsil\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 ohjaustyyli\u00e4 eniten ensimm\u00e4isen luokan kev\u00e4\u00e4ll\u00e4. Tulokset antavat uutta tietoa pystyvyysuskomusten merkityksest\u00e4 opettajan ohjaustyylien kannalta. Opettajien pystyvyysuskomuksiin tulee kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota, kun arvioidaan opetuksen laatua m\u00e4\u00e4ritt\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-26T06:30:15Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-26T06:30:16Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "55", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pystyvyysuskomukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjaustyyli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajan pystyvyysuskomusten yhteys ohjaustyyleihin 1. luokalla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005263455", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69203
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:05Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9e609319-583b-4770-8a43-2078ab5ad374\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005263455.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Peura, Kaisu Opettajan pystyvyysuskomusten yhteys ohjaustyyleihin 1. luokalla pystyvyysuskomukset ohjaustyyli Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 alkuopetus opettajat luokanopettajat
title Opettajan pystyvyysuskomusten yhteys ohjaustyyleihin 1. luokalla
title_full Opettajan pystyvyysuskomusten yhteys ohjaustyyleihin 1. luokalla
title_fullStr Opettajan pystyvyysuskomusten yhteys ohjaustyyleihin 1. luokalla Opettajan pystyvyysuskomusten yhteys ohjaustyyleihin 1. luokalla
title_full_unstemmed Opettajan pystyvyysuskomusten yhteys ohjaustyyleihin 1. luokalla Opettajan pystyvyysuskomusten yhteys ohjaustyyleihin 1. luokalla
title_short Opettajan pystyvyysuskomusten yhteys ohjaustyyleihin 1. luokalla
title_sort opettajan pystyvyysuskomusten yhteys ohjaustyyleihin 1 luokalla
title_txtP Opettajan pystyvyysuskomusten yhteys ohjaustyyleihin 1. luokalla
topic pystyvyysuskomukset ohjaustyyli Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 alkuopetus opettajat luokanopettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alkuopetus luokanopettajat ohjaustyyli opettajat pystyvyysuskomukset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69203 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005263455
work_keys_str_mv AT peurakaisu opettajanpystyvyysuskomustenyhteysohjaustyyleihin1luokalla