Oppilaiden kokemuksia tuesta ja opettajan kuvaus vuorovaikutuksestaan matematiikan tunnilla

Luokkahuonevuorovaikutuksella on merkitystä niin oppilaiden yleiseen hyvinvointiin kuin koulussa pärjäämiseen. Tämä pätee matematiikkaoppiaineessa, jonka kontekstissa tämä tutkimus on suoritettu. Luokkahuonevuorovaikutus jakautuu kolmeen osaan, jotka ovat tunnetuki, ryhmänhallinta ja ohjauksellinen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pitkänen, Saku
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69176
_version_ 1826225696173719552
author Pitkänen, Saku
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pitkänen, Saku Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pitkänen, Saku Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pitkänen, Saku
datasource_str_mv jyx
description Luokkahuonevuorovaikutuksella on merkitystä niin oppilaiden yleiseen hyvinvointiin kuin koulussa pärjäämiseen. Tämä pätee matematiikkaoppiaineessa, jonka kontekstissa tämä tutkimus on suoritettu. Luokkahuonevuorovaikutus jakautuu kolmeen osaan, jotka ovat tunnetuki, ryhmänhallinta ja ohjauksellinen tuki. Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, johon haastattelin erään keskisuomalaisen koulun kuudennen luokan oppilaita sekä heidän opettajaansa. Oppilaita osallistui yhteensä kahdeksan (8) henkilöä. Puolet heistä oli tyttöjä ja puolet poikia. Haastattelin yhteensä neljää oppilasta parin kanssa, muut haastattelin yksitellen. Haastattelun muotona käytin strukturoimatonta haastattelua. Oppilaat kuvailivat matematiikan tunneilla tapahtuvaa vuorovaikutusta monipuolisesti. Yhdistäviksi luokiksi haastattelumateriaalin perusteella kokosin oppilaiden vertaissuhteet, opettaja-oppilassuhteet, oppimisen tehostaminen, autonomian lisääminen ja järjestyksen ylläpito. Opettajan haastatteluaineistosta taas yhdistäviksi luokiksi nousivat omatoimisuuteen ohjaaminen, opettajan herkkyys, työtapojen vaihtelu sekä erilaiset opetusmetodit ja -materiaalit. Positiivisella opetusvuorovaikutuksella luodaan luokkaan turvallinen ympäristö, missä oppilaalle luodaan parhaat mahdolliset olosuhteet oppimiselle. Matematiikassa opetusvuorovaikutuksella on suuri rooli, sillä esimerkiksi interventiotutkimuksissa vuorovaikutuksen laatu on todettu tärkeämmäksi kuin opetusvälineet tai -tekniikat.
first_indexed 2020-05-25T20:00:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Innanen, Hely", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mets\u00e4pelto, Riitta-Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pitk\u00e4nen, Saku", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-25T08:16:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-25T08:16:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69176", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Luokkahuonevuorovaikutuksella on merkityst\u00e4 niin oppilaiden yleiseen hyvinvointiin kuin koulussa p\u00e4rj\u00e4\u00e4miseen. T\u00e4m\u00e4 p\u00e4tee matematiikkaoppiaineessa, jonka kontekstissa t\u00e4m\u00e4 tutkimus on suoritettu. Luokkahuonevuorovaikutus jakautuu kolmeen osaan, jotka ovat tunnetuki, ryhm\u00e4nhallinta ja ohjauksellinen tuki.\nTutkimukseni on laadullinen tutkimus, johon haastattelin er\u00e4\u00e4n keskisuomalaisen koulun kuudennen luokan oppilaita sek\u00e4 heid\u00e4n opettajaansa. Oppilaita osallistui yhteens\u00e4 kahdeksan (8) henkil\u00f6\u00e4. Puolet heist\u00e4 oli tytt\u00f6j\u00e4 ja puolet poikia. Haastattelin yhteens\u00e4 nelj\u00e4\u00e4 oppilasta parin kanssa, muut haastattelin yksitellen. Haastattelun muotona k\u00e4ytin strukturoimatonta haastattelua.\nOppilaat kuvailivat matematiikan tunneilla tapahtuvaa vuorovaikutusta monipuolisesti. Yhdist\u00e4viksi luokiksi haastattelumateriaalin perusteella kokosin oppilaiden vertaissuhteet, opettaja-oppilassuhteet, oppimisen tehostaminen, autonomian lis\u00e4\u00e4minen ja j\u00e4rjestyksen yll\u00e4pito. Opettajan haastatteluaineistosta taas yhdist\u00e4viksi luokiksi nousivat omatoimisuuteen ohjaaminen, opettajan herkkyys, ty\u00f6tapojen vaihtelu sek\u00e4 erilaiset opetusmetodit ja -materiaalit.\n\tPositiivisella opetusvuorovaikutuksella luodaan luokkaan turvallinen ymp\u00e4rist\u00f6, miss\u00e4 oppilaalle luodaan parhaat mahdolliset olosuhteet oppimiselle. Matematiikassa opetusvuorovaikutuksella on suuri rooli, sill\u00e4 esimerkiksi interventiotutkimuksissa vuorovaikutuksen laatu on todettu t\u00e4rke\u00e4mm\u00e4ksi kuin opetusv\u00e4lineet tai -tekniikat.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-25T08:16:50Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-25T08:16:50Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "49", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetusvuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunnetuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ryhm\u00e4nhallinta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjauksellinen tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matematiikan opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaiden kokemuksia tuesta ja opettajan kuvaus vuorovaikutuksestaan matematiikan tunnilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005253429", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69176
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:47Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/35ed60ed-23c5-4c7d-9f00-6f34498702c5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005253429.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pitkänen, Saku Oppilaiden kokemuksia tuesta ja opettajan kuvaus vuorovaikutuksestaan matematiikan tunnilla opetusvuorovaikutus tunnetuki ryhmänhallinta ohjauksellinen tuki matematiikan opetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 matematiikka vuorovaikutus opetus
title Oppilaiden kokemuksia tuesta ja opettajan kuvaus vuorovaikutuksestaan matematiikan tunnilla
title_full Oppilaiden kokemuksia tuesta ja opettajan kuvaus vuorovaikutuksestaan matematiikan tunnilla
title_fullStr Oppilaiden kokemuksia tuesta ja opettajan kuvaus vuorovaikutuksestaan matematiikan tunnilla Oppilaiden kokemuksia tuesta ja opettajan kuvaus vuorovaikutuksestaan matematiikan tunnilla
title_full_unstemmed Oppilaiden kokemuksia tuesta ja opettajan kuvaus vuorovaikutuksestaan matematiikan tunnilla Oppilaiden kokemuksia tuesta ja opettajan kuvaus vuorovaikutuksestaan matematiikan tunnilla
title_short Oppilaiden kokemuksia tuesta ja opettajan kuvaus vuorovaikutuksestaan matematiikan tunnilla
title_sort oppilaiden kokemuksia tuesta ja opettajan kuvaus vuorovaikutuksestaan matematiikan tunnilla
title_txtP Oppilaiden kokemuksia tuesta ja opettajan kuvaus vuorovaikutuksestaan matematiikan tunnilla
topic opetusvuorovaikutus tunnetuki ryhmänhallinta ohjauksellinen tuki matematiikan opetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 matematiikka vuorovaikutus opetus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education matematiikan opetus matematiikka ohjauksellinen tuki opetus opetusvuorovaikutus ryhmänhallinta tunnetuki vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69176 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005253429
work_keys_str_mv AT pitkänensaku oppilaidenkokemuksiatuestajaopettajankuvausvuorovaikutuksestaanmatematiikantunnilla