Finnish upper comprehensive school students’ conceptions and opinions on using L2 digital learning materials and other resources for pronunciation learning

Englannin kieli on lisännyt suosiotaan suomalaisten nuorten elämässä. Ilmiö on huomioitu uudessa opetussuunnitelmassa, jossa todetaan, että nuorten informaali oppiminen vapaa-ajalla tulee ottaa huomioon opetuksen sisältöjä suunnitellessa. Lisäksi opetussuunnitelmassa painotetaan kommunikatiivista lä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Knuutila, Linda
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69150
_version_ 1828193207958110208
author Knuutila, Linda
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Knuutila, Linda Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Knuutila, Linda Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Knuutila, Linda
datasource_str_mv jyx
description Englannin kieli on lisännyt suosiotaan suomalaisten nuorten elämässä. Ilmiö on huomioitu uudessa opetussuunnitelmassa, jossa todetaan, että nuorten informaali oppiminen vapaa-ajalla tulee ottaa huomioon opetuksen sisältöjä suunnitellessa. Lisäksi opetussuunnitelmassa painotetaan kommunikatiivista lähestymistapaa kielten opetuksessa ja tämä tulisi huomioida myös ääntämisen opettamisessa. Vaikka ääntämistä ja sen opettamista on tutkittu Suomessa jonkin verran, on oppimateriaalien suhde ääntämiseen jäänyt vähälle huomiolle. Tässä tutkimuksessa keskityttiinkin nimenoman digitaalisiin oppimateriaaleihin, sillä teknologian kehityksen myötä ne ovat saaneet jalansijaa kouluissa. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää englannin digioppimateriaalien rooli yhdeksäsluokkalaisten englannin ääntämisen harjoittelussa. Lisäksi tässä tutkimuksessa haluttiin saada selville, millainen rooli muilla vapaa-ajan resursseilla (sovellukset, pelit, musiikki, suoratoistopalvelut, pikaviestinpalvelut, videot, sosiaalinen media) on englannin ääntämisen oppimisessa ja miksi ne ovat oppilaille hyödyllisiä keinoja oppia. Tässä tutkimuksessa pääpaino oli nimenomaan oppilaiden omissa mielipiteissä ja näkemyksissä, sillä oppilaiden omaa näkökulmaa heille hyödyllisistä ääntämisen keinoista ei ole huomioitu aiempia tutkimuksia tehdessä. Tutkimukseen osallistui 41 oppilasta: yksi luokka oli Keski-Suomesta ja toinen Etelä-Karjalasta. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa oli sekä suljettuja, että avoimia kysymyksiä liittyen digimateriaalien käyttöön ja niiden rooliin ääntämisen harjoittelussa. Lisäksi kyselyssä oli kysymyksiä liittyen toiseen pääteemaan, eli muihin vapaa-ajan resursseihin ja niiden rooliin ääntämisen harjoittelussa. Kysely toteutettiin helmikuussa 2020. Tuloksista selvisi, että digimateriaaleja käytetään nykypäivänä osana englannin opetusta, mutta ääntämisen opetteluun oppilaat eivät käytä materiaaleja suurissa määrin. Vapaa-ajan resurssit sitä vastoin osoittautuivat oppilaille hyödyllisiksi keinoiksi oppia ääntämistä. Tärkeimpiä ominaisuuksia sekä digimateriaaleissa- että muissa resursseissa olivat malliääntämisen kuuleminen ja niiden käytettävyys vapaasti ajasta ja paikasta riippumatta. Kielen oppimiseen tarkoitetut sovellukset eivät olleet suosittuja, vaan ääntämistä opittiin parhaiten sosiaalisen median, pelien, suoratoistopalveluiden ja videoiden kautta omien kiinnostuksen kohteiden mukaan. Tulokset antavat tietoa siitä, miten nykypäivänä yläasteikäiset oppivat englannin ääntämistä usein eri keinoin. Tätä informaalin oppimisen muotoa tulisi tukea myös kouluissa, sillä oppilailta itseltään saatu tieto voi kehittää digitaalisia oppimateriaaleja tulevaisuudessa ja antaa lisämahdollisuuksia ääntämisen opetukseen.
first_indexed 2020-05-25T20:00:44Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00f6yl\u00e4, Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Knuutila, Linda", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-25T06:58:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-25T06:58:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69150", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Englannin kieli on lis\u00e4nnyt suosiotaan suomalaisten nuorten el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. Ilmi\u00f6 on huomioitu uudessa opetussuunnitelmassa, jossa todetaan, ett\u00e4 nuorten informaali oppiminen vapaa-ajalla tulee ottaa huomioon opetuksen sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 suunnitellessa. Lis\u00e4ksi opetussuunnitelmassa painotetaan kommunikatiivista l\u00e4hestymistapaa kielten opetuksessa ja t\u00e4m\u00e4 tulisi huomioida my\u00f6s \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opettamisessa. Vaikka \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4 ja sen opettamista on tutkittu Suomessa jonkin verran, on oppimateriaalien suhde \u00e4\u00e4nt\u00e4miseen j\u00e4\u00e4nyt v\u00e4h\u00e4lle huomiolle. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa keskityttiinkin nimenoman digitaalisiin oppimateriaaleihin, sill\u00e4 teknologian kehityksen my\u00f6t\u00e4 ne ovat saaneet jalansijaa kouluissa.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4 englannin digioppimateriaalien rooli yhdeks\u00e4sluokkalaisten englannin \u00e4\u00e4nt\u00e4misen harjoittelussa. Lis\u00e4ksi t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa haluttiin saada selville, millainen rooli muilla vapaa-ajan resursseilla (sovellukset, pelit, musiikki, suoratoistopalvelut, pikaviestinpalvelut, videot, sosiaalinen media) on englannin \u00e4\u00e4nt\u00e4misen oppimisessa ja miksi ne ovat oppilaille hy\u00f6dyllisi\u00e4 keinoja oppia. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa p\u00e4\u00e4paino oli nimenomaan oppilaiden omissa mielipiteiss\u00e4 ja n\u00e4kemyksiss\u00e4, sill\u00e4 oppilaiden omaa n\u00e4k\u00f6kulmaa heille hy\u00f6dyllisist\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4misen keinoista ei ole huomioitu aiempia tutkimuksia tehdess\u00e4. \n\nTutkimukseen osallistui 41 oppilasta: yksi luokka oli Keski-Suomesta ja toinen Etel\u00e4-Karjalasta. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa oli sek\u00e4 suljettuja, ett\u00e4 avoimia kysymyksi\u00e4 liittyen digimateriaalien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ja niiden rooliin \u00e4\u00e4nt\u00e4misen harjoittelussa. Lis\u00e4ksi kyselyss\u00e4 oli kysymyksi\u00e4 liittyen toiseen p\u00e4\u00e4teemaan, eli muihin vapaa-ajan resursseihin ja niiden rooliin \u00e4\u00e4nt\u00e4misen harjoittelussa. Kysely toteutettiin helmikuussa 2020.\n\nTuloksista selvisi, ett\u00e4 digimateriaaleja k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n nykyp\u00e4iv\u00e4n\u00e4 osana englannin opetusta, mutta \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetteluun oppilaat eiv\u00e4t k\u00e4yt\u00e4 materiaaleja suurissa m\u00e4\u00e4rin. Vapaa-ajan resurssit sit\u00e4 vastoin osoittautuivat oppilaille hy\u00f6dyllisiksi keinoiksi oppia \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4. T\u00e4rkeimpi\u00e4 ominaisuuksia sek\u00e4 digimateriaaleissa- ett\u00e4 muissa resursseissa olivat malli\u00e4\u00e4nt\u00e4misen kuuleminen ja niiden k\u00e4ytett\u00e4vyys vapaasti ajasta ja paikasta riippumatta. Kielen oppimiseen tarkoitetut sovellukset eiv\u00e4t olleet suosittuja, vaan \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4 opittiin parhaiten sosiaalisen median, pelien, suoratoistopalveluiden ja videoiden kautta omien kiinnostuksen kohteiden mukaan.\n\nTulokset antavat tietoa siit\u00e4, miten nykyp\u00e4iv\u00e4n\u00e4 yl\u00e4asteik\u00e4iset oppivat englannin \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4 usein eri keinoin. T\u00e4t\u00e4 informaalin oppimisen muotoa tulisi tukea my\u00f6s kouluissa, sill\u00e4 oppilailta itselt\u00e4\u00e4n saatu tieto voi kehitt\u00e4\u00e4 digitaalisia oppimateriaaleja tulevaisuudessa ja antaa lis\u00e4mahdollisuuksia \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetukseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-25T06:58:08Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-25T06:58:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "40", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "students' conceptions", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Finnish upper comprehensive school students\u2019 conceptions and opinions on using L2 digital learning materials and other resources for pronunciation learning", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005253403", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "informaali oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4nt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "upper comprehensive school", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "informal learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pronunciation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69150
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:01:17Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5d2cc886-aeb9-4259-8436-8f2d12df6179\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005253403.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Knuutila, Linda Finnish upper comprehensive school students’ conceptions and opinions on using L2 digital learning materials and other resources for pronunciation learning students' conceptions Englannin kieli English 301 yläkoulu informaali oppiminen englannin kieli ääntäminen kielen oppiminen upper comprehensive school informal learning English language pronunciation language learning
title Finnish upper comprehensive school students’ conceptions and opinions on using L2 digital learning materials and other resources for pronunciation learning
title_full Finnish upper comprehensive school students’ conceptions and opinions on using L2 digital learning materials and other resources for pronunciation learning
title_fullStr Finnish upper comprehensive school students’ conceptions and opinions on using L2 digital learning materials and other resources for pronunciation learning Finnish upper comprehensive school students’ conceptions and opinions on using L2 digital learning materials and other resources for pronunciation learning
title_full_unstemmed Finnish upper comprehensive school students’ conceptions and opinions on using L2 digital learning materials and other resources for pronunciation learning Finnish upper comprehensive school students’ conceptions and opinions on using L2 digital learning materials and other resources for pronunciation learning
title_short Finnish upper comprehensive school students’ conceptions and opinions on using L2 digital learning materials and other resources for pronunciation learning
title_sort finnish upper comprehensive school students conceptions and opinions on using l2 digital learning materials and other resources for pronunciation learning
title_txtP Finnish upper comprehensive school students’ conceptions and opinions on using L2 digital learning materials and other resources for pronunciation learning
topic students' conceptions Englannin kieli English 301 yläkoulu informaali oppiminen englannin kieli ääntäminen kielen oppiminen upper comprehensive school informal learning English language pronunciation language learning
topic_facet 301 Englannin kieli English English language englannin kieli informaali oppiminen informal learning kielen oppiminen language learning pronunciation students' conceptions upper comprehensive school yläkoulu ääntäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69150 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005253403
work_keys_str_mv AT knuutilalinda finnishuppercomprehensiveschoolstudentsconceptionsandopinionsonusingl2digitallearn