Kausaalimalli Osuuskauppa Hämeenmaan Facebook-julkaisujen sitoutuneisuusasteelle ja tavoittavuudelle

Sosiaalisesta mediasta on tullut sen kasvun myötä merkittävä osa yritysten digitaalista markkinointia. Hoitaakseen asiakassuhteitaan kannattavasti, on yritysten mietittävä tavoitteitaan ja markkinointistrategiaansa myös sosiaalisen median osalta. Digitaalisina palveluina sosiaalisen median kanavat m...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Valkonen, Lauri
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Matematiikan ja tilastotieteen laitos, Department of Mathematics and Statistics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69147
_version_ 1828193070492942336
author Valkonen, Lauri
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Matematiikan ja tilastotieteen laitos Department of Mathematics and Statistics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Valkonen, Lauri Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Matematiikan ja tilastotieteen laitos Department of Mathematics and Statistics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Valkonen, Lauri Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Matematiikan ja tilastotieteen laitos Department of Mathematics and Statistics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Valkonen, Lauri
datasource_str_mv jyx
description Sosiaalisesta mediasta on tullut sen kasvun myötä merkittävä osa yritysten digitaalista markkinointia. Hoitaakseen asiakassuhteitaan kannattavasti, on yritysten mietittävä tavoitteitaan ja markkinointistrategiaansa myös sosiaalisen median osalta. Digitaalisina palveluina sosiaalisen median kanavat mahdollistavat monipuolisen tiedon keruun käyttöön liittyen, ja siten datapohjaisen päätöksenteon hyödyntämisen asiantuntemuksen tueksi. Tässä pro gradu -tutkielmassa muodostetaan toimintasuosituksia Osuuskauppa Hämeenmaan Facebook-julkaisuille kausaalimallin avulla, kun tarkasteltavina suorituskykymittareina ovat julkaisun sitoutuneisuusaste, sekä julkaisun tavoittavuus. Toimintasuositukset sitoutuneisuusasteen osalta käsittävät julkaisun sisältöön liittyviä valintoja. Tavoittavuuden osalta sisällöllisten tekijöiden lisäksi annetaan suosituksia julkaisuajankohtaan liittyvään toteutukseen vuorokaudenajan tasolla. Aineistona käytetään Hämeenmaan Facebook-julkaisuja noin kahden vuoden ajalta, jonka pohjalta muodostetaan edellä mainitut suorituskykymittarit, sekä muut mallinnuksessa käytettävät Facebook-julkaisuihin liittyvät muuttujat. Mallinnuksessa käytettävien muuttujien välisten syy-seuraussuhteiden kuvaamiseen esitetään kausaaligraafit molempien suorituskykymittareiden osalta. Kausaaligraafien pohjalta identifioituvat kausaalivaikutukset estimoidaan yleistettyjä additiivisia malleja käyttäen. Tehtyjen sisällöllisten ja ajallisten valintojen vaikutusta julkaisun suorituskykymittareihin tarkastellaan keskimääräisten kausaalivaikutusten avulla. Tutkielmasta saatujen tulosten perusteella julkaisujen sitoutumisasteen osalta parhaiten toimiva julkaisu on sisällöltään viihdyttävä. Myös vakuuttavan sisällön julkaisu sitouttaa opastavaa ja inspiroivaa sisältöä paremmin. Julkaisujen tavoittavuuden kohdalla sisällöltään toimivin julkaisu on viihdyttävä, jonka jälkeen tulevat vakuuttavan, opastavan ja inspiroivan sisällön julkaisut. Vuorokaudenajan osalta havaitaan epälineaarinen suhde julkaisun tavoittavuudessa siten, että ennen kello yhdeksää aamulla toteutetut julkaisut tavoittavat kokonaisuudessaan parhaiten ja kello 12-15 julkaistut vähiten.
first_indexed 2020-05-22T20:00:41Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Karvanen, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Valkonen, Lauri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-22T12:20:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-22T12:20:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69147", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sosiaalisesta mediasta on tullut sen kasvun my\u00f6t\u00e4 merkitt\u00e4v\u00e4 osa yritysten digitaalista markkinointia. Hoitaakseen asiakassuhteitaan kannattavasti, on yritysten mietitt\u00e4v\u00e4 tavoitteitaan ja markkinointistrategiaansa my\u00f6s sosiaalisen median osalta. Digitaalisina palveluina sosiaalisen median kanavat mahdollistavat monipuolisen tiedon keruun k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyen, ja siten datapohjaisen p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteon hy\u00f6dynt\u00e4misen asiantuntemuksen tueksi. T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa muodostetaan toimintasuosituksia Osuuskauppa H\u00e4meenmaan Facebook-julkaisuille kausaalimallin avulla, kun tarkasteltavina suorituskykymittareina ovat julkaisun sitoutuneisuusaste, sek\u00e4 julkaisun tavoittavuus. Toimintasuositukset sitoutuneisuusasteen osalta k\u00e4sitt\u00e4v\u00e4t julkaisun sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n liittyvi\u00e4 valintoja. Tavoittavuuden osalta sis\u00e4ll\u00f6llisten tekij\u00f6iden lis\u00e4ksi annetaan suosituksia julkaisuajankohtaan liittyv\u00e4\u00e4n toteutukseen vuorokaudenajan tasolla. Aineistona k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n H\u00e4meenmaan Facebook-julkaisuja noin kahden vuoden ajalta, jonka pohjalta muodostetaan edell\u00e4 mainitut suorituskykymittarit, sek\u00e4 muut mallinnuksessa k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4t Facebook-julkaisuihin liittyv\u00e4t muuttujat. Mallinnuksessa k\u00e4ytett\u00e4vien muuttujien v\u00e4listen syy-seuraussuhteiden kuvaamiseen esitet\u00e4\u00e4n kausaaligraafit molempien suorituskykymittareiden osalta. Kausaaligraafien pohjalta identifioituvat kausaalivaikutukset estimoidaan yleistettyj\u00e4 additiivisia malleja k\u00e4ytt\u00e4en. Tehtyjen sis\u00e4ll\u00f6llisten ja ajallisten valintojen vaikutusta julkaisun suorituskykymittareihin tarkastellaan keskim\u00e4\u00e4r\u00e4isten kausaalivaikutusten avulla. Tutkielmasta saatujen tulosten perusteella julkaisujen sitoutumisasteen osalta parhaiten toimiva julkaisu on sis\u00e4ll\u00f6lt\u00e4\u00e4n viihdytt\u00e4v\u00e4. My\u00f6s vakuuttavan sis\u00e4ll\u00f6n julkaisu sitouttaa opastavaa ja inspiroivaa sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 paremmin. Julkaisujen tavoittavuuden kohdalla sis\u00e4ll\u00f6lt\u00e4\u00e4n toimivin julkaisu on viihdytt\u00e4v\u00e4, jonka j\u00e4lkeen tulevat vakuuttavan, opastavan ja inspiroivan sis\u00e4ll\u00f6n julkaisut. Vuorokaudenajan osalta havaitaan ep\u00e4lineaarinen suhde julkaisun tavoittavuudessa siten, ett\u00e4 ennen kello yhdeks\u00e4\u00e4 aamulla toteutetut julkaisut tavoittavat kokonaisuudessaan parhaiten ja kello 12-15 julkaistut v\u00e4hiten.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-22T12:20:26Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-22T12:20:26Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "48", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kausaalimalli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kausaalivaikutusten estimointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "keskim\u00e4\u00e4r\u00e4inen kausaalivaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yleistetty additiivinen malli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "julkaisun sitoutuneisuusaste", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "julkaisun tavoittavuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjaileva analytiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kausaalimalli Osuuskauppa H\u00e4meenmaan Facebook-julkaisujen sitoutuneisuusasteelle ja tavoittavuudelle", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005223400", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Matematiikan ja tilastotieteen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Mathematics and Statistics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tilastotiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Statistics", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4043", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaalinen markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tilastotiede", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Facebook", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osuusliikkeet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69147
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:04Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/696105d3-3212-44cb-96c9-6493601a748f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005223400.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Valkonen, Lauri Kausaalimalli Osuuskauppa Hämeenmaan Facebook-julkaisujen sitoutuneisuusasteelle ja tavoittavuudelle kausaalimalli kausaalivaikutusten estimointi keskimääräinen kausaalivaikutus yleistetty additiivinen malli julkaisun sitoutuneisuusaste julkaisun tavoittavuus ohjaileva analytiikka Tilastotiede Statistics 4043 digitaalinen markkinointi sosiaalinen media tilastotiede Facebook osuusliikkeet markkinointi
title Kausaalimalli Osuuskauppa Hämeenmaan Facebook-julkaisujen sitoutuneisuusasteelle ja tavoittavuudelle
title_full Kausaalimalli Osuuskauppa Hämeenmaan Facebook-julkaisujen sitoutuneisuusasteelle ja tavoittavuudelle
title_fullStr Kausaalimalli Osuuskauppa Hämeenmaan Facebook-julkaisujen sitoutuneisuusasteelle ja tavoittavuudelle Kausaalimalli Osuuskauppa Hämeenmaan Facebook-julkaisujen sitoutuneisuusasteelle ja tavoittavuudelle
title_full_unstemmed Kausaalimalli Osuuskauppa Hämeenmaan Facebook-julkaisujen sitoutuneisuusasteelle ja tavoittavuudelle Kausaalimalli Osuuskauppa Hämeenmaan Facebook-julkaisujen sitoutuneisuusasteelle ja tavoittavuudelle
title_short Kausaalimalli Osuuskauppa Hämeenmaan Facebook-julkaisujen sitoutuneisuusasteelle ja tavoittavuudelle
title_sort kausaalimalli osuuskauppa hämeenmaan facebook julkaisujen sitoutuneisuusasteelle ja tavoittavuudelle
title_txtP Kausaalimalli Osuuskauppa Hämeenmaan Facebook-julkaisujen sitoutuneisuusasteelle ja tavoittavuudelle
topic kausaalimalli kausaalivaikutusten estimointi keskimääräinen kausaalivaikutus yleistetty additiivinen malli julkaisun sitoutuneisuusaste julkaisun tavoittavuus ohjaileva analytiikka Tilastotiede Statistics 4043 digitaalinen markkinointi sosiaalinen media tilastotiede Facebook osuusliikkeet markkinointi
topic_facet 4043 Facebook Statistics Tilastotiede digitaalinen markkinointi julkaisun sitoutuneisuusaste julkaisun tavoittavuus kausaalimalli kausaalivaikutusten estimointi keskimääräinen kausaalivaikutus markkinointi ohjaileva analytiikka osuusliikkeet sosiaalinen media tilastotiede yleistetty additiivinen malli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69147 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005223400
work_keys_str_mv AT valkonenlauri kausaalimalliosuuskauppahämeenmaanfacebookjulkaisujensitoutuneisuusasteellejatavoi