Toimittajien brändäyskäytännöt ja henkilöbrändin rakentuminen

Sosiaalinen media on tehnyt itsensä brändäyksestä mahdollista myös muille kuin julkisuuden henkilöille. Media-alan muutokset ja epävarma työtilanne ovat saaneet monet toimittajatkin pohtimaan, olisiko vahvasta henkilöbrändistä hyötyä työllistymisen kannalta. Samalla myös journalismi on muuttunut per...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ruoppila, Venla
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69140
_version_ 1826225732796284928
author Ruoppila, Venla
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ruoppila, Venla Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ruoppila, Venla Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ruoppila, Venla
datasource_str_mv jyx
description Sosiaalinen media on tehnyt itsensä brändäyksestä mahdollista myös muille kuin julkisuuden henkilöille. Media-alan muutokset ja epävarma työtilanne ovat saaneet monet toimittajatkin pohtimaan, olisiko vahvasta henkilöbrändistä hyötyä työllistymisen kannalta. Samalla myös journalismi on muuttunut persoonakeskeisemmäksi ja mediatalot ovat alkaneet nostaa toimittajiaan aiempaa enemmän esille. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten toimittajien henkilöbrändit rakentuvat ja millaisilla keinoilla toimittajat markkinoivat itseään ja osaamistaan. Tutkimuksen teoriaosuudessa perehdyttiin henkilöbrändin käsitteeseen ja sosiaalisen median rooliin henkilöbrändin rakentumisessa. Tutkimusaineisto koostui kuudesta teemahaastattelusta. Haastateltavat olivat toimittajia, joilla on oman kohdeyleisönsä keskuudessa vahva henkilöbrändi. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua ja tyypittelyä. Analyysin ja tulkinnan tukena hyödynnettiin myös aiempaa aiheeseen liittyvää tutkimusta. Haastatteluaineistosta tehdyn analyysin perusteella toimittajien henkilöbrändit syntyivät osittain itsestään – esimerkiksi tehdyn työn seurauksena – ja osittain tietoisen itsensä markkinoinnin tuloksena. Toimittajabrändi saattoi rakentua esimerkiksi persoonallisesta kirjoitustyylistä, erikoistumisesta tiettyyn aihealueeseen tai aktiivisuudesta sosiaalisessa mediassa. Toimittajat kokivat, että vahvasta henkilöbrändistä oli työelämässä hyötyä: sen nähtiin helpottavan työllistymistä sekä vahvistavan lukijasuhdetta. Sosiaalisen median kanavat olivat toimittajille merkittävä keino markkinoida itseään. Samalla he joutuivat kuitenkin huomioimaan mahdolliset työnantajan ohjeistukset sosiaalisen median käyttöön liittyen. Tutkimustulosten perusteella vahva henkilöbrändi ei ole toimittajille itseisarvo, vaan hyvän toimittajan mittari on ennen kaikkea hyvin tehty työ. Huippuosaaminen voi kuitenkin pahimmillaan mennä hukkaan, jos kukaan ei saa tietää siitä. Siksi itseään ja työtään kannattaa markkinoida sellaisilla tavoilla, jotka itsestä tuntuvat luontevilta.
first_indexed 2024-09-11T08:49:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Uskali, Turo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ruoppila, Venla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-22T12:05:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-22T12:05:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69140", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sosiaalinen media on tehnyt itsens\u00e4 br\u00e4nd\u00e4yksest\u00e4 mahdollista my\u00f6s muille kuin julkisuuden henkil\u00f6ille. Media-alan muutokset ja ep\u00e4varma ty\u00f6tilanne ovat saaneet monet toimittajatkin pohtimaan, olisiko vahvasta henkil\u00f6br\u00e4ndist\u00e4 hy\u00f6ty\u00e4 ty\u00f6llistymisen kannalta. Samalla my\u00f6s journalismi on muuttunut persoonakeskeisemm\u00e4ksi ja mediatalot ovat alkaneet nostaa toimittajiaan aiempaa enemm\u00e4n esille.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten toimittajien henkil\u00f6br\u00e4ndit rakentuvat ja millaisilla keinoilla toimittajat markkinoivat itse\u00e4\u00e4n ja osaamistaan. Tutkimuksen teoriaosuudessa perehdyttiin henkil\u00f6br\u00e4ndin k\u00e4sitteeseen ja sosiaalisen median rooliin henkil\u00f6br\u00e4ndin rakentumisessa.\nTutkimusaineisto koostui kuudesta teemahaastattelusta. Haastateltavat olivat toimittajia, joilla on oman kohdeyleis\u00f6ns\u00e4 keskuudessa vahva henkil\u00f6br\u00e4ndi. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin teemoittelua ja tyypittely\u00e4. Analyysin ja tulkinnan tukena hy\u00f6dynnettiin my\u00f6s aiempaa aiheeseen liittyv\u00e4\u00e4 tutkimusta.\nHaastatteluaineistosta tehdyn analyysin perusteella toimittajien henkil\u00f6br\u00e4ndit syntyiv\u00e4t osittain itsest\u00e4\u00e4n \u2013 esimerkiksi tehdyn ty\u00f6n seurauksena \u2013 ja osittain tietoisen itsens\u00e4 markkinoinnin tuloksena. Toimittajabr\u00e4ndi saattoi rakentua esimerkiksi persoonallisesta kirjoitustyylist\u00e4, erikoistumisesta tiettyyn aihealueeseen tai aktiivisuudesta sosiaalisessa mediassa. Toimittajat kokivat, ett\u00e4 vahvasta henkil\u00f6br\u00e4ndist\u00e4 oli ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 hy\u00f6ty\u00e4: sen n\u00e4htiin helpottavan ty\u00f6llistymist\u00e4 sek\u00e4 vahvistavan lukijasuhdetta. Sosiaalisen median kanavat olivat toimittajille merkitt\u00e4v\u00e4 keino markkinoida itse\u00e4\u00e4n. Samalla he joutuivat kuitenkin huomioimaan mahdolliset ty\u00f6nantajan ohjeistukset sosiaalisen median k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyen.\nTutkimustulosten perusteella vahva henkil\u00f6br\u00e4ndi ei ole toimittajille itseisarvo, vaan hyv\u00e4n toimittajan mittari on ennen kaikkea hyvin tehty ty\u00f6. Huippuosaaminen voi kuitenkin pahimmillaan menn\u00e4 hukkaan, jos kukaan ei saa tiet\u00e4\u00e4 siit\u00e4. Siksi itse\u00e4\u00e4n ja ty\u00f6t\u00e4\u00e4n kannattaa markkinoida sellaisilla tavoilla, jotka itsest\u00e4 tuntuvat luontevilta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-22T12:05:52Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-22T12:05:52Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "77", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "henkil\u00f6br\u00e4ndi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Toimittajien br\u00e4nd\u00e4ysk\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t ja henkil\u00f6br\u00e4ndin rakentuminen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005223393", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Journalistiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Journalism", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3133", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "haastattelututkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "journalismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimittajat (media)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "imago", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkil\u00f6br\u00e4nd\u00e4ys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "julkisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69140
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:17Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bc832c15-500d-4165-b264-c2728eea5956\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005223393.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ruoppila, Venla Toimittajien brändäyskäytännöt ja henkilöbrändin rakentuminen henkilöbrändi Journalistiikka Journalism 3133 haastattelututkimus viestintä sosiaalinen media journalismi toimittajat (media) imago henkilöbrändäys media julkisuus brändit
title Toimittajien brändäyskäytännöt ja henkilöbrändin rakentuminen
title_full Toimittajien brändäyskäytännöt ja henkilöbrändin rakentuminen
title_fullStr Toimittajien brändäyskäytännöt ja henkilöbrändin rakentuminen Toimittajien brändäyskäytännöt ja henkilöbrändin rakentuminen
title_full_unstemmed Toimittajien brändäyskäytännöt ja henkilöbrändin rakentuminen Toimittajien brändäyskäytännöt ja henkilöbrändin rakentuminen
title_short Toimittajien brändäyskäytännöt ja henkilöbrändin rakentuminen
title_sort toimittajien brändäyskäytännöt ja henkilöbrändin rakentuminen
title_txtP Toimittajien brändäyskäytännöt ja henkilöbrändin rakentuminen
topic henkilöbrändi Journalistiikka Journalism 3133 haastattelututkimus viestintä sosiaalinen media journalismi toimittajat (media) imago henkilöbrändäys media julkisuus brändit
topic_facet 3133 Journalism Journalistiikka brändit haastattelututkimus henkilöbrändi henkilöbrändäys imago journalismi julkisuus media sosiaalinen media toimittajat (media) viestintä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69140 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005223393
work_keys_str_mv AT ruoppilavenla toimittajienbrändäyskäytännötjahenkilöbrändinrakentuminen