Summary: | Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella perusopetuksen opetussuunnitelmassa esiintuotua sukupuolitietoisuutta ja sen toteutumista ruotsin oppikirjoissa. Tutkimusmateriaalina ovat kirjasarjat Klick (7 ja 8-9) ja Megafon (1, 2 ja 3). Käsite sukupuolitietoisuus mainitaan ensimmäisen kerran uusimmassa opetussuunnitelmassa 2014, ja koska Klick- kirjasarja on jo vanhentunut eikä seuraa uusinta opetussuunnitelmaa, otan tutkimuksessani selvää siitä, miten käsitteen mainitseminen on vaikuttanut sukupuolen käsittelyyn ruotsin oppikirjoissa.
Tutkimus on suoritettu kvalitatiivisena sisällönanalyysina, jossa hyödynnetään myös diskurssianalyysin piirteitä. Sukupuolitietoisuutta tuodaan oppikirjoissa esille monin eri keinoin, kuten hahmoilla ja henkilöillä, jotka edustavat erilaisia sukupuoli-identiteettejä. Sukupuolen moninaisuus ja sukupuolisegregaatio ovat myös tärkeitä käsitteitä tutkimuksessani, ja tuonkin materiaalista esille niiden vaikutusta sukupuolitietoisuuden toteutumiseen oppikirjoissa. Tuon kirjoista ilmi tekstejä ja kuvia, joiden avulla analysoin kirjantekijöiden käsityksiä ja tulkintoja Opetushallinnon suosituksista ja ohjeistuksista.
Tulokseni osoittivat, että kirjasarjat eroavat toisistaan, mutta eivät merkittävästi. Esitetyt sukupuoliidentiteetit ovat usein yksipuolisia ja sukupuolen moninaisuutta ei ole tietoisesti tuotu esille kirjoissa. Sukupuolivähemmistöt eivät ole näkyviä kummassakaan kirjasarjassa. Klick sisältää enemmän tietoista sukupuolten erottelua ja ryhmittelyä, mitä vältetään sukupuolitietoisessa opetuksessa. Perusopetuksen opetussuunnitelman uudistuksella on ollut vaikutusta sukupuolen käsittelyyn ruotsin oppikirjoissa, mutta käsitteen sukupuolitietoisuus kokonaisvaltainen ymmärrys ja toteutus on jäänyt rajalliseksi.
|