Pelillistäminen ja sen vaikutukset opiskelumotivaatioon

Tämä tutkielma tehdään kirjallisuuskatsauksena ja se keskittyy pelillistämiseen sekä sen vaikutuksiin opiskelumotivaatiossa. Tutkielman tavoitteena on esitellä aiheesta tehtyä tutkimusta, niiden tuloksia sekä laajentaa yleistä tietoisuutta pelillistämisen vaikutuksista opiskelumotivaatioon. Pelillis...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kaski, Jussi
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69138
Description
Summary:Tämä tutkielma tehdään kirjallisuuskatsauksena ja se keskittyy pelillistämiseen sekä sen vaikutuksiin opiskelumotivaatiossa. Tutkielman tavoitteena on esitellä aiheesta tehtyä tutkimusta, niiden tuloksia sekä laajentaa yleistä tietoisuutta pelillistämisen vaikutuksista opiskelumotivaatioon. Pelillistäminen on saanut osakseen huomattavaa kiinnostusta viime vuosien aikana ja sen vaikutuksia on alettu tutkimaan laajemmin. Pelillistämisellä tarkoitetaan pelinomaisten elementtien tuomista pelien ulkopuoliseen kontekstiin, tässä tapauksessa opiskeluun. Pelinomaisia elementtejä ovat esimerkiksi erilaiset pistetaulukot, saavutukset ja tasot. Tutkielma keskittyy erityisesti digitaaliseen pelillistämiseen, koska suuri osa nykyopetuksesta tapahtuu virtuaalisissa oppimisympäristöissä. Etenkin digitaalisissa peleissä esiintyy edellä mainittuja pelinomaisia elementtejä. Vaikka pelillistäminen on teoriassa jaettavissa analogiseen ja digitaaliseen pelillistämiseen, on tutkimuksille ominaista puhua vain pelillistämisestä, vaikka se tapahtuisikin digitaalisessa ympäristössä. Tutkimuksiin nojaten voidaan todeta, että pelillistäminen vaikuttaa opiskelumotivaatioon useimmissa tapauksissa positiivisesti, vaikkakin useat tutkimukset ilmoittivat toistaiseksi tehdyn tutkimuksen olevan metodologisesti riittämätöntä luotettavien tulosten saamiseksi.