Jaetun johtajuuden merkitys lasten kehityksen ja oppimisen tuelle

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää Jyväskylän kaupungin varhaiskasvatusorganisaation henkilöstön kokemuksia jaetun johtajuuden merkityksestä lasten kehityksen ja oppimisen tuelle. Tutkimukseni tarkasteli sekä jaetun johtajuuden toimintamallia, että sen merkitystä tuen toteuttamisessa. Laa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Göös, Annaleena
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69133
_version_ 1826225699715809280
author Göös, Annaleena
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Göös, Annaleena Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Göös, Annaleena Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Göös, Annaleena
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää Jyväskylän kaupungin varhaiskasvatusorganisaation henkilöstön kokemuksia jaetun johtajuuden merkityksestä lasten kehityksen ja oppimisen tuelle. Tutkimukseni tarkasteli sekä jaetun johtajuuden toimintamallia, että sen merkitystä tuen toteuttamisessa. Laadullisen tutkimukseni lähestymistapa on fenomenologis-hermeneuttinen ja aineistonkeruumenetelmä käytin puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Haastattelin yhteensä 8 varhaiskasvatuksen erityisopettajaa ja varhaiskasvatuksen opettajaa syksyllä 2019. Analysoin tutkimukseni aineiston sisällönanalyysiä käyttäen. Varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksissa jaetun johtajuuden toimintamallista korostui työnkuvien ja vastuiden selkeä määrittely. Lisäksi he korostivat yhteistyön merkitystä ja lasten yksilöllisen tuen vahvistamista. Päiväkodissa tarjottava vahva yleinen tuki ja riittävistä resursseista huolehtiminen olivat tärkeitä teemoja jaetun johtajuuden ja lasten tuen järjestämisen kokemuksissa. Lisäksi opettajat toivat esiin yhteistyön tärkeän merkityksen sekä inklusiivisen varhaiskasvatuksen toteutumisen tuen järjestämisessä. Tutkimukseni johtopäätöksinä voidaan todeta jaetun johtajuuden toimintamallin vahvistavan yleisen tuen osaamista ja toteuttamista, kehittävän pedagogiikkaa yhteisillä toimintatavoilla sekä vahvistavan ja nopeuttavan yksilöllisen tuen antamista inklusiivisessä varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä
first_indexed 2024-09-11T08:51:24Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koivula, Merja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "G\u00f6\u00f6s, Annaleena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-22T11:49:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-22T11:49:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69133", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 Jyv\u00e4skyl\u00e4n kaupungin varhaiskasvatusorganisaation henkil\u00f6st\u00f6n kokemuksia jaetun johtajuuden merkityksest\u00e4 lasten kehityksen ja oppimisen tuelle. Tutkimukseni tarkasteli sek\u00e4 jaetun johtajuuden toimintamallia, ett\u00e4 sen merkityst\u00e4 tuen toteuttamisessa. Laadullisen tutkimukseni l\u00e4hestymistapa on fenomenologis-hermeneuttinen ja aineistonkeruumenetelm\u00e4 k\u00e4ytin puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Haastattelin yhteens\u00e4 8 varhaiskasvatuksen erityisopettajaa ja varhaiskasvatuksen opettajaa syksyll\u00e4 2019. Analysoin tutkimukseni aineiston sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en. Varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksissa jaetun johtajuuden toimintamallista korostui ty\u00f6nkuvien ja vastuiden selke\u00e4 m\u00e4\u00e4rittely. Lis\u00e4ksi he korostivat yhteisty\u00f6n merkityst\u00e4 ja lasten yksil\u00f6llisen tuen vahvistamista. P\u00e4iv\u00e4kodissa tarjottava vahva yleinen tuki ja riitt\u00e4vist\u00e4 resursseista huolehtiminen olivat t\u00e4rkeit\u00e4 teemoja jaetun johtajuuden ja lasten tuen j\u00e4rjest\u00e4misen kokemuksissa. Lis\u00e4ksi opettajat toivat esiin yhteisty\u00f6n t\u00e4rke\u00e4n merkityksen sek\u00e4 inklusiivisen varhaiskasvatuksen toteutumisen tuen j\u00e4rjest\u00e4misess\u00e4. Tutkimukseni johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksin\u00e4 voidaan todeta jaetun johtajuuden toimintamallin vahvistavan yleisen tuen osaamista ja toteuttamista, kehitt\u00e4v\u00e4n pedagogiikkaa yhteisill\u00e4 toimintatavoilla sek\u00e4 vahvistavan ja nopeuttavan yksil\u00f6llisen tuen antamista inklusiivisess\u00e4 varhaiskasvatuksen toimintaymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-22T11:49:37Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-22T11:49:37Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "55", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvatuksen johtajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "jaettu johtaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Jaetun johtajuuden merkitys lasten kehityksen ja oppimisen tuelle", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005223386", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagoginen johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69133
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:38Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cabe5582-ab86-4371-86e4-984732a0a7a0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005223386.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Göös, Annaleena Jaetun johtajuuden merkitys lasten kehityksen ja oppimisen tuelle varhaiskasvatuksen johtajuus jaettu johtaminen Erityispedagogiikka Special Education 101 kolmiportainen tuki johtajuus varhaiskasvatus pedagoginen johtaminen inkluusio
title Jaetun johtajuuden merkitys lasten kehityksen ja oppimisen tuelle
title_full Jaetun johtajuuden merkitys lasten kehityksen ja oppimisen tuelle
title_fullStr Jaetun johtajuuden merkitys lasten kehityksen ja oppimisen tuelle Jaetun johtajuuden merkitys lasten kehityksen ja oppimisen tuelle
title_full_unstemmed Jaetun johtajuuden merkitys lasten kehityksen ja oppimisen tuelle Jaetun johtajuuden merkitys lasten kehityksen ja oppimisen tuelle
title_short Jaetun johtajuuden merkitys lasten kehityksen ja oppimisen tuelle
title_sort jaetun johtajuuden merkitys lasten kehityksen ja oppimisen tuelle
title_txtP Jaetun johtajuuden merkitys lasten kehityksen ja oppimisen tuelle
topic varhaiskasvatuksen johtajuus jaettu johtaminen Erityispedagogiikka Special Education 101 kolmiportainen tuki johtajuus varhaiskasvatus pedagoginen johtaminen inkluusio
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education inkluusio jaettu johtaminen johtajuus kolmiportainen tuki pedagoginen johtaminen varhaiskasvatuksen johtajuus varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69133 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005223386
work_keys_str_mv AT göösannaleena jaetunjohtajuudenmerkityslastenkehityksenjaoppimisentuelle