Lilu-pedagogiikka, kokonaisvaltainen lähestymistapa varhaiskasvatuksen pedagogiikan toteuttamiseen

Lilu-pedagogiikka on tapa toteuttaa varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa, jossa yhdistyvät liikuntakasvatus ja luontokasvatus oleellisina lilu-pedagogiikan näkökulmina. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda näkyväksi lilu-pedagogiikan kokonaisuus. Tutkimuksella haluttiin tuoda esiin ne sisällöt, joi...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kuusinen, Heidi-Maria, Lindholm, Milja
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69132
_version_ 1826225707831787520
author Kuusinen, Heidi-Maria Lindholm, Milja
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kuusinen, Heidi-Maria Lindholm, Milja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kuusinen, Heidi-Maria Lindholm, Milja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kuusinen, Heidi-Maria
datasource_str_mv jyx
description Lilu-pedagogiikka on tapa toteuttaa varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa, jossa yhdistyvät liikuntakasvatus ja luontokasvatus oleellisina lilu-pedagogiikan näkökulmina. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda näkyväksi lilu-pedagogiikan kokonaisuus. Tutkimuksella haluttiin tuoda esiin ne sisällöt, joiden ympärille lilu-pedagogiikan kokonaisuus nähdään rakentuvan. Lisäksi tutkimuksella haluttiin selvittää, millaiset tekijät ja periaatteet ohjaavat lilu-pedagogiikan toteuttamista. Tutkimus toteutettiin laadullista lähestymistapaa hyödyntäen. Aineisto kerättiin syksyn 2018 ja kevään 2019 aikana varhaiskasvatuksen opettajilta (N=12), ja se koostui tutkimuspäiväkirjoista (N=6) sekä haastatteluista (N=11). Haastattelut olivat yksilö- ja parihaastatteluita, ja ne toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluina. Aineisto analysoitiin käyttämällä teoriasidonnaista sisällönanalyysiä. Tutkimustulosten mukaan lilu-pedagogiikka koostuu eri teemoista, jotka muotutuvat liikunnan ja luonnon näkökulmien ympärille. Lilu-pedagogiikassa varhaiskasvatuksen toiminta pyritään viemään päiväkodin aitojen ulkopuolelle ja ulkoympäristön merkitystä korostetaan lapsen oppimisen näkökulmasta. Lisäksi lapsen päivästä pyritään luomaan mahdollisimman liikunnallinen. Lilu-pedagogiikka nähdään lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista tukevana kokonaisvaltaisena tapana toteuttaa varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa. Lilu-pedagogiikka toteutui varhaiskasvatuksen kentällä hyvin eri tavoin, jonka vuoksi sen toteuttamiseen vaikuttavia tekijöitä olisi hyvä tutkia lilu-pedagogiikan tasa-arvoisen toteuttamisen saavuttamiseksi.
first_indexed 2020-05-22T20:00:41Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Raittila, Raija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kuusinen, Heidi-Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lindholm, Milja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-22T11:47:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-22T11:47:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69132", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lilu-pedagogiikka on tapa toteuttaa varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa, jossa yhdistyv\u00e4t liikuntakasvatus ja luontokasvatus oleellisina lilu-pedagogiikan n\u00e4k\u00f6kulmina. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda n\u00e4kyv\u00e4ksi lilu-pedagogiikan kokonaisuus. Tutkimuksella haluttiin tuoda esiin ne sis\u00e4ll\u00f6t, joiden ymp\u00e4rille lilu-pedagogiikan kokonaisuus n\u00e4hd\u00e4\u00e4n rakentuvan. Lis\u00e4ksi tutkimuksella haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, millaiset tekij\u00e4t ja periaatteet ohjaavat lilu-pedagogiikan toteuttamista.\r\nTutkimus toteutettiin laadullista l\u00e4hestymistapaa hy\u00f6dynt\u00e4en. Aineisto ker\u00e4ttiin syksyn 2018 ja kev\u00e4\u00e4n 2019 aikana varhaiskasvatuksen opettajilta (N=12), ja se koostui tutkimusp\u00e4iv\u00e4kirjoista (N=6) sek\u00e4 haastatteluista (N=11). Haastattelut olivat yksil\u00f6- ja parihaastatteluita, ja ne toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluina. Aineisto analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 teoriasidonnaista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\r\nTutkimustulosten mukaan lilu-pedagogiikka koostuu eri teemoista, jotka muotutuvat liikunnan ja luonnon n\u00e4k\u00f6kulmien ymp\u00e4rille. Lilu-pedagogiikassa varhaiskasvatuksen toiminta pyrit\u00e4\u00e4n viem\u00e4\u00e4n p\u00e4iv\u00e4kodin aitojen ulkopuolelle ja ulkoymp\u00e4rist\u00f6n merkityst\u00e4 korostetaan lapsen oppimisen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Lis\u00e4ksi lapsen p\u00e4iv\u00e4st\u00e4 pyrit\u00e4\u00e4n luomaan mahdollisimman liikunnallinen.\r\nLilu-pedagogiikka n\u00e4hd\u00e4\u00e4n lapsen kasvua, kehityst\u00e4 ja oppimista tukevana kokonaisvaltaisena tapana toteuttaa varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa. Lilu-pedagogiikka toteutui varhaiskasvatuksen kent\u00e4ll\u00e4 hyvin eri tavoin, jonka vuoksi sen toteuttamiseen vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4 olisi hyv\u00e4 tutkia lilu-pedagogiikan tasa-arvoisen toteuttamisen saavuttamiseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-22T11:47:50Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-22T11:47:50Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "131", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Lilu-pedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luontokasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lilu-pedagogiikka, kokonaisvaltainen l\u00e4hestymistapa varhaiskasvatuksen pedagogiikan toteuttamiseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005223385", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ulkoilmaopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6kasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntakasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69132
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:55Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b613ff21-18b2-4d7c-8923-4777eabddf92\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-202005223385.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kuusinen, Heidi-Maria Lindholm, Milja Lilu-pedagogiikka, kokonaisvaltainen lähestymistapa varhaiskasvatuksen pedagogiikan toteuttamiseen Lilu-pedagogiikka luontokasvatus Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 ulkoilmaopetus oppimisympäristö varhaiskasvatus päiväkodit ympäristökasvatus liikuntakasvatus pedagogiikka
title Lilu-pedagogiikka, kokonaisvaltainen lähestymistapa varhaiskasvatuksen pedagogiikan toteuttamiseen
title_full Lilu-pedagogiikka, kokonaisvaltainen lähestymistapa varhaiskasvatuksen pedagogiikan toteuttamiseen
title_fullStr Lilu-pedagogiikka, kokonaisvaltainen lähestymistapa varhaiskasvatuksen pedagogiikan toteuttamiseen Lilu-pedagogiikka, kokonaisvaltainen lähestymistapa varhaiskasvatuksen pedagogiikan toteuttamiseen
title_full_unstemmed Lilu-pedagogiikka, kokonaisvaltainen lähestymistapa varhaiskasvatuksen pedagogiikan toteuttamiseen Lilu-pedagogiikka, kokonaisvaltainen lähestymistapa varhaiskasvatuksen pedagogiikan toteuttamiseen
title_short Lilu-pedagogiikka, kokonaisvaltainen lähestymistapa varhaiskasvatuksen pedagogiikan toteuttamiseen
title_sort lilu pedagogiikka kokonaisvaltainen lähestymistapa varhaiskasvatuksen pedagogiikan toteuttamiseen
title_txtP Lilu-pedagogiikka, kokonaisvaltainen lähestymistapa varhaiskasvatuksen pedagogiikan toteuttamiseen
topic Lilu-pedagogiikka luontokasvatus Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 ulkoilmaopetus oppimisympäristö varhaiskasvatus päiväkodit ympäristökasvatus liikuntakasvatus pedagogiikka
topic_facet 104 Early Childhood Education Lilu-pedagogiikka Varhaiskasvatus liikuntakasvatus luontokasvatus oppimisympäristö pedagogiikka päiväkodit ulkoilmaopetus varhaiskasvatus ympäristökasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69132 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005223385
work_keys_str_mv AT kuusinenheidimaria lilupedagogiikkakokonaisvaltainenlähestymistapavarhaiskasvatuksenpedagogiikan