Lilu-pedagogiikka, kokonaisvaltainen lähestymistapa varhaiskasvatuksen pedagogiikan toteuttamiseen

Lilu-pedagogiikka on tapa toteuttaa varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa, jossa yhdistyvät liikuntakasvatus ja luontokasvatus oleellisina lilu-pedagogiikan näkökulmina. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda näkyväksi lilu-pedagogiikan kokonaisuus. Tutkimuksella haluttiin tuoda esiin ne sisällöt, joi...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kuusinen, Heidi-Maria, Lindholm, Milja
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69132
Description
Summary:Lilu-pedagogiikka on tapa toteuttaa varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa, jossa yhdistyvät liikuntakasvatus ja luontokasvatus oleellisina lilu-pedagogiikan näkökulmina. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda näkyväksi lilu-pedagogiikan kokonaisuus. Tutkimuksella haluttiin tuoda esiin ne sisällöt, joiden ympärille lilu-pedagogiikan kokonaisuus nähdään rakentuvan. Lisäksi tutkimuksella haluttiin selvittää, millaiset tekijät ja periaatteet ohjaavat lilu-pedagogiikan toteuttamista. Tutkimus toteutettiin laadullista lähestymistapaa hyödyntäen. Aineisto kerättiin syksyn 2018 ja kevään 2019 aikana varhaiskasvatuksen opettajilta (N=12), ja se koostui tutkimuspäiväkirjoista (N=6) sekä haastatteluista (N=11). Haastattelut olivat yksilö- ja parihaastatteluita, ja ne toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluina. Aineisto analysoitiin käyttämällä teoriasidonnaista sisällönanalyysiä. Tutkimustulosten mukaan lilu-pedagogiikka koostuu eri teemoista, jotka muotutuvat liikunnan ja luonnon näkökulmien ympärille. Lilu-pedagogiikassa varhaiskasvatuksen toiminta pyritään viemään päiväkodin aitojen ulkopuolelle ja ulkoympäristön merkitystä korostetaan lapsen oppimisen näkökulmasta. Lisäksi lapsen päivästä pyritään luomaan mahdollisimman liikunnallinen. Lilu-pedagogiikka nähdään lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista tukevana kokonaisvaltaisena tapana toteuttaa varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa. Lilu-pedagogiikka toteutui varhaiskasvatuksen kentällä hyvin eri tavoin, jonka vuoksi sen toteuttamiseen vaikuttavia tekijöitä olisi hyvä tutkia lilu-pedagogiikan tasa-arvoisen toteuttamisen saavuttamiseksi.