"Svensklektionen är veckans höjdpunkt" gymnasisternas upplevelser om svenskstudiernas meningsfullhet i Norra Savolax

Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää savolaisten lukionuorten kokemuksia ruotsin kielen opiskelun merkityksellisyydestä. Tutkielmassa selvitettiin, miksi lukiolaiset kokevat ruotsin kielen opiskelun merkityksellisenä, mitkä tekijät vaikuttivat positiivisten kieliasenteiden ja motivaation syn...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hellström, Anni
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69125
_version_ 1828193207942381568
author Hellström, Anni
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hellström, Anni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hellström, Anni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hellström, Anni
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää savolaisten lukionuorten kokemuksia ruotsin kielen opiskelun merkityksellisyydestä. Tutkielmassa selvitettiin, miksi lukiolaiset kokevat ruotsin kielen opiskelun merkityksellisenä, mitkä tekijät vaikuttivat positiivisten kieliasenteiden ja motivaation syntyyn sekä lukiolaisten kokemuksia lähiympäristön vaikutuksesta heidän kieliasenteisiinsa sekä motivaatioon. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena ja materiaali analysoitiin kvalitatiivisen sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimukseen osallistui kuusi nuorta, joita haastateltiin pareittain helmikuussa 2020. Tutkimustulokset osoittivat, että ruotsin kielen opiskelu koetaan merkityksellisenä ennen kaikkea tulevaisuutta varten – nuorilla oli vahva kuva siitä, että vaikka ruotsia ei Savossa käytetäkään, tulevat he joskus tarvitsemaan kieltä. Kieltenopiskelun merkityksellisyydessä korostuivat myös halu oppia ruotsia sekä kiinnostus kieltä ja kieliaineita kohtaan. Positiiviset asenteet ja motivaatio ilmenivät kieliarvojen sekä -asenteiden kautta: ruotsi nähtiin rikkautena, ja toisaalta myös lukiolaisten positiiviset mielikuvat olivat avainasemassa. Motivaatiota ruotsin lukemiseen lisäsi erityisesti oma kiinnostus kieltä kohtaan sekä kokemukset omasta osaamisesta ja sen kehittymisestä. Nuoret kokivat, että pystyivät olla välittämättä lähiympäristön kieliasenteista: oma kiinnostus ja halu oppia oli avainasemassa: nuorten kertomassa kävi ilmi, että lähiympäristön asenteet eivät ole enää lukiossa niin tärkeitä kuin peruskoulussa.
first_indexed 2020-05-22T20:00:41Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuronen, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hellstr\u00f6m, Anni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-22T07:33:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-22T07:33:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69125", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 savolaisten lukionuorten kokemuksia ruotsin kielen opiskelun merkityksellisyydest\u00e4. Tutkielmassa selvitettiin, miksi lukiolaiset kokevat ruotsin kielen opiskelun merkityksellisen\u00e4, mitk\u00e4 tekij\u00e4t vaikuttivat positiivisten kieliasenteiden ja motivaation syntyyn sek\u00e4 lukiolaisten kokemuksia l\u00e4hiymp\u00e4rist\u00f6n vaikutuksesta heid\u00e4n kieliasenteisiinsa sek\u00e4 motivaatioon. \n\nTutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena ja materiaali analysoitiin kvalitatiivisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelmin. Tutkimukseen osallistui kuusi nuorta, joita haastateltiin pareittain helmikuussa 2020. \n\nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 ruotsin kielen opiskelu koetaan merkityksellisen\u00e4 ennen kaikkea tulevaisuutta varten \u2013 nuorilla oli vahva kuva siit\u00e4, ett\u00e4 vaikka ruotsia ei Savossa k\u00e4ytet\u00e4k\u00e4\u00e4n, tulevat he joskus tarvitsemaan kielt\u00e4. Kieltenopiskelun merkityksellisyydess\u00e4 korostuivat my\u00f6s halu oppia ruotsia sek\u00e4 kiinnostus kielt\u00e4 ja kieliaineita kohtaan. Positiiviset asenteet ja motivaatio ilmeniv\u00e4t kieliarvojen sek\u00e4 -asenteiden kautta: ruotsi n\u00e4htiin rikkautena, ja toisaalta my\u00f6s lukiolaisten positiiviset mielikuvat olivat avainasemassa. Motivaatiota ruotsin lukemiseen lis\u00e4si erityisesti oma kiinnostus kielt\u00e4 kohtaan sek\u00e4 kokemukset omasta osaamisesta ja sen kehittymisest\u00e4.\n\nNuoret kokivat, ett\u00e4 pystyiv\u00e4t olla v\u00e4litt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 l\u00e4hiymp\u00e4rist\u00f6n kieliasenteista: oma kiinnostus ja halu oppia oli avainasemassa: nuorten kertomassa k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 l\u00e4hiymp\u00e4rist\u00f6n asenteet eiv\u00e4t ole en\u00e4\u00e4 lukiossa niin t\u00e4rkeit\u00e4 kuin peruskoulussa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-22T07:33:55Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-22T07:33:55Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "39", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "spr\u00e5kattityd", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Norra Savolax", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Svensklektionen \u00e4r veckans h\u00f6jdpunkt\" : gymnasisternas upplevelser om svenskstudiernas meningsfullhet i Norra Savolax", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005223378", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukiolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69125
language swe
last_indexed 2025-03-31T20:02:06Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/454f4998-9cff-46e2-9a5f-97f05d58bd61\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005223378.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hellström, Anni "Svensklektionen är veckans höjdpunkt" : gymnasisternas upplevelser om svenskstudiernas meningsfullhet i Norra Savolax språkattityd Norra Savolax Ruotsin kieli Swedish 306 lukio ruotsin kieli kielen oppiminen motivaatio lukiolaiset asenteet
title "Svensklektionen är veckans höjdpunkt" : gymnasisternas upplevelser om svenskstudiernas meningsfullhet i Norra Savolax
title_full "Svensklektionen är veckans höjdpunkt" : gymnasisternas upplevelser om svenskstudiernas meningsfullhet i Norra Savolax
title_fullStr "Svensklektionen är veckans höjdpunkt" : gymnasisternas upplevelser om svenskstudiernas meningsfullhet i Norra Savolax "Svensklektionen är veckans höjdpunkt" : gymnasisternas upplevelser om svenskstudiernas meningsfullhet i Norra Savolax
title_full_unstemmed "Svensklektionen är veckans höjdpunkt" : gymnasisternas upplevelser om svenskstudiernas meningsfullhet i Norra Savolax "Svensklektionen är veckans höjdpunkt" : gymnasisternas upplevelser om svenskstudiernas meningsfullhet i Norra Savolax
title_short "Svensklektionen är veckans höjdpunkt"
title_sort svensklektionen är veckans höjdpunkt gymnasisternas upplevelser om svenskstudiernas meningsfullhet i norra savolax
title_sub gymnasisternas upplevelser om svenskstudiernas meningsfullhet i Norra Savolax
title_txtP "Svensklektionen är veckans höjdpunkt" : gymnasisternas upplevelser om svenskstudiernas meningsfullhet i Norra Savolax
topic språkattityd Norra Savolax Ruotsin kieli Swedish 306 lukio ruotsin kieli kielen oppiminen motivaatio lukiolaiset asenteet
topic_facet 306 Norra Savolax Ruotsin kieli Swedish asenteet kielen oppiminen lukio lukiolaiset motivaatio ruotsin kieli språkattityd
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69125 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005223378
work_keys_str_mv AT hellströmanni svensklektionenärveckanshöjdpunktgymnasisternasupplevelseromsvenskstudiernasmening