Summary: | Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten ääri-islamistinen terroristijärjestö Isis oikeutti propagandavideoillaan kolmen eri narratiivisen pääteeman avulla toimintaansa sekä miten järjestön ideologiaa voidaan hahmottaa Said Qutbin islamistisen yhteiskuntateorian kautta. Näiden kysymysten avulla on mahdollista muodostaa käsitystä siitä, miksi Isisin propaganda vetosi etenkin 2010-luvun puolivälissä niin voimakkaasti poikkeuksellisen laajaan yleisöön. Tutkimuksen metodi, eli narratiivianalyysi, muodostuu Northorp Fryen juonellistamisen teorian pohjalle, mitä tuetaan muiden Isisin viestinnän narratiiveja tutkineiden tutkijoiden teorioilla ja tutkimustuloksilla. Tutkimuksen kolme narratiivista pääteemaa ovat muslimit sorron uhrina kautta historian, hyveellinen muslimi ja islamin puhtaus sekä profetiat lopun ajoista ja kalifaatista. Analyysini perusteella Isis käytti kaikissa narratiivisissa pääteemoissaan romanssin juonta, ja se teki myös omat tulkintansa kaikista romanssin keskeisistä arkkityypeistä, eli sankarista, vihollisesta, taistelusta ja paratiisista. Isisin idelogia pohjautuu Said Qutbin teoriaan islamistisesta yhteiskunnasta, jonka ihanteena on profeetta Mohammadin aikainen ensimmäinen muslimiyhteisö. Kaikki nykyiset yhteisöt ja yhteiskunnat ovat kuitenkin jahiliyyahheita, eli hairahtuneita ja ne tulisi taistelemalla hävittää. Tutkimukseni tulosten mukaan Isisin toiminnassa ja sen oikeuttamisessa oli selviä yhtäläisyyksiä Qutbin teoriaan, sillä molempien tavoitteena on taistellen kaataa nykyiset yhteiskuntajärjestelmät ja perustaa niiden tilalle puhtaasti islamilainen globaali järjestelmä. Kuitenkin tulkitsen Isisin olleen toiminnassaan äärimmäisempi, kuin mitä Qutb teoriassaan tarkoittaa. Tutkimukseni tulosten perusteella, tulkitsen Isisin propagandan vedonneen, ja ehkä vieläkin vetoavan, yleisöön tehokkaasti, sillä jokainen käytetty narratiivinen pääteema vetoaa tiettyyn yleisöön ja tämän yleisön erityisiin tunteisiin sekä tarpeisiin.
|